Jumaat, 31 Disember 2010

Semakin Hampir....


2010 baru sahaja berlabuh....maka 2011 membuka tirai baharu.
Apabila tirai 2011 dibuka, bererti umur juga semakin bertambah. Apabila sy menoleh ke belakang, memang byk yg tertinggal. Byk peluang sy tinggalkan begitu sahaja. Terlalu taksub dengan pencapaian dunia hingga terlupa tempat yg abadi di sana. Bertanya sendiri dlm diri : apa yg akan sy bawa ke sana nanti?????

Umur semakin hampir ke garisan pemisah antara dunia dan di sana. Ke mana kita akan di tempatkan nanti? Banyak manakah amalan yg telah kita lakukan dgn sejujur2nya kepada Dia. Adakah tangan kiri tidak mengetahui stiap pemberian drp tangan kanan? Mampukah kita menyembunyikan setiap kebaikan yg telah dilakukan?

Mengimbas kembali perkara2 yg dilakukan sbg modal untuk ke sana, amat sedikit jika dibandingkan dgn anugerah yg diberikan olehNya kepada sy. Sy ingin mencapai redhaNya cuma adakalanya kesibukan harian, sy gagal mcari ruang untuk masuk ke jalanNya. Sy tahu, masa bukan penghalang utama kerana Dia telah menetapkan masa secukupnya untuk sy, cuma sy yg tidak pandai membahagikan masa. Benarlah apa yg tertulis dalam kitab suci al-Qur'an surah Al-'Asr (Demi Masa): 

Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

Walaupun sy tahu manusia tidak sehebat mana dalam mencaturkan kehidupan, tetapi sbg manusia biasa, sy juga punya keinginan. Alangkah baiknya jika sy berada dlm keluarga yg mempunyai pegangan agama yg baik agar sy tidak tersasar daripada awal. Namun, sy akur dan pcaya, setiap yg telah ditetapkan tentu ada sesuatu  di sebaliknya. Tuhan memberi sy akal dan fikiran utk berfikir dan bertindak, dan tidak ada sebab sy menyesali  kisah silam sy. 

Sy harus mencari ilmu Allah ini kerana sy cukup dewasa untuk mencari sesuatu yg diredhaiNya. Kelemahan yg berlaku dlm proses mendewasakan sy, tidak  harus  diulangi lagi ketika membesarkan anak2 sy kini. Sebagai ibu yg bertanggungjawab membesarkan anak2, sy berjanji tidak akan berlaku lagi kesilapan silam semasa kedua2 ibu bapa sy. Sy akur, kelemahan kedua2 org tua sy dahulu akibat kejahilan generasi pada masa itu. Sy berjanji, anak2 sy akan dididik berlandaskan agama suci ini dengan segala kudrat yg Allah berikan pada sy. Dan, selebihnya sy serahkan pada Allah swt. 

            Sesungguhnya, setiap tahun Hijrah dan tahun Masihi berganti, bermakna kita         semakin hampir menemuiNya. Seringlah kita renungkan, sejauh mana kita telah mencari dan memperolehi keredhaanNya dalam meneruskan kehidupan yg entah bila akan berakhirnya. Ajal tidak mengenal sesiapa....dan yg pasti kita semakin hampir kepadaNya.

Doa sy, semoga tahun ini sy lebih baik dari tahun2 yg sebelumnya. Baik dlm erti kata sgala2nya terutama apabila berurusan dengan hati. 
Begitu juga dgn anak2 sy...
Semoga mereka juga sentiasa berazam mahu memperbaiki diri dari masa ke masa kerana mereka harus tahu bahawa mereka adalah harta yg akan sy tinggalkan untuk terus mendoakan sy dan suami apabila kami sudah tiada lagi di dunia ini.



Rabu, 29 Disember 2010

Jangan Sombong

 Sombong!!!!!
Ramai antara kita akan mendefinisikan pktaan sombong ialah  tidak mahu bertegur sapa, tidak suka senyum, tidak ramah dan tidak mesra. Definisi ini sgt berbeza drp perspektif Islam, di mana sombong bermaksud:  membanggakan diri sendiri, mengganggap dirinya yang lebih hebat drp org  lain hingga memandang rendah pada orang lain. Allah SWT telah melarang kita dalam QS. Al Luqman {31}:18
"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri"
Mengapa sy terpanggil untuk menulis entri yg btajuk 'sombong' ini? Jawapannya mudah saja. Sy melihat apa berlaku pada diri sy dan di sekeliling sy. 

Antaranya:
1. Sy melihat sikap anak perempuan sy yg selalu rasa rendah diri apabila melihat kekurangan yg ada pd diri. Dia sgt suka membandingkan kelebihan yg ada pd kawan2nya yg tidak ada pada dirinya. Sy mengingatkan anak sy, bahawa kadang- kala kelebihan yg manusia miliki akan mnyebabkan mereka sombong dan bangga diri lebih2 lagi apabila ada yg memuji. Cuba lihat, berapa ramai manusia yg suka mempamerkan kelebihan yg ada untuk meraih puji2an drp org sekeliling? Bukankah beruntung jika tidak ada kelebihan spt yg diinginkannya tetapi redha dgn apa yg dimiliki? Jgn pula berburuk sangka kepadaNya kerana Dia mengetahui apa yg dilakukan dan ditakdirkan untuk kita. Seperkara lagi jgn dilupa, setiap manusia telah Allah sertakan dgn pelbagai kelebihan.Cuma, bgantung pd kita sama ada bersyukur thadap kelebihan yg dipinjamkan atau memanipulasikannya untuk mendapat pujian.

2. Teman anak sulung sy yg agak bijak dlm akademik. Sering sy mdengar keluhan anak sulung sy tentang segelintir rakan2nya di universiti yg suka memandang rendah pada org lain. Merasakan course yg diambil mjadi kayu pengukur kebijaksanaannya berbanding dgn rakan2 yg mengambil course 'biasa-biasa' sahaja. Bukankah sikap teman anak sy ini tgolong dlm istilah ujub atau bangga pada diri sendiri?
Sikap ini juga  mirip dengan sombong. Merasa bangga atau kagum akan diri kita sendiri padahal seharusnya dia  tahu bahwa semua nikmat yang dimiliki itu datangnya drp Allah.Bukankah lebih baik bkongsi kebijaksaan yg dimiliki dgn tujuan membantu rakan2 yg memerlukan khidmat kepakaran otak yg dipunyai.

3. Sikap teman sekerja sy yg petah bicara dlm memberi ceramah. Teman sy ini byk mpuyai 'soft copy' berkaitan pembangunan insan dan sahsiah diri. Pernah sy dan beberapa rakan yg lain ingin berkongsi bahan yg ada tetapi tanpa disangka teman sy ini secara jelasnya memberitahu sgala bahan yg ada tidak boleh dikongsi. Menurutnya, bahan itu merupakan haknya. Sy tidak menyangka jawapan yg diberi krn bagi sy, ilmu yg akan dibawa ke akhirat pun boleh kita perolehi secara percuma,inikan pula ilmu dunia. Sy tahu, teman sy ini tentu tidak mahu kehebatan yg ada pd dirinya akan disaingi oleh org lain. Mungkin takut kelebihannya akan diatasi atau seribu sebab yg bersarang di hati. Bukankah ilmu itu untuk dikongsi bersama?

Bukankah ketiga2 situasi ini memehuhi maksud sombong dalam Islam? Memandang hebat kepada diri sendiri hingga memperlekehkan orang lain? Mereka lupa, setiap kelebihan yg ada, semuanya datang drp Allah SWT. Kita sebenarnya tidak memiliki apa2 pun.Semuanya Allah pinjamkan kepada kita hanya untuk melihat sejauh mana kita memanfaatkan kelebihan yg ada.
Sewajarnya, apabila kita mendapat pujian drp org sekeliling atas kelebihan yg kita miliki, ucapkanlah 'Alhamdulillah' kerana segala puji itu selayaknya untuk Allah dan bukan hak milik peribadi kerana kelebihan yg dimiliki hanya bersifat sementara. Bila2 masa, Dia boleh menarik semula.

Sy sendiri juga takut akan sifat 'sombong' itu kerana adakalanya, sifat itu singgah juga di hati sy. Buat apa sy berbohong pada diri sendiri kerana sy pernah terbaca di mana Abi Salamah meriwayatkan bhw Abdullah bin Amr btemu dgn Ibn Umar di Marwah. Mereka berbual2 dan apabila Abdullah bin Amr berlalu, maka Ibn Umar duduk sambil menangis. Apabila ditanya mengapa beliau menangis, maka menurutnya, Abdullah bin Amr telah mendengar Rasulullah bersabda: " Barang siapa yg di dalam hatinya ada sebesar atom dari sifat sombong, maka Allah SWT akan menimpakan api neraka ke arah wajahnya". 
Dan, hadis ini mengingatkan sy bahawa sy juga memiliki sifat sombong itu walaupun tidak dizahirkan tetapi ia terselit jua di dalam hati. Jadi, sy sendiri harus berusaha membersihkan hati drp sifat sombong itu sendiri. Sy akan cuba dan terus berusaha krn pujian2 memang byk berlegar2 di sekeliling sy. Sy akur hal ini kerana:

Rasulullah saw. bersabda, “….Bahwa dalam diri setiap manusia terdapat segumpal daging, apabila ia baik maka baik pula seluruh amalnya, dan apabila ia itu rosak maka rosak pula seluruh perbuatannya. Gumpalan daging itu adalah hati.” (HR Imam Al-Bukhari)
p/s: Sekadar ingatan bersama: 
Apabila terasa sombong menguasai diri, cepat2 lah beristigfar memohon perlindungan dan keampunan drpNya

Selasa, 28 Disember 2010

Berdoalah Untuk Anak-Anak

Tersentuh hati sy apabila melihat gambar yg menjadi 'profile picture' di face book student2 sy yg begitu tegar dan berani  menyerlahkan aurat yg agak keterlaluan. Sy akui, memang sy tidak semoden ibu2 mereka. Dan , sy tidak kisah kalau ada student sy berkata, "cikgu bukan ibu sy...Ibu sy pun tak kisah...." atau ada ibu-ibu pula yg bersuara, "Cikgu jaga anak cikgu, dan sy jaga anak sy." Apa pun, sy mengaku mungkin sy tidak layak untuk merasakan apa-apa kerana mereka bukan anak2 sy namun, sebagai saudara seagama, sy berhak atas perasaan itu.

Ada yg berani memakai baju siglet yg menampakkan bahagian dada yg sgt ketara. Ada juga yg berani memakai seluar pendek yg menampakkan bahagian paha walhal semasa di sekolah, mereka memakai tudung. Mengapa begitu hipokrit sekali anak2 didik sy? Adakah mereka merasakan, memakai tudung di sekolah itu hanya merupakah sebahagian drp uniform sekolah? Ada juga yg seolah-olah mencabar pihak2 tertentu dgn mengambil gambar bersama pasangan masing2 dgn keadaan yg tidak senonoh. Mereka smua tahu, gambar mereka akan dilihat oleh sesiapa saja. Mereka sebenarnya mcabar siapa? Bukankah mereka mcabar kesucian agama????

Yg menariknya, setiap gambar seksi yg dipaparkan, pasti  ramai pula yg memberi komen2  membina  bagi empunya gambar. Rata2 akan memuji akan kcantikan aurat yg diserlahkan oleh kawan2 mereka. Mcm manalah empunya diri tak merasa bangga? Bohonglah bagi mereka yg suka mendedahkan aurat, tak suka dipuji. Memang mereka ingin dipuji, sebab itu mereka sanggup mnyerlahkan anggota2 yg tak sewajarnya didedahkan kpd umum, ditayang dgn sesuka hati. Memang manusia suka dipuji hingga mereka lupa, jika Tuhan ambil semula kecantikan yg ada, dengan sekelip mata ia hilang drp pandangan mata.

Luluhnya hati sy, apabila melihat ada antara pelajar sy yg semakin 'daring', merupakan pelajar yg sgt berhemah sbelum ni. Malah, dia jugalah yg mjadi informer sy terhadap salah laku sosial rakan2 sebayanya suatu ketika dahulu. Menurutnya,tujuan dia mberitahu sy supaya sy boleh menasihati kawan2nya agar tidak melakukan 'perkara' itu berkali2.Tapi sekarang, pelajar yg mjadi informer sy ini  pula yg terang-terang berani bergambar dgn memakai seluar pendek hingga ke aras paha. Entahlah, manusia memang boleh berubah. Satu pengajaran yg sy dapat: 'kita hendaklah jujur apabila bercakap pasal org lain. Kalau kita bercerita dgn niat nak mengata atau mengaibkan org , pasti kita sendiri yg akan melakukan perkara yg sama. Tuhan akan balikkan semula pada kita. Jadi, kalau nak  bercerita pasal org lain, niatlah dgn sejujur2nya bahawa kita ingin membantu orang itu ke arah yg lebih baik supaya Allah swt akan melindungi kita.'

Seperkara lagi, sy sangat hairan apabila ada ibu bapa yg tak kisah anak2 mereka berpakaian sperti itu. Dan, adakah ibu bapa sekarang tidak mengawal anak2 mereka yg bersosial di laman2 web? Tidak ada masakah ibu2 atau bapa2 sekarang menjenguk sekali-sekala face book anak2 mereka? Paling tidak pun, beri amaran kepada mereka supaya tidak meletakkan gambar2 seksi untuk menjadi tontonan umum. Jika mereka engkar, haramkan saja anak2 terlibat dgn laman sosial seperti FB, twitter dan seumpamanya. Mengapa kita benarkan anak2 melakukan dosa dgn mudah? Atau, adakah kita lupa bahawa kita juga akan terheret sama ke lembah neraka? 

Entahlah.....
Tiba-tiba sj ketakutan mnyerang sy. Sy juga ada anak2 yg perlu dijenguk selalu. Jgn smpai sy sedih melihat anak2 orang, anak2 sendiri terlepas pandang. Sy juga mbenarkan anak sy ber'face book' tetapi penuh dgn syarat2 yg wajib anak sy patuhi. Antaranya, sy tahu password mereka supaya sy juga boleh buka FB mereka bila2 masa. Sy juga sntiasa ada disisi mereka spanjang mereka melayari laman sosial tersebut. Sy tahu anak2 sy mungkin sedikit tertekan, tetapi sy pcaya mereka sgt memahami peranan sy sbg seorg ibu. Sy selalu mengingatkan mereka, perasaan yg sy alami hari ini, akan turut dirasai oleh mereka suatu hari nanti apabila mereka juga memegang 'title' ibu dan ayah. Biar mjadi ibu bapa yg tidak moden dlm hubungan sosial anak2,  asalkan anak2 tahu menjaga maruah diri.

Apapun sbg ibu dan bapa, berusahalah  untuk mgawal anak2 drp berterusan melakukan pkara2 yg melibatkan maruah. Doa untuk anak2 supaya cemerlang di dunia dan di akhirat jgn pernah diabaikan setiap kali selesai solat lima waktu.Selebihnya, serahkan sahaja kpd Yang Maha Kuasa, kerana Dialah maha perancang yg bijaksana.

Berdoalah dan terus berdoa............

Isnin, 20 Disember 2010

Fesyen Bertudung Hari Ini

Assalamualaikum buat sahabat2 sy............
Lama sy tidak menulis di ruang ini...sibuk kerana terlibat dgn ' Urusan Seri Paduka Baginda'. Sekarang urusan tu dah selesai, maka dengan senang hati sy boleh menjenguk blog ni kembali.
Sy cuma ingin berkongsi tentang sesuatu yg sy rasa ada segelintir drp rakan2 sy tidak tahu, atau mungkin terlupa. Sebagai manusia biasa,sifat tidak tahu dan terlupa adalah perkara biasa. Kalau nak diimbas kembali, sy lagi byk 'tak tahu' drp yg 'tahu', apatah lagi pkara2 yg ada kaitan dgn agama suci kita. Faktor umur bukan mjadi kayu pngukur utk dinilai ttg byknya ilmu, krn sy sering ditegur oleh anak lelaki sendiri lebih2 lagi bkaitan dgn agama.Mungkin sy akui, org yg lbh tua, tentu kaya pngalamannya drp yg muda tetapi mbicarakan soal ilmu, bukan terletak kepada sbrang faktor lahiriah. Kadang2, sy bernasib baik krn sy mpunyai sahabat2 yg sentiasa mengingati sy jika ada sesuatu khilaf yg telah sy  lakukan. Alhamdulillah.......
Ilmu memang untuk dikongsi. Jangan ada antara kita terasa dicabar atau tercabar bila ada org lain cuba menegur atau mbetulkan sesuatu yg kita lakukan. Seperti yg sy katakan tadi, ada kalanya kita mmg tak tahu dan ada ketikanya kita terlupa.
Maaf....panjang lebar sy menulis mukadimah entri sy kali ni. 
Sebenarnya, sy hanya ingin bkongsi tentang fesyen bertudung wanita hari ini. Tidak byk pun yg ingin sy kongsikan kerana sy bukan org yg layak mngupas tentang pkara ini. Cuma, apabila sy perhatikan, terlalu ramai rakan2 sy memakai tudung  yg menampakkan sanggulnya yg agak ketara. Sesungguhnya, apa yg sy tahu perkara ini sangat ditegah dalam Islam. Maaf, seandainya perkongsian ilmu kali ni, menyinggung hati dan perasaan sahabat2 sy tetapi, sbagai seorang Islam, kita tidak dpt menolak perkara2 seperti ini lebih2 lg apabila ada alibi. Seperkara lagi, tentang fesyen tudung yang dipinkan pd bahagian tengkuk hingga menampakkan bentuk leher si pemakainya. Hal ini juga wajar dikongsikan bersama kerana fesyen ini salah dari segi agama. Sy pernah mendengar sahabat2 sy mjadikan isu ini sbagai satu polimik. Ada yg mberi pelbagai alasan. Selain daripada alasan 'tak tahu' (alasan sy juga), ada juga yg memberi alasan 'sy tak kisah pun orang nak kata, sebab sy tak niat pun....bla, bla, bla...'.
Sbenarnya, dalam Islam ada perkara yg kita tidak boleh jadikan alasan 'tak niat pun' untuk kita melakukan   dalam  smua perkara. Sbagai contoh, bab cerai dan murtad. Hal2 sperti ini, jgn sesekali dibuat main. Untuk keselamatan, lebih baik jangan dibuat. Itu lebih selamat jika kita dinasihatkan supaya 'jangan buat' pd perkara yg salah dari segi agama oleh orang2 yg pakar dlm bidang ini.

Maaf,sekali lagi, kalau bicara ini mengguris hati. Demi Allah,sy tiada niat tersembunyi dlm mbicarakan soal ini krn sy juga pernah dinasihatkan oleh seseorang apabila sy teringin memakai tudung seperti itu.
Apa pun, sy ingin memohon maaf juga jika ada rakan2 sy terbaca entri ini.
Sy sendiri pun, tidaklah memakai tudung labuh seperti yg disyariatkan. Dan, itu juga berdosa. Tetapi, apa yg  ingin sy fokuskan pd entri kali ini adalah, sesuatu yg dilakukan bukan hanya berdosa, malah ada kaitannya  dgn agama lain. 

Sabda Rasulullah saw:
Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum,maka ia termasuk dari golongan mereka.
(Riwayat Abu Daud,disahihkan oleh Ibn Hibban)

Sabda Rasulullah saw:
“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat).
Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”
(Hadith Riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223).


Ahad, 12 Disember 2010

Anak-anak Kesayangan Saya

Anak bongsu saya-Qamarusydi Iqhwan Abdullah
Anak gadis saya - Emiliyana 'Aqilah Abdullah      

Anak bujang saya-Qamarul Iqmal Abdullah

Jumaat, 10 Disember 2010

Pesanan Cinta


Cinta yang suci itu, 
Akan jadi jijik atas perbuatan kita sendiri
Hargailah anugerah perasaan yang telah Allah berikan itu
Jangan sesekali mencemari erti kata 'cinta' itu
Kerana....
Apabila kesucian cinta itu dicemari
Kita tidak akan rasa nikmat cinta 
yang benar-benar suci
                                                                         Buat kali kedua 
                                                                         Kerana,
                                                                         Dosa lalu sering memburu 
                                                                        Walau ke mana kita lari
               
              Cinta yang suci,
              Ibarat cinta Rasulullah kepada Khadijah
              Bagai cinta Syaidina Ali kepada Fatimah
              Bukan seperti cinta Laila dan Majnun
              Tidak seperti cinta Romeo dan Juliet
              Yang sering kita jadikan contoh
              Menganggungkan cinta mereka
              Hingga kita terlupa
              Cinta pada insan atas dasar cinta pada Allah
                                                                        Kerana,cinta itu adalah milik Allah
                                                                        Dan atas ehsanNya...kita peroleh anugerah itu

                 Lihatlah cinta,
                 Dari mata hati,
                 Kerana mata hati lebih jujur menilai cinta
                 Tidak berlandaskan nafsu semata
                 Walaupun tidak tampan wajah pria
                 Tidak seayu gadis idaman
                 Lihatlah cinta dari ketulusan budi
                 Bagaimana pasangan mengabdi diri
                 Kepada Allah Rabul Izzati

                 Berkatalah pada diri
                                                                        Berjanjilah pada hati
                                                                        Aku menyintainya kerana dia menyintaMu.............

Selasa, 7 Disember 2010

Pendapat Mereka...Pendapat Saya.

Mengapa antara manusia tidak ada persamaan dan persefahaman dari aspek pemikiran? Kalau ada persefahaman tentu byk masalah dpt dibereskan dgn mudah. Sy tidak kisah jika ada pkara tertentu manusia bertelagah pendapat, sbg contoh tentang isu politik,teknik mendidik anak dn sbgnya. Masing2 tentu ada dalil dan pendapat sndiri.Tapi, sy sgt tidak dapat terima apabila ada pkara2 yg terang2 menyalahi hukum, masih ada ibu bapa yg menyokong pbuatan tersebut.

situasi 1
Seorg ustazah di sekolah sy menegur seorg pelajar yg setiap hari dihantar oleh pljar lelaki di sekolah yg sama. Pljr tsebut mberitahu bhw ibu dan ayahnya tidak kisah krn mereka mmg sedia maklum. Apabila ustazah tsebut mberitahu ibu pljr prempuan bkenaan, dengan tidak ada rasa bsalah sedikit pun, maka si ibu menyokong kata2 anaknya. Ibu jenis apa yg membenarkan anak daranya ke hulu dan ke hilir dgn lelaki yg bukan muhrim? Apa yg harus ustazah tsebut katakan lagi apabila si ibu mnyokong pbuatan anaknya yg terang2 rasa salah dari aspek agama?

Mungkin pndapat mereka: Apa salahnya anak2 skrang diberi sdikit kebebasan? Nanti kalau dikonkong lagi mereka mberontak. Lagipun, anak mereka bhubungan secara terang2an. Tak mungkin berlaku perkara2 yg sumbang.
Pndapat sy: Tidak ada hubungan yg telus blaku antara lelaki dan prempuan yg bukan muhrim. Syaitan tetap mjadi org ketiga. Depan kita, mgkin tidak blaku pkara sumbang, tetapi siapa boleh jamin apa yg blaku di belakang kita? Mereka juga ada nafsu malah sntiasa disokong oleh syaitan laknatullah. Siapa yg berani kata sy kolot dlm isu ini? Kl ada yg berani bkata bgitu, maka kolot jugalah bg mereka hukum yg telah tertera dlm al-Quran.

situasi 2
Minggu lepas, sy melihat  satu keluarga menjamu selera di sebuah restoran di Kuala Selangor.Pasangan suami isteri itu mempunyai 5 org anak yg berumur antara 2 tahun hingga 12 tahun. 4 lelaki dan seorang perempuan. Apa yg mnyebabkan mata sy tertumpu pada kluarga terssebut, smua anak2nya mewarnakan rambut dgn warna perang dan kuning. Anak yg kecil berumur 2 tahun, juga di warnakan rambutnya dgn warna kuning. Terdetik di hati sy, adakah anak sekecil itu mpunyai keinginan mewarnakan rambut kalau bukan kemahuan ibu atau bapanya? Bukankah ibu bapa juga mjadi pdorong kpd anak2 untk melakukan sesuatu yg tidak wajar dilakukan oleh seorg muslim? 

Mungkin pndapat mereka: Apa salahnya mewarnakan rambut? Bukan salah pun sebab di kotak pewarna tu, memang dah ada tanda 'halal'. Jadi apa salahnya?
Pndapat sy: Mungkin betul bahan pewarna itu halal, tp bolehkan air menembusi rambut itu kalau disalut dgn bahan pewarna. Sama juga dgn org yg suka mewarnakan kuku. Bahannya mungkin suci, tetapi air tidak boleh tembus mengenai kuku. Mcm mana mereka nak mengambil wudhu?


situasi 3
Jiran setaman sy, boleh membenarkan 'boyfriend' anak perempuannya bermalan di rumah. Bagi sy, kalau tidak rasa takut sekalipun dgn Allah, skurang2nya keluarga ini ada perasaan malu dgn jiran tetangga. Silapnya kami sbagai jiran kerana tidak ada seorang pun yg menegur pbuatan tersebut. Maka, sy juga mengaku bahawa sy juga buka saudara seIslam yg baik, kerana menutup mata apa yg sbenarnya sy lihat.

Mungkin pndapat mereka: Boyfriend anaknya itu akan mjadi suaminya juga dan skaligus akn mjadi menantu dlm keluarga itu. Apa salahnya mereka ingin berkenalan dgn lebih rapat lagi bakal menantu tsebut? Lagipun, bukan anak prempuannya tidur berdua-duaan.
 Pndapat sy: Mampukan spanjang lelaki bukan muhrim berada di rumah kita, spanjang itulah kita harus mjaga aurat? Susah bagi sy krn pengalaman sy memelihara seorg student lelaki di rumah, amat menyulitkan sekali terutama mjaga soal aurat.


Walau apapun, ssiapalah sy untuk mempersoalkan isu2 ini. Sbg manusia biasa, sy pasti sy juga banyak melakukan khilaf sesama manusia apatah lagi dgn Allah SWT. Dgn tulus dan rendah hati, sy juga memohon ada insan yg boleh menegur sy jika ada kekhilafan yg sy lakukan. Sesungguhnya,manusia dan kesilapan tidak boleh dipisahkan sama ada sengaja dilakukan atau sebaliknya. 

Wallahualam..

Sabtu, 27 November 2010

Didi dan UPSR

Tahun ini ramai anak cikgu2 di sekolah menduduki UPSR. Dan pada 11.11 baru2 ni, keputusan UPSR diumumkan. Spt ibu2 yg lain, sy juga tidak sabar utk mengetahui kputusan anak bongsu sy, Didi. Sbg ibu, sy tahu tahap pencapaiannya dlm akademik jadi sy tidak mengharapkan keputusan yg cemerlang. Apa yg mengagumkan sy, Didi menunjukkan perubahan sikap yg mendadak pada saat2 akhir peperiksaan UPSR mjelang. Dia akan bangun pukul 3 atau  4 pagi untuk mengulangkaji pelajaran. Dia sangat patuh dan bdisiplin dengan jadual belajar yg dibuatnya sendiri. Perubahan yg mendadak itu, memaksa sy bertanya sebab2 dia bgitu rajin pd saat2 akhir. Jawapan yg dia beri, mnyentuh hati sy kerana menurut anak sy, ada guru2 di sekolahnya membanding2kan dia dgn anak2 sy yg lain. Di samping itu, ada juga guru yg begitu telus memberitahunya bahawa dia tidak mungkin dpt A dlm subjek bahasa Inggeris. Ekoran drp peristiwa itulah, maka anak sy berusaha sedaya upaya untuk tidak membenarkan tekaan guru2nya mjadi nyata. 

Sy memandang situasi ini drp sudut yg positif. Sy tahu dia berasa sedih dgn kata2 gurunya namun, sy bsyukur krn ada perubahan dlm dirinya. Tidak cukup dgn itu, anak sy sering mengerjakan solat hajat bagi mengukuhkan usahanya itu. Sy bangga dgn perubahannya yg positif itu dan kagum dgn semangatnya utk mengatasi keputusan abg dan kakaknya.

"Mama kata, setelah berusaha,kita mohon pada Allah. Didi dh buat mcm tu. Tapi kenapa Didi tak dapat 5A?" Tanyanya pada sy di corong handphone setelah slip keputusan UPSR telah berada di tangannya. Anak sy hanya memperoleh 1A sahaja dlm subjek sains. Sy tercari2 jawapan yg paling baik untuk diberi agar dia dpt menerima keputusan yg diperolehi.

"Mama mesti malu dgn kputusan Didi. Didi tak pandai mcm abg Yoi dan kakak."
Belum sempat sy mjawab pertanyaannya, dia dah menambah satu lagi kenyataan. Aduh....sensitif jg anak sy.Sy tidak byk memberi respon kerana sy tidak berada di sisinya ketika itu.
"Didi tunggu mama balik, ya. Mama tak sabar nak tengok keputusan Didi," pujuk sy.

Spanjang perjalanan pulang ke rumah, sy mencari2 jawapan yg boleh meredakan perasaan sedihnya. Bgaimana sy dpt memupuk semula kepercayaannya utk memohon sesuatu drp Allah dgn mengerjakan solat hajat. Bagaimana juga sy dpt mengembalikan kyakinannya dgn cogankata 'usaha tangga kejayaan', kerana sesungguhnya dia benar2 sudah berusaha.

Drp riak wajahnya, sy nampak anak sy benar2 sedih dgn keputusan yg diperoleh. Sy memintanya mngambil slip kputusan UPSR. Sy mnunjukkan respon yg sgt gembira dgn kputusan yg diterima.
"Tahniah, Didi. Mama sgt bangga dgn kputusan Didi. Pandai anak mama. Tak sia2 selama ni Didi berusaha," ucap sy dgn senyum lebar. Anak sy tidak ada respon yg positif.
"Didi patut bsyukur krn masa exam tu, Didi demam panas,kan?" Anak sy mengangguk.
"Demam pun, Didi boleh dpt 1A. Mengapa Didi sedih?" Tanya sy.
"Didi dh berusaha, Didi dh smbhyang hajat. Mengapa tak dapat 5A?" Tanyanya. Memang sy dh jangka psoalan yg sama akan ditimbulkan smula.
"Didi, stiap apa yg berlaku mesti ada sebabnya. Kdg2, apa yg kita minta, tidak smestinya dapat. Mungkin Allah nak beri sesuatu yg lebih baik drp apa yg  Didi peroleh skrang," kata sy dgn harapan anak sy akn berasa lega.
"Didi kan minta yg baik? Mngapa Allah tak bagi?" Soalnya lagi. Mendengar soalannya, sy sedar anak sy masih belum matang dan masih tidak memahami apa yg sy katakan.Mungkin akalnya belum smpai ke tahap itu.
"Ok, mama nak cerita pd Didi satu kisah ttg mama.Didi nak dengar tak?" Anak sy mengangguk.Dan....sy mula bercerita.
"Dulu, masa mama muda2, mama tak nak kawin dgn org dari ngeri Tganu. Mama berusaha sgt tidak mahu bkenalan org2 dr sana. Mama pun berusaha mcm Didi. Kalau ada je org Tganu nak berkenalan, mama tak layan. Bukan stakat berusaha, mama selalu smbhyg hajat  agar Allah tidak memberikan mama jodoh dgn org Tganu. Mcm Didi juga, kan??? Tapi, mama kahwin juga dgn ayah wpun ayah org Tganu. Sama kan, mcm Didi juga? Dah berusaha, dah berdoa tp Allah bagi juga." Cerita sy panjang lebar.
"Mama sedih tak mcm Didi?" Tanya anak sy.
"Mama langsung tak sedih. Didi tahu kenapa?"
Anak sy menggeleng2kan kepala.
"Mama tak sedih sbb, bila mama kahwin dgn ayah, mama dapat Didi, abang Yoi, dan kakak. Kalau mama tak kahwin dgn ayah, mcm mana mama nak dpt Didi? Jadi, itulah yg Allah nak beri pada mama wpun pada masa itu mama tak tahu pun apa yg akan Allah bagi. Jadi, Didi pun kena tahu jg, mungkin ada kebaikan atas apa yg Allah berikan pada Didi wpun pada awalnya Didi berasa sedih. Jadi, Didi jgn bersedih dgn apa yg Didi dpt pd hari ini."

Anak sy tidak mjawab apa2. Mungkin dia sedang bfikir apa yg sy kata atau mungkin dia mula memahami apa yg ingin sy smpaikan.Dan sejak dari itu, sy dpt merasakan anak sy mula menerima knyataan.

p/s: Anak2ku, sesungguhnya cemerlang bagiku bukan hnya pd pelajaran. Anak yg cmerlang dlm erti kata yg sbenar apabila kalian mampu membawa mama dan ayah jalan ke syurga dan tidak mgheret kami ke neraka

Isnin, 15 November 2010

Sesungguhnya, Hidayah Itu Milik Allah


Hari ini ada seseorang ingin belajar solat dgn sy. Terkejut juga apabila 'org ini' meminta sy mngajarnya. Dalam hati, sy bertanya sendiri....'kenapa sy?" wlau bagaimanapun, jauh di sudut hati sy bsyukur krn dia boleh melafazkan ayat ini tanpa dipaksa. Soal ikhlas atau tidak, itu bukan urusan manusia.

Sebelum ini, sy mdengar juga cerita drp kawan2 yg 'org ini' tidak mengerjakan rukun yg kedua itu. Sama ada benar atau tidak, sy tidak mahu memikirkannya dan tidak mahu mengetahuinya.Takut, krn belum tentu solat sy diterima. Sbgai manusia yg byk kelemahannya, adakalanya urusan dunia mengatasi tuntutan agama. Sy jg tidak terlepas drp melakukan dosa itu. Jadi, apa hak sy ingin mempersoalkan org lain? Bg sy, apabila 'org ini' berkeinginan melakukan sesuatu yg dituntut oleh agama, itu adalah rahmat yg telah Allah berikan padanya. Dgn niat saja, sudah tentu dia memperoleh pahala.

"Knp sy, ckg?" Tanya sy.
"Sy pun tak tahu knp Asmah yg sy pilih. Tp yg pasti, sy ingin blajar solat dgn Asmah".
'Org ini' mmg memanggil sy dgn panggilan 'Asmah' sedangkan rakan2 yg lain memanggil sy 'nora'. Tak kisahlah, krn kedua2 nama itu adalah milik sy juga.

Sy menghela nafas panjang. Mcari alasan yg sesuai unt mengelak dr menunaikan pemintaannya. Bukan sy tidak mahu, tetapi sy rasa sgt tidak sesuai dipilih untuk mengajarnya solat.

"Ckg, tak manis rasanya kl sy yg mngajar. Org akn pelik  bila tngok kita selalu berdua-duaan dgn ckg. Nanti timbul fitnah", kata sy setelah mdapat idea untuk menolak pmintaannya. 

"Sy kan cuma nak belajar smbhyang? Mngapa pulak ada yg memfitnah? Ni yg sy tak suka mulut manusia. Suka bercakap mengata orang". Marah bunyinya nada 'org ini'. Mungkin dia tak faham apa yg ingin sy sampaikan. Sy pula perlu mcari kata2 yg terbaik untuk tidak menambahkan kemarahannya lagi. 'Org ini' mmg dijadikan Allah bgitu unik skali. Sukar unt memahaminya. Hanya org2 yg mngenalinya sj yg tahu sikapnya yg sentiasa berubah2. Kalau hari ini,dia boleh  ketawa,belum tentu esok dia akan ketawa juga.

Namun, jauh di sudut hati, sy bsyukur ke hadrat Ilahi. Benarlah.....hidayah itu adalah milik Allah. DIA berhak memberi hidayah kepada sesiapa sy yg dikehendakiNya. Alangkah bertuahnya seseorg itu diberi hidayah.

Manusia mmg tidak berhak dan tidak layak menghukum sesama manusia. Malah, jgn sesekali kita memandang semua org kafir itu, neraka jahanam tempatnya. Siapa tahu, penghujung hidupnya Allah berikan dia hidayah.Begitu juga apabila kita melihat kejahilan seseorang. Jgn terus menghukum mereka. Begitu juga sebaliknya. Jangan segera memuji org2 yg menyerlah kesopanan sahsiahnya, khalusan bicaranya dan kelembutan sikapnya. Para alim ulama juga sgt takut menghadapi saat2 penghujung hidupnya kerana ikhlas atau tidak mereka mempertahankan agama, hanya dpt dinilai oleh Dia. Manusia boleh ditipu tetapi tidak mungkin sama sekali Allah itu tidak mengetahui apa yg terselindung disanubari manusia.

Memang terlalu kerdil diri sy.kerana menilai seseorg melalui mata kasar.Kmudian mbuat kesimpulan sendiri. Jahil sungguh sy mbuat penilaian peribadi. Sy harus mendidik diri supaya mengubah persepsi terhadap org lain. Jgn mudah mbuat pnilaian terhadap apa yg kita lihat. Sewajarnya, adalah lebih baik kita sentiasa merasa diri sendiri byk kekurangnya agar sentiasa berhajat untuk memperbaiki diri.

Smoga bukan 'org ini' saja yg Allah berikan petunjuk. Sy juga memohon agar Allah juga memberi petunjuk dan hidayahNya kepada sy juga.

Ahad, 14 November 2010

Lebih Baik Diam


Drama bersiri  CINTA siaran TV3 setiap pukul 6.30 petang baru sj  berakhir. Secara jujurnya, sy tidak mengikuti cerita itu  kerana kurang  bminat dgn  beberapa adegan dlm drama tsebut. Sy rasa malu melihat beberapa adegan di atas ranjang yg tidak sewajarnya dilakonkan oleh pelakon2 tidak kira sama ada pelakon itu muda atau tua. Mungkin sy agak ketinggalan sedikit dari aspek keterbukaan minda walaupun mengikut pelakon Ady Putra, itu (adegan ranjang) adalah  kebenaran dan beliau berani melakonkan watak itu kerana ingin menunjukkan kebenaran kepada masyarakat". 

Sebenarnya sy sangat takut bermain dgn hukum yg melibatkan agama suci kita. Samalah juga apabila sy mendengar seorang ibu sgt marah apabila kawan sy (seorang guru) menasihatkan anaknya supaya memakai tudung. Dengan lantang si ibu ini pun bersuara : " Apa, cikgu ingat semua org yg pakai tudung tu baik sangat ke??? Berapa ramai dah org yg bertudung buntingkan  anak luar nikah?" Terkedu kawan sy seketika . Agaknya kawan sy khilangan kata2. Memang sukar bhadapan dgn org2 seperti ini krn org2 ini, begitu  kukuh dgn alasan mereka sendiri apabila satu kemungkaran itu cuba dinasihati oleh org2 yg sewajarnya menegur. Menurut Islam,org2 beginilah dikategorikan org2 yg sombong krn menolak kebenaran.

Begitu juga melibatkan isu pemilihan pemimpin. Ada yg bgitu taksub dgn UMNO, begitu juga dengan PAS, dan PKR. Masing2 ada hujah sendiri apabila menyebut tentang tokoh pemimpin yg mereka suka. Apa yg melucukan sy, rata2 hujah yg mereka utarakan mengikut sesedap rasa lidah berbicara dan mengikut  logik akal mereka tanpa memikirkankan tokoh pemimpin yg bagaimana harus kita pilih mengikut ajaran Islam yg sebenar. 

Di dalam perlembagaan, memang dibenarkan induvidu itu bebas bersuara. Itu mengikut prinsip demokrasi. Tapi, ramai  antara kita terpaksa membisu seribu bahasa apabila berkaitan dgn isu politik. Takut!!! Lebih baik diam drp memasukkan pasir ke periuk nasi sendiri. Manusia yg lemah,  walaupun tahu rezeki itu datangnya drp Allah, namun disebabkan iman yg begitu tipis takut juga kalau ugutan2 yg diberi melibatkan rezeki dan periuk nasi.

Sy??? Sy pun tgolong daripada org2 yg 'diam' juga sbb iman sy belum smpai ke satu tahap yg boleh redha dlm smua keadaan. Sy pun belum cukup kuat untuk berbicara dlm soal2 ini. Dan, belum cukup bijak untuk bercakap soal politik. Cuma, sy hanya pegang pd satu prinsip, antara tokoh A dan tokoh B, walaupun kedua-duanya sebangsa dan seagama, tetapi sy akan memilih tokoh yg lebih kukuh dlm  pegangan agamanya. Tentu ada yg bertanya :"Mana engkau tahu pegangan agamanya lebih baik drp si ******. Kdg2, nampak je dia mcm org alim tapi sebenarnya teruk jg".

Sy memang tidak tahu nak mjawab bila ada org tanya soalan2 sperti ini cuma, sy ingin mengingatkan kpd org yg btanya, kes sperti ini samalah juga saranan Islam kpd seorang lelaki yg ingin memilih calon isteri. 
"Memilih isteri mengikut Islam ada 4 pkara, kekayaannya, keturunannya,kecantikkannya dan agamanya.Maka utamakanlah wanita yg kuat pegangan agamanya." Maka, si lelaki pun akan menilai bakal calon isterinya mengikut penilaiannya, namun seandainya calon isterinya hanya berpura2,  itu adalah kelemahan manusia biasa dlm membuat penilaian sesama manusia. Sesungguhnya, penilaian yg tepat adalah penilaian drpNya juga. Memandangkan sy tergolong dlm manusia yg masih lemah imannya tetapi tidak berani melanggar hukum Allah, maka sy akan mgunakan kuasa yg ada sbagai rakyat biasa. Sy hanya ada hak mengundi, jadi sy akan gunakan hak itu sebaik mungkin. Lebih baik juga kita memilih bakal pemimpin drp tidak memilih langsung.Bahaya juga bg mereka yg tidak suka isu2 politik, mengambil pendekatan tidak mengundi.

Walau apapun alasan yg kita ada, namun ia harus selari dgn kehendak agama. Perbuatan tidak menghalalkan cara. Bolehkah kita tidak memakai tudung dgn alasan cuaca sgt panas. Tidak sembahyang kerana tidak ada masa. Tidak berpuasa kerana terlalu letih dan sebagainya. Jadi, fikirkanlah perkara ini supaya kita tidak terlebih berkata2 kerana ditakuti juga akan merosakkan akidah kita. Nabi juga ada berpesan:

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (RiwayatBukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)




HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal

Jumaat, 5 November 2010

Istidraj



1. "Nora, kenapa anak aku tak sepandai anak cikgu ******* tu? Engkau pun tahu, cikgu tu bukan rajin masuk ke kelas? Tapi anak dia, pandai juga. Anak2 aku, tak ada sorang pun menjadi". Luah kawan saya satu ketika dahulu.

2. "Cikgu, sy tak pernah tinggal solat. Sy sgt mjaga aurat. Sy bukanlah kata sy ni baik sgt tapi mengapa tidak ada lelaki yg suka pd sy?? Cuba ckg tengok *******. Semua cikgu2 kat sini tahu perangai dia. Tapi, masih ramai lelaki2 suka kat dia. Kenapa nasib dia sentiasa je lebih baik drp sy? Kenapa Tuhan selalu je melebihi dia, cikgu??" Rintih pelajar saya kerana suka membandingkan nasibnya dgn kawannya yg memang dikenali ramai kenalan lelaki.

3. " Si ****** memang bertuah. Asyik mengena je nombor dia. Tengoklah, sampai boleh pakai kereta mewah. Nombor aku memang tak ada 'ong'. Tak pernah mengena langsung!!!!" Rungut kawan sy kerana tidak pernah mengena nombor yg dibelinya. Berbeza dengan kawannya yg dianggap bertuah kerana menang ratusan ribu ringgit.

Tiga situasi ini berlaku antara saya dengan kawan2 dan pelajar sy. Kadang2, terlintas juga di hati sy untuk persoalkan perkara2 yg sedemikian walaupun lain bentuk persoalannya tetapi, apabila sy teringat kembali perkataan 'istidraj', sy akan beristigfar di dalam hati.Sbagai manusia yg lemah, ada kalanya sy merungut juga apabila nasib tidak menyebelahi sy.

 "Ya Allah, aku mohon perlindunganMu dan ampunkan dosaku yang adakalanya mempertikaikan pemberianMu walaupun aku tahu segala yg berlaku adalah dengan keizinanMu."

Bagaimana hendak merasionalkan manusia yg bertanya sedemikian? Agak sukar untuk menjelaskannya kerana tersilap penjelasan, lain pula pengertian yg ditafsirkan.   'Na uzubillah.....

Sebenarnya, kpd manusia2 di luar sana dan pada diri sy juga, janganlah mudah mempertikaian setiap kejadian ini kerana kita tidak mampu menjangkaunya dgn akal fikiran biasa. Urusan Allah terlalu banyak rahsianya.

Sy cuma ingin berkongsi sedikit cerita biasa yg sy rasa ramai yg mengetahuinya. Bayangkan bagaimana Firaun yang memperoleh kenikmatan yg luar biasa, shingga lupa kepada kebesaran Allah akhirnya binasa dgn kenikmatan yg dimiliki . Begitu juga  dgn Namrud. Dia begitu sombong dan angkuh dengan Allah krn pangkat yg diperolehi. Akhirnya, dia bertemu ajal hanya kerana seekor nyamuk yg telah masuk ke lubang hidungnya. Bagaimana pula dgn cerita Qarun? Hartanya semakin hari semakin bertimbun. Dia sangat takbur dgn harta yg di miliki dan akhirnya dia ditenggelamkan bersama2 harta yg diperolehi. Bukankah kenikmatan yg Firaun miliki, pangkat dan darjat yg  Namrud perolehi  serta harta2 kepunyaan Qarun juga merupakan pemberian daripada Allah SWT walaupun mereka bukan drp golongan yg patut dipuji sahsiahnya?

Drp kisah2 ini, tidakkah kita terfikir  bahawa ada sebab dan musabab mengapa semua ini berlaku?Mengapa kita rasa  Tuhan tidak  menyayangi kita apabila anak2 kita tidak pandai seperti anak2 yg lain? Begitu juga dengan pelajar sy yang menjaga keperibadian dan khormatan diri, tetapi sukar untuk mendapat kasih syg drp seorang lelaki dan kawan sy yg tidak pernah  dapat merasa duit hasil nombor ekor yg dibelinya?

Sy  tidak begitu arif untuk merasionalkan perkara2 seumpama ini dan sy berharap agar teman2 yg singgah di blog ini dapat mendalami maksud 'istidraj' dgn lebih mendalam agar segala kejadian yg berlaku, jangan disangsi dan dipertikaikan . Sesungguhnya apabila kita memahami dan mendalami maksud istidraj itu maka, kita tidak akan ragu2 utk mempersoalkan mengapa dan kenapa Allah memberikan sesuatu itu kepada sesiapa saja yg dikehendakiNya.

Di sini, sy ingin berkongsi makna istidraj itu ialah  satu kenikmatan drp Allah SWT diberikan kepada manusia namun pemberian itu tidak mendapat keredhaanNya. 

Justeru, jgnlah kita  hairan mengapa  ada di kalangan insan2 seagama dgn kita yg boleh jadi kaya raya hasil drp duit yg tidak halal diterimanya. Begitu juga ada yg anak2nya pandai2 belaka sedangkan ibu bapanya tidak pernah mengira daripada duit yg diperoleh utk membesarkan anak2 mereka. Sama juga dgn seorang wanita yg menjaga solat, aurat serta tingkah lakunya tetapi sukar mendapat jodoh berbanding dengan wanita2 yg sebaliknya?


Rasullulah SAW bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Walau bagaimanapun, jgn pula sesekali kita  berani meletakkan hukum tentang perkara ini. Sesungguhnya 'istidraj' ini milik Allah SWT. Hanya dia yang tahu segala rahsia ini. Cuma, sy berharap, soalan2 di atas dpt dijawap secara tidak langsung. Jangan dipertikaikan knp org yg tidak solat itu menjadi kaya, orang yg berbuat maksiat itu boleh hidup dgn senang lenang dan soalan2 yg seumpanya. Ada kalanya, pemberian daripada Allah itu bertujuan untuk membinasakannya atas sebab2 kekufuran mereka sendiri.



Wallahhualam.....


(Peringatan untuk diri sy sendiri supaya tidak byk mempersoalkan  dgn apa yg terjadi)


Rabu, 27 Oktober 2010

Sayangi Ibu


"Emak engkau sakit."
Suara kawan sekampung sy kedengaran di corong handphone. Sy yg sedang memandu menjadi tidak keruan apabila mendengar ayat itu. Untuk keselamatan, sy berhenti di bahu jalan. Memang agak panik bila ada org yg menyampaikan perkara seumpama ini. Sy pun btanya ttg apa saja yg kwn sy tahu tentang apa sakit ibu sy. Tercungap2 kwn sy mjawab smua pertanyaan sy. Kesian dia.

Tidak dapat digambarkan dengan ayat betapa besarnya kasih sayang sy pada ibu tercinta. Betapa rindunya sy padanya. Memang kasih kepada ibu tidak sama dgn kasih sy kepada suami dan anak2. Tempat ibu, memang tersedia khusus. Memang tiada galang gantinya. Apa saja tentang ibu, dia tetap ibu kita sampai bila2. 

Betullah kata orang.....
Sayang pada suami, adalakanya bukan kasih yg sejati. Ada di antara kita dpt mcari pganti suami malah lebih baik drp suami yg ada sbelum ini. Bgitu juga kgn lelaki. Bukan smua isteri yg mereka temui itu, baik hingga ke akhir hayat. Ramai isteri2 kini ,mampu mengheret suami  ke jalan menuju neraka. 
Wallahualam...

Sayang pada anak, memang tidak juga dpt diucapkan dgn kata2. Rata2 ibu kat dunia ini snggup berkorban kerana anak tetapi mungkin 1/3 saja anak2 yg sanggup berkorban kerana ibu. Kalau tidak, masakan di dada2 akhbar melaporkan bgitu ramai anak2 yg lari meninggalkan kluarga mengikut pasangan masing2 tetapi tidak ramai ibu2 yg sanggup terpisah dgn anak2 mereka walaupun dalam apa keadaan sekalipun. Kalau ada pun, tidak ramai ibu yg seperti  itu. Mungkin, anak yg dibuang ibu , merupakan dugaan yg paling hebat daripada Allah. Redhalah....

Sy mula menghitung usia ibu......
Kematian bukan milik orang tua sahaja. Sesiapa saja boleh mati tidak kira usia. Namun, bertambahan usia bermakna kita semakin hampir kepada pemisah dunia. Siapa boleh nafikan??? Mengikut putaran logik masa, yang tua akan pergi dahulu meninggalkan yg muda. 

Memikirkan usia ibu yg menjangkau ke angka 70an, sy mjadi sebak, sedih, sayu yg tidak menentu. Terasa bgitu singkatnya hidup di dunia. Singkatnya dapat bersama2 dgn orang2 yg kita sayangi. Yang pasti tinggal, adalah kenangan indah bersama mereka. Dan kenangan itulah yg kita bawa hingga ke mati. Andai kenangan itu manis, bahagialah kita menyulamnya hingga ke akhir hayat. Jika kenangan itu pahit, kesedihan berkekalan hingga ke hujung nyawa. Namun, sbg muslim redhalah dgn ketentuanNya. Sesungguhnya ada rahsia Allah yg terselindung dlm setiap musibah yg melanda.

Ingin sy putarkan masa, namun harapan itu hanyalah sia2. Apa yg berlaku sebelum ini, smuanya sudah tertulis. Kudrat manusia tidak sampai ke mana. Segagah mana pun kita berusaha, jika tidak mendapat keizinanNya, akhirnya kita kecundang juga. Jadi, kita harus meneruskan usaha kerana kita tidak tahu, usaha yg mana mendapat keizinan drp Allah dan kita bjaya memperolehinya.

Sekarang sy telah pun mjadi ibu.
Mungkin tidak terlewat untuk sy berbicara dgn anak2 sendiri mahupun dgn anak2 di luar sana. Sayangilah ibu selagi mereka ada. Percayalah, sejahat dan seburuk mana pun ibu kita, tempatnya tetap istimewa. Malah, tempatnya  itu,tiada siapa pun yg mampu mengambilnya. Andai buruk mana sekalipun ibu, dia tetap merupakan org yg diamanahkan oleh Allah untuk melahirkan kita ke dunia ini. Setidak2nya, dia pernah merasai kesakitan menyabung nyawa saat2 melahirkan kita. Itu fakta dan kita harus mengenang jasa itu. 

Sebagai anak, kita wajib mentaati ibu jika tidak bercanggah dgn syariat. Jgn mudah menghukum ibu berdasarkan penilaian mata. Apa yg kita lihat, ada kalanya tidak sama apa yg tersirat di hati ibu. Sbg seorang guru, sy sering mendengar luahan pelajar2 tentang ketidakpuasan hati mereka terhadap sikap ibu mereka. Sy tidak menyalahkan pelajar2 sy krn sy tahu mereka belum matang menilai erti kasih dan syg. Bagi mereka, kasih syg itu bererti belaian dgn jari2 dan belaian drp kata2. Sebab itu ramai pljr sy yg tewas dgn belaian manja dan kemanisan kata2 drp pasangan masing2. Mereka bgitu dhaif menilai kasih syg sebenar.

Putaran dunia, samalah juga dgn putaran masa. 
Sy tidak perlu mjawab byk psoalan yg pelajar sy timbulkan berkaitan kesangsian mereka dgn kasih syg ibu  bapa mereka. Semua persoalan itu akan terjawab dgn sendirinya apabila tiba masanya mereka bgelar ibu dan bapa .

"Mak, sesungguhnya rindu ini tidak dapat diucapkan dgn kata2.Biarpun tidak byk kenangan indah  yg hadir dlm hidup ini bersama emak, namun ia tidak pernah melunturkan rasa kasih itu. Bicara soal emak, pasti tidak henti2 air mata ini mengalir. Sama lajunya dgn jari jemari  ketika  menaip entri ini. Pcayalah, walau apa pun, kedudukan emak tidak pernah tergugat di hati ini. Emak tetap istimewa dan ia tetap mjadi tokoh lagenda sampai bila2"

Kepada anak-anak...
Kalian harus tahu bahawa kasih syg ibu tidak akan sama dgn kasih syg yg kalian dpt daripada suami atau isteri masing2. Walaupun mereka tahu kalian adalah anugerah yg Allah pinjamkan, namun jauh di sudut hati, mereka tidak mahu berpisah jasad,rasa dan  kasih syg dgn kalian. Mereka tahu, suatu masa nanti, mereka juga akan ditinggalkan oleh kalian dek kesibukan urusan masa dan khidupan. Sbagai anak, didiklah jiwa kalian agar sentiasa subur menyayangi ibu dan ayah smpai bila2 agar kalian terhindar drp mjadi anak2 derhaka. Kalian harus faham, suatu ketika nanti tahap sensitiviti mereka pasti meningkat. Mudah tersentuh. Jiwa mereka tidak sekuat hari ini . Ingatan mereka juga luntur. Sikap mereka juga berubah hingga boleh menyusahkan anak2. 

Kini, saya memahami mengapa Allah menganugerahkan gelaran 'anak derhaka' itu kepada anak2 yg melupakan ibu bapa sendiri.

Pesanan Nabi Muhammad SAW:

"Khabarkanlah berita gembira ini kepada mereka yang berbuat baik kepada ibubapa: Buatlah apa saja bahawasanya Allah Taala telah mengampuni mereka. Dan khabarkan berita buruk kepada mereka yang menderhakai ibubapa, buatlah seberapa banyak ibadat yang disukai, bahawasanya Allah Taala tidak akan memberikan keampunan sedikitpun kepadanya."

"Barangsiapa semasa paginya mendapat keredhaan ibu bapa, nescaya dibukakan baginya semua pintu syurga. Sebaliknya jika semasa pagi lagi telah menyakiti hati ibubapa, nescaya akan dimasukkan ke dalam neraka."

Jumaat, 22 Oktober 2010

Menipu dan Ditipu


Kecewa apabila rasa diri tertipu.
Siapa yg suka ditipu? Terlalu hipokrit org2 yg selalu menipu . Rasanya tidak boleh dimaafkan. Mengapa mesti menipu dalam hidup? Sukar sangatkah untuk berkata yg benar?

Ayat2 di atas, sudah biasa kita dengar. Sy memahami mengapa org marah sgt apabila mengetahui mereka ditipu. Itu perkara biasa. Sy pun marah juga apabila mengetahui diri ditipu. Tapi, apa kan daya, menipu dan ditipu adalah perkara biasa bg sesetengah manusia. Malah, ada yg menjadikan, menipu itu sbg satu tabiat.

Otak sy mula berjalan. Mencari kekuatan unt berdiri semula drp rebah akibat ditipu oleh seseorang. Mencari kata2 perangsang untuk menaikkan semula semangat sy terhadap orang yg menipu sy. Akhirnya sy bertanya kepada diri sendiri:

"Baik sangatkah aku ni???? Aku ni tidak pernah menipu orang langsung ke?"
Sy cuba mengimbas kembali tentang diri sendiri. Akhirnya sy tergelak sendiri. Ya....sy juga pernah menipu, berbohong dan apa sj yg sewaktu dgnnya. Dan, sy tahu bahawa semua org menipu, sebab ada alasannya tersendiri. Ada rasional sendiri walaupun sy, dia dan mereka tahu Islam tidak pernah menghalalkan cara walaupun dgn menipu itu kita dpt menyelamatkan byk keadaan.

Sy pernah menipu emak sendiri kerana terlalu ingin beraya di rumah kawan2 ketika umur 15 tahun. Sy katakan kpd emak, sy lewat balik  kerana ada tusyen di sekolah. Sy juga pernah menipu guru sendiri. Sy bagi alasan buku latihan matematik tinggal di rumah sedangkan latihan yg cikgu beri semalamnya masih tak siap lagi. Sy pernah menipu kawan juga kerana untuk menyelamatkan rumahtangganya walaupun sy tahu suaminya bermain kayu tiga. Sy pernah menipu anak2 ketika mereka masih kecil dgn mengatakan bunyi guruh itu adalah tanda Allah marahkan mereka jika mereka meninggalkan solat. Rasanya dgn suami pun sy menipu juga lebih2 lagi hendak menyelamatkan kondusi anak2 drp terus dimarah oleh ayah mereka.

Jadi, kesimpulannya sy harus juga memaafkan orang2 yg pernah menipu sy. Sy kena terima juga bahawa mereka juga ada alasan sendiri mengapa mereka menipu sy. So......relakslah Nora. Sabar, redha....

("Ya Tuhan, tenangkanlah hatiku.....tinggikanlah tahap kesabaranku......bukakan hatiku untuk memaafkan orang yg menipu aku.")


3 Penipuan yang diharuslan dalam Islam



قال النبى صلى الله عليه وسلم

كل الكذب يكتب على ابن آدم إلا ثلاث , الرجل يكذب فى الحربِ , فإن   الحربَ  خدعة , والرجل يكذب على المرأة فيرضيها , والرجل يكذب بين الرجلين ليصلح بينهما

رواه السَنَى  : تحذيب أطراف الحديث  الصفحة : 22    الجزء الثانى


Semua penipuan akan ditulis atas anak Adam melainkan 3 perkara:
  1. Lelaki yang berbohong ketika dalam medan peperangan. kerana berperang mesti melalui helah atau tipu daya.
  2. Lelaki berbohong kepada isteri supaya isteri menyukainya.
  3. Lelaki berdusta kerana muslihat diantara dua orang yang bertelingkah atau berkelahi.

Selasa, 19 Oktober 2010

Berdosakah Aku?......Siapakah Yang Berdosa???



Pada hari Sabtu 16 Oktober yg lalu, slot cerekarama yg btajuk 'berdosakah aku' ditayangkan di kaca televisyen. Agak menarik kerana jarang berlaku dalam kalangan masyarakat masa kini. Dan,pada penghujung cerekarama itu, dinyatakan cerita itu adalah bdasarkan kisah benar. Tapi, sygnya ramai yg tidak akan pcaya seorang ibu tegar membuang anak sendiri. Dan sekiranya berlaku, si anak akan mjadi mangsa kerana mereka dianggap anak derhaka. Ramai yg lupa, dalam Islam juga ada ibu bapa yg derhaka.

Dalam kalangan pelajar sy juga, ada yg menerima nasib yg sama seperti dlm cerita 'Berdosakah Aku'. Tp, tidak ramai guru yg mahu menghulur tangan membantu pelajar seperti ini. Ramai guru juga tidak percaya jika ada anak yg merasakan mereka dibenci oleh ibu kandung sendiri. Bagi mereka, pelajar seperti ini hanya mcari publisiti.

Kadang kala, guru2 juga tidak boleh disalahkan krn, mereka tidak faham situasi ini. Apatah lagi mereka tidak ada pngalaman dlm hal2 spt ini.Bagaimana mereka ingin mbantu jika mereka sendiri tidak pernah mengalami atau tidak pernah mahu meneroka masalah anak2 yg mengalami kesedihan akibat dibuang ibu bapa sendiri.

Terasa kejamnya dunia.....Tak pasal2 mghukum dunia yg tidak terlibat dgn kekejaman manusia. Mengapa agaknya pkara sperti ini boleh tjadi??? Walau pun tidak masuk akal,namun hakikatnya pkara spt ini benar2 berlaku. Hanya org2 yg bnasib baik saja yg dpt merasakan kasih syg drp ibu bapa scara hakiki. Namun, bersimpatilah krn realitinya memang ada insan2 malang di luar sana yg tidak merasa kasih syg itu walaupun hakikatnya mereka masih mpunyai ibu bapa.

Bila berlaku insiden spt ini, maka berkatalah manusia2 di luar sana:
"Sebagai anak, kita harus berjumpa dgn ibu bapa. Jangan berdendam dgn mereka. Ingatlah, kerana mereka kita lahir ke dunia. Baliklah ke pangkuan mereka dan memohon ampun selagi mereka masih bernyawa. Jgn sampai kita jadi anak derhaka. Nanti mati, tak cium syurga"

Sy rasa, bukan semua anak2 yg mjadi mangsa ini tidak tahu hukum agama. Sy tidak menafikan memang ada anak2 yg keras hati, berdendam dan ego....tapi, jgn lupa ada juga ibu bapa yg bersikap spt itu. Mereka tidak mahu langsung menerima anaknya krn sudah dilabelkan dan diandaikan anak2 yg telah dibuang itu dgn pelbagai andaian. Contohnya, ada ibu bapa yg merasakan anak mereka pembawa mala petaka (anak sial). Ada juga membenci anak sendiri kerana kekurangan yg ada pd si anak. Atau pelbagai alasan bg mereka utk tidak menerima anak mereka sendiri. Jadi, siapa yg harus dipersalahkan??????

Walaupun sy memahami apa yg ditanggung oleh si anak, namun sy tidak pula mghukum ibu bapa yg membenci anaknya sendiri....kerana mereka juga ada rahsia peribadi yg tersendiri Mungkin rahsia itu tidak dpt dikongsi dgn sesiapa atau kejahilan diri mnyebabkan anak yg dikandung 9 bulan 10 hari mjadi mangsa keadaan ini. 
Sy mjadi buntu utk menghuraikan situasi ini. Tidak tahu hendak bmula dari mana....dan di mana pula noktahnya. Namun, sy sgt memahami prasaan yg dialami oleh anak2 yg menjadi mangsa kbencian ibu bapa sendiri. Anak2 spt ini agak sukar bkongsi cerita dgn org lain..... ditakuti cerita yg disampaikan mjadi tidak logik unt didengari. Penyudahnya, si mangsa akan makan hati krn org yg mdengar cerita mereka gagal memahami, apa lagi unt menyelami. Daripada menimbulkan keraguan dan ketidakpercayaan, lebih baik memendam rasa....dan menyimpannya sendiri sbagai memori peribadi.

Untuk ibu bapa yg membenci dan membuang anak kandung sendiri, berbaliklah kepada ajaran agama Islam yg suci. Anak itu adalah amanah drp Allah. Didiklah mereka dgn asas agama yg sempurna  krn doa anak yg soleh adalah antara 3 perkara yg membantu meringankan dosa ibu bapa apabila 'tiba masanya' kelak. Jangan tempiaskan kemarahan, kekecewaan dan kebencian pada kenangan silam  kepada anak yg tidak tahu apa2. Wajarkah anak menerima hukuman yg tidak sepatutnya diterima?

Manusia memang suka menilai mengikut apa yg tersurat. Tidak ramai yg suka mgkaji apa yg tersirat. Sygnya, yg tersurat itulah yg mjadi kayu pengukur mereka utk menghukum tanpa mengambil kira hati dan perasaan anak yg malang itu. Rata2 menyalahkan si anak apabila berlakunya keretakan hubungan ibu bapa dan anak. Sy berani berkata sedemikian kerana itulah tipikal manusia biasa yg suka menghukum tanpa dibicarakan. 

Ambillah sedikit masa wahai manusia2 di luar sana kerana rintihan anak yg malang ini tidak ramai yg mahu mendengarnya. Andainya tiada hati untuk mendengar rintihan mereka, jangan pula difitnah tanpa usul periksa. Anak2 yg menjadi mangsa ini, sebenarnya sgt sarat menanggung derita akibat dibuang oleh ibu bapa sendiri dan janganlah kita yg tidak tahu apa2 menambah kelukaan yg sedia ada.

Kepada anak2 yg senasib dengan cerita 'Berdosakah Aku', jangan disesali apa yg berlaku. Percayalah dgn ketentuan Allah kerana Dia   tidak menzalimi makhluknya. Biarlah manusia di luar sana membuat penilaian mengikut kaca mata mereka kerana penilaian manusia tentu sama sekali tidak sama dgn penilaian Allah swt. Sesungguhnya, penilaian manusia itu sangat lemah............

Jumaat, 15 Oktober 2010

Anakku, Belajar Redha Dengan Ketentuan Ilahi

Sy antara pgemar mbaca blog anak sulung saya,Qamarul Iqmal Abdullah. Pada dasarnya, anak sy ini nampak happy dan menghiburkan hati sy dan keluarga. Tetapi sbenarnya, anak sy ni sgt sensitif orgnya. Biasalah, org lelaki tidak suka dikatakan sensitif. 
Kadang2, anak sy ni kelakar orgnya. Adakalanya, dia juga bjaya membuat sy tidak berhenti2 membebel dgn sikap buruknya yg suka mghadap komputer spanjang hari. Soal mandi juga mnyebabkan sy selalu naik angin dgnnya kerana 'mandi' merupakan perkara yg tidak penting bagi anak sy.
Baru2 ini, sy sgt terkejut apabila mengetahui anak sy ada masalah mata. Sbenarnya sy sgt sedih tetapi sy terpaksa tidak menunjukkan rasa itu krn tidak mahu mngganggu emosi anak sy. Sy tahu, dia juga sedih kerana  masalah ini sedikit sbyk menggugat course yg diambil. Namun, apakan daya, takdir Allah tidak siapa yg dpt menghalangnya.


Itulah nasihat sy padanya suatu ketika apabila kecacatan pd mata ini mganggu juga kondusi hariannya sbg seorang pelajar. Sy ingatkan padanya ada lebih ramai insan di luar sana yg bhadapan dgn pelbagai masalah. Dia hanya ada mslah mata dan dpt juga diatasi dengan memakai hard contact lense wpun memakainya sy tahu tidak selesa. Redhalah dgn ketentuanNya kerana ada byk lagi kenikmatan yg Allah pinjamkan kepada kita. 

Sy tahu, dgn sedikit asas agama yg anak sy miliki, dia pcaya dgn qada dan qadar Allah. Namun, sbg manusia biasa yg serba lemah ini, dia tidak dapat lari dgn rasa sedih di hati. 
"Amal, percayalah...stiap kejadian itu tidak pernah 'free'. Sbg ibu, mama sgt mngerti apa yg anak2 mama rasai. Mama sygkan anak2 mama tidak ada plambangan di dunia ini. Sgt luas, ibarat lautan tidak bertepi. Amal, Nana dan Didi kena percaya fakta itu".....
Di bawah ini, sy 'copy smula entri yg ditulis oleh anak sy. Maaf, Amal kerana mama tidak minta izin terlebih dahulu. 

Saya OKUNN

Dalam byk2 nikmat panacaindera yg Allah s.w.t bg kt setiap manusia, bg sy nikmat mata adlah nikmat yg paling berharga..kenape ye cik zaitun?

Cik Zaitun : Bg saye lah kan, mate ni la yg boleh buat kite melihat keindahan dunia ni..lg2 kite ni org pompuan kan! mesti kite nak tengok muka anak yg kite lahirkan..itu contoh aje la ye!

Sy tiba-tiba mcm teringin nk mencari publisiti dgn ingin memberitahu kpd anda semua bahawa sy adalah pengidap penyakit KERATACONUS
apakah itu?



inilah dia condition mata sy sekarang..corneanye terjojol sikit (gambar atas ni lg hardcore).

Doktor berkata : Qamarul, u tau x? mata org normal mcm bola sepak..tp mata u mcm bola ragbi..u punye mate masih boleh tolong lg..dgn memakai hard contact lense..astigmatism u skrg sgt tinggi disbbkan penyakit ni..after u buy the lenses, u must wear it at least 12 hours in a day..kalau tidak.....cornea u akan continue memanjang kehadapan..sampai satu tahap, lapisan kulit di cornea tu boleh koyak..u understand?

Saya : Urmm...paham tuan doktor

Doktor : Oh! one more thing, sebelum I terlupa

Saya : Apa dia doktor

Doktor : Saranghaeee!

Saya : ..... (terkelu)

Pada mulanya respon saya = Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...aku dh o.k.uuuuuuuuu
Selepas dirationalkan = Alhamdulillah..kalau nk compare, mereka yg menghidap sakit kronik lg kesian....

Jadi sebagai pengakhirnya, sy masih lg boleh melihat..malah lg terang benderang sejak pakai contact lense yg keras ni..habis nampak semua jerawat yg bertabur kt muka..cis~byk jerawat aku selama ni..


*OKUNN = Org Kurg Upaya Ngade-Ngade

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...