Ahad, 31 Julai 2011

Kasih Ramadhan

Ramadhan Al-Mubarak datang lagi. Alhamdulillah, sy bertemu lagi dgn Ramadhan tahun ini, dapat berpuasa bersama anak-anak dan suami. Bulan berpuasa bukan bererti kita menahan lapar dan dahaga sahaja, malah kita menahan diri kita dari sebarang melakukan perkara yg tidak berfaedah malah mendatangkan dosa. Sebagai contoh, menahan nafsu drp memandang perkara2 yg mungkar lebih2 lagi melakukannya. Menahan diri drp suka mengumpat (kalau sbelum ini memang suka mengumpat) dan menahan diri dari sifat amarah. Sebaiknya kita perbanyakkan amalan kerana belum tentu tahun hadapan kita berjumpa lagi dgn Ramadhan.

Kalau tahun lepas kita tidak byk melakukan solat tarawih, tahun ni cuba berazam untuk melengkapkannya, atau.....lebih byk drp tahun lepas. Perbanyakkan solat sunat yang lain. Kuatkan semangat untuk membaca al-Quran  pada setiap malam atau pagi. Jangan dari awal kita mengaku kalah. Alangkah ruginya jika kita tidak melakukan amalan2 yg mampu kita lakukan pada bulan ini kerana Allah swt telah mengangkat bulan ini sebagai bulan yg istimewa. Jadi, tentu pahalanya akan berlipat ganda.

Insyallah, jika kita berazam ke arah yg baik, Allah akan mempermudahkannya. Terima kasih ya Allah kerana memberi kesempatan kepada sy, suami dan anak-anak untuk bersama-sama mengerjakan rukun Islam yang ketiga ini dan smoga kami smua dpt menikmati kasih ramadhan pada tahun ini.



"Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil). Oleh demikian sesiapa yang melihat anak bulan maka hendaklah ia berpuasa, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka hendaklah ia menggantikannya sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." 
– 185, SURAH Al Baqarah.

"Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati, Allah memerintahkan berpuasa di dalamnya. Pada bulan itu, dibukakan segala pintu syurga, dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Barangsiapa yang tidak diberikan kebajikan malam itu, bererti telah diharamkan baginya segala rupa kebajikan." 

(HADITH RIWAYAT. An Nasai dan Al Baihaqi)


Khamis, 28 Julai 2011

Kebenaran Itu Adalah Hak

"Kebenaran itu adalah hak dan tidak perlu diperjuangkan.....lambat atau cepat, kebenaran itu akan terserlah juga". Itulah sebaris kata2 daripada sahabat saya tatkala sy menyesali tiada pembelaan dalam hidup ini. Menurut sahabat sy lagi, kata-kata itu adalah kata-kata yang lahir dari bicara Hamka ketika menghuraikan salah satu ayat yg terkandung dalam al-Quran.Biarpun ayat itu ringkas, tapi sahabat sy berjaya meredakan kesedihan yang sy rasai. Sy memahami hakikat hidup ini kerana setiap apa yg berlaku itu tidak ada yg diberi percuma oleh DIA.

Banyak perkara tidak mampu diluahkan dengan perkataan. Pendekatan berdiam diri,akhirnya memberi kesan yg sangat mendalam di dalam hati. Berapa ramai di dunia ini yang suka mendengar masalah? Kebanyakan daripada kita, hanya suka berkongsi cerita gembira. Terlalu sedikit yang boleh menjadi pendengar setia tentang cerita2 duka. Dan tidak ramai yg ingin terlibat dengan penyelesaian masalah orang lain. Dan di saat2 ini, pada siapa lagi kita bergantung harap kalau tidak kepadaNya?

Hari ini, sy didatangi oleh seorang pelajar. Seperti biasa, sy akan mendengar masalah yg dihadapi oleh mana2 pelajar yg ingin meluahkannya kepada sy. Walaupun masa tidak mengizinkan, namun sy mencari juga ruang untuk mendengar masalah pelajar ini kerana sy tidak mahu pelajar ini menjadi seperti saya yg tidak mampu menzahirkannya, malah menunjukkannya dengan riak wajah pun tak berjaya. Sy sentiasa dikenali dengan orang yg ceria walaupun hakikatnya sy sarat menanggung duka. Jadi, sy harus mendengar masalah yg dihadapi oleh pelajar ini agar sedikit sebanyak sy mampu meredakan sedikit apa yg ditanggungnya selama ini.

Benarlah kata orang. pengalaman banyak mengajar dan mematangkan kita. Disebabkan pengalaman sy hampir sama dgn masalah pelajar tersebut, maka mudahlah bagi sy memberi idea. Dan di antara kata2 yg sy berikan padanya, samalah seperti kata2 yg pernah sy terima  daripada sahabat sy dahulu berkaitan dengan
' kebenaran yang akan terserlah juga suatu hari nanti kerana kebenaran itu adalah hak'. 

Di bawah ini, sy sertakan doa bagi mereka yang ingin menegakkan kebenaran .

رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ

Maksdunya:
  "Wahai Tuhan kami, hukumkanlah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran (keadilan), kerana Engkau jualah sebaik-baik Hakim"
(Al-A'raaf : 89)
,

Rabu, 27 Julai 2011

Anak-anak Didik Saya.....semoga menjadi anak yang soleh dan solehah

Anak-anak yg manis dan manja: 3 KRK
Inilah kelas 3 KRK- Kelas saya la tu...
5 sains 1 2010- sayang dan rindu dengan mereka
Kenangan ketika saya menjadi Guru Pengawas
Kumpulan  Nasyid Nahwan- versi 2010&2011-memang best
Kenangan terindah....
Bekas anak2 saya 3 KRK 2009-sekarang mereka ni dah Tingkatan 5






Anak-anak yang manja walaupun banyak kali kena marah....Marah tu tanda sayangkan???




Selasa, 26 Julai 2011

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang

Wah.... hari ini 295 para guru dan kaki tangan sekolah daerah Kuala Selangor menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang bagi tahun 2010. Cerianya wajah2 yg diiktifraf cemerlang oleh pihak2 atasan. Ada penerima APC yang masih muda remaja, dan ada juga yg akan menamatkan perkhidmatan dalam tahun ini juga. Apa yang paling menyedihkan, ada muka2 yang 2,3 kali menerima APC walhal umur baru lingkungan 30an dan ada juga penerima APC buat pertama kali sedangkan tahun ini tahun guru tersebut akan bersara. Penilaian manusia, tentu ada kelemahan di mana2. So, perkara seperti yg sy nyatakan tadi, memang boleh berlaku. Pengetua atau guru besar serta barisan pentadbir yang menilai guru2 di bawahnya adalah manusia biasa. Mungkin mereka terlepas pandang, atau mungkin juga mereka memang tak mahu pandang atau apa saja jika mereka tidak berniat untuk memberi anugerah APC tersebut kepada guru2 walaupun guru tersebut layak menerima anugerah tersebut.

Begitu juga dgn guru-guru dan kaki tangan yang menerima APC. Ada di antara mereka yg menerima APC ini memang wajar dan selayaknya kerana kerajinan, keikhlasan dan komitmen yg diberikan. Ada juga yg pandai 'interframe' di hadapan pengetua/guru besar. Ada juga yg kaki bodek dan mempunyai hubungan baik dgn pihak atasan. Semua boleh berlaku untuk mendapat sesuatu pengiktirafan yg "berprestij" ini...(kononya la).
Apa2 pun, bagi sy mudah sahaja. Semua ini adalah rezeki, dan rezeki ini adalah  dariNya dan ditentukan oleh DIA juga. So, sy tidak banyak komen tentang hal ini. Seandainya sy tidak dpt anugerah ini, sy tidak kecewa kerana apa yg lebih sy harapkan adalah penilaian daripada  DIA. Memandangkan tahun ini, sy adalah antara penerima anugerah ini, maka dengan rasa rendah diri ,sy berterima kasih  kepadaNya, kerana DIA telah memilih sy untuk menjadi salah seorang penerimanya.

Sepanjang menanti ketibaan Tuan Perasmi, sy mendengar di hujung2 telinga betapa orang di kiri kanan sy mempertikaikan 'si polan ' yang tertentu menerima APC , dua kali dalam tempoh tak sampai 4 tahun. Ada juga yang tidak berpuas hati apabila 'cikgu A' yang baru mengajar 3 tahun di sekolah tersebut, boleh dapat APC. Ada juga yg rasa marah kerana 'cikgu B' yg mempunyai hubungan baik dengan pengetua menerima APC walaupun cikgu tersebut selalu tidak masuk ke kelas. 

Sy ingin mecelah kata2 mereka, namun di sebabkan bukan dengan sy mereka berbicara, maka niat hati untuk menyampuk komen2 mereka tidak kesampaian. Lebih baik sy mengambil pendekatan berdiam diri kerana silap haribulan sy pula dimarahi. Alangkah senangnya jika cikgu2 yg tidak berpuas hati itu mengambil pendekatan yg sama sperti sy iaitu : "Pertama, penilaian dari kaca mata manusia, tentu ada kelemahan di mana2 sebab hanya Allah saja penilai yg  paling sempurna. Kedua, anggap saja mereka yg dapat anugerah itu adalah rezeki dari Allah untuk mereka pada tahun ini." 

Apa pun, bagi cikgu2 yg tidak pernah menerima anugerah itu, janganlah bersedih dan merasakan diri tidak cemerlang. Anugerah itu, bukan penentu segalanya. Kita pasti tahu ,sama ada kita cemerlang atau  sebaliknya.  Seharusnya kita kejar anugerah yang akan Allah beri di 'sana' nanti. 

Mungkin kita tidak sedar, ada anugerah lain yg Allah berikan pada kita. Jika kita diberi kesihatan yg baik....itu adalah  anugerah. Jika kita peroleh anak2 yg solleh/sollehah......itu juga anugerah. Jika kita mendapat suami/isteri yg bertanggungjawab....itu  pun anugerah . Jadi, kesimpulannya hargailah apa yg kita peroleh seperti yg sy nyatakan itu sebagai sebahagian drp anugerah yg tidak ternilai daripadaNya.

Khamis, 21 Julai 2011

Semoga Kiambang Bertaut Kembali

"Doa yg telah lama terhenti, kini sy menyambungnya kembali.
Sy kembali berdoa kehadrat Ilahi, memohon agar doa sy yg satu ini dimakbulkanNya. Hati sy mula berbunga apabila salah satu doa dan harapan sy menjadi kenyataan. Sesungguhnya Allah itu maha kaya dan maha berkuasa di atas segalanya. Apabila DIA berkehendakkan sesuatu itu terjadi, maka jadilah ia.

Rasanya sy ingin mendaki gunung yg paling tinggi lalu menjerit sekuat hati sebagai tanda bebanan yg sy tanggung selama ini, terlerai juga walaupun tidak sepenuhnya. Sy ingin memberitahu dunia bahawa sy gembira kerana impian sy kian terlaksana. Dan mulai hari ini, sy mula berdoa kembali agar impian itu menjadi kenyataan sepenuhnya. Bukan sy tamak, tetapi sy terlalu mengharapkannya."

Itu adalah kata2 yg lahir dari hati kawan sy yg telah lama dilanda kesedihan akibat dibuang oleh keluarga sendiri. Sy yg mengikuti cerita dari awal turut gembira apabila dia memberitahu sy ada tanda2 hubungan kekeluargaan itu beraut kembali. Sy dapat merasakan bagaimana hati kawan sy ini berbunga kembali. Bukan setahun dua dia dibuang keluarga tapi dah bertahun2 lamanya. 

Memang unik sebenarnya hidup ini. Penuh dengan permainan takdir yg bertujuan untuk menguji sejauh mana manusia itu beriman kepada Allah dan percaya kepada qada' dan qadar. Cuma kadang2 kita tidak sabar dengan ujian itu dan tidak tahu apa yg akan berlaku. Memang sedih apa yg dilalui oleh kawan sy. Kalau ada penulis skrip berbakat pun, belum tentu mereka boleh mengolah kisah yg dilalui olehnya  Dan, sy rasa tidak ada pengarah yg mampu menyelam jauh dilubuk hatinya. Hatinya sarat dengan rindu. Setiap kali tiba hari raya, pasti kawan sy ini memendam rasa. 

Sy tidak berdaya meredakan perasaannya setiap kali kesedihan itu diluahkan kepada sy. Namun, sy sgt memahami apa yg terkandung dilubuk hatinya. Apakan daya, kepetahan bicara sy hilang tiba2 stiap kali mendengar kesengsaraan yg ditanggung selama  15 tahun terpisah daripada keluarga sendiri. Sy selalu berdoa untuknya agar apa yg diimpikan bersama ibu, ayah serta adik beradik yg lain terlaksana.
Di bawah ini, sy serta kembali luahan hati kawan sy kepada sy suatu ketika dahulu



Sabtu, 16 Julai 2011

Siapa Yang Harus Membela???

Memang benar wanita kat muka bumi ni, sukar mendapat pembelaan. 
Kadang2, sampai merintih, menagih, merayu dan apa saja mereka kena dan sanggup buat untuk mendapatkan pembelaan. Walaupun dalam Islam memang jelas ada hak perlindungan wanita, namun manusia tetap rakus dengan egonya terutama lelaki. yg bgelar suami. Sy dikelilingi dengan manusia2 bergelar isteri yang memerlukan pembelaan, namun suara mereka tidak didengari oleh sesiapa. Bukan mereka tidak berusaha,tidak merayu,tidak merintih dan tidak menagih malah sudah berkali2 naik turun pejabat agama mengadu nasib. Adakalanya sy merasakan, kaum lelaki yg ada di pejabat agama, memang suka meremah2kan aduan para isteri terhadap suami mereka lebih2 lg jika si suami adalah terdiri daripada kawan2 mereka. Maaf, memang agak lantang sy bersuara tetapi percayalah, tak sungguh tak melata....tak sungguh sy tidak kata. Kita semua tahu, orang2 yang ada di pejabat agama, rata2nya kaum adam maka dengan mudahnya mereka memberi nasihat tanpa memperhalusi masalah yg dihadapi oleh kaum isteri. Di sini, sy beri contoh apa yg berlaku di sekeliling sy yg melibatkan pasangan suami isteri.

Contoh 1
Isteri : Tuan, sy dah tak sanggup tinggal bersama suami sy. Dah 14 tahun sy kahwin, suami sy sentiasa menjadikan sy mangsa jika dia marah. Adakalanya, sy sentiasa hidup dalam ketakutan krn suami sy barannya tidak menentu. Sy biasa disepak terajang tak kira masa. Sekarang sy duduk bersama ibu sendiri dan sy bawa 2 orang anak sy sekali. 

 Jawapan yg diberi: Puan boleh digelar nusyuz.



Contoh 2
Isteri: Suami sy dh kawin satu lagi, tuan. Katanya, dia dah tidak selera nak 'bersama' dgn sy.Sy sgt kecewa dgn kata2 suami sy. Untuk pengetahuan tuan, anak sy ada 6 org. Yang kecil, baru 4 bulan dan yg sulung 7 tahun. Sy isteri yg bekerja. Balik dari kerja, sy terpaksa menguruskan smua anak2 memandangkan sy tidak ada orang gaji. Suami sy tidak suka makan di luar dan setiap hari sy kena masak. Bayangkan tuan, mana sy ada masa berdandan untuk suami? Bila semua anak2 tidur, sy juga akan tertidur kerana keletihan di siang hari.

Jawapan yg diberi: Puan, tanggung jawab puan, memang melayan suami. Sekiranya puan tidak mampu melayan suami, suami  puan berhak kahwin lagi.

Apakah begini jawapan yg wajar diberi oleh 'Tuan-tuan' yang menjadi tempat  luahan isteri2 malang kat dunia ni? Beginikah jawapan yg datangnya drp orang2 yg paling arif tentang hukum agama? Di mana pembelaan bagi kaum wanita yg teraniaya dan dianiaya oleh suami sendiri?

Bagi sy, untuk memberi ulasan bagi situasi pertama, tidak sewajarnya 'tuan' yg bijaksana memberi jawapan sedemikian. Nusyuz kah isteri2 yg lari ke rumah ibu bapa mereka hanya untuk mencari perlindungan sementara daripada dikasari, disakiti dan disepak oleh suami yg tidak tahu di mana sepatutnya mereka meletakkan darjat seorang isteri?

Untuk situasi kedua pula, bukankah wajib bagi seorang suami menyediakan segala kemudahan untuk isteri jika mereka mampu? Tugas isteri, hanya untuk melayan suami sebaik2nya. Jika suami tidak mampu, maka suamilah yang kena mengambil alih memasak, mengemas rumah,memberi nafkah dan sebagainya. 

Kalau begitulah jawapan yg diberi oleh pakar2 rujuk agama yg berkaitan dgn soal hubungan suami isteri, sudah pasti sampai bila2 pun nasib para isteri yg teraniya tidak akan terbela. Oleh itu, timbanglah seadil2nya wahai 'tuan2' yg bijaksana. Dalam Islam, setiap hukum yg terkandung dalam al-Quran dan pengajaran daripada hadis, tidak ada yang prejudis.

p/s: Sabarlah wahai para isteri yg teraniaya dan dianiya. Sesungguhnya, perkahwinan ini juga satu ujian. Jika mendapat suami yg menjadikan Al-Quran dan Hadis sbg panduan, maka beruntunglah para isteri.




Jumaat, 8 Julai 2011

Oh Masa!!!!

Bayangkan kehidupan Perdana Menteri atau orang2 berjawatan besar dan sewaktu dengannya. Hari2 terpaksa mengejar masa ,mencari masa dan mencuri masa untuk melaksanakan visi dan misi kehidupan. Sy yang bukan terdiri drp orang2 besar pun adakalanya terkejar2 masa sehingga lupa seketika tentang satu lagi kehidupan yang lain. Contohnya, pada hari Rabu baru2 ini....Sy terpaksa 'stay' di sekolah hingga pukul 4.00 ptg sebb membantu student menyiapkan folio SPM yang kian hampir tarikh penghantarannya. Sembahyang zohor dah mencecah ke pukul 4.00 petang. Pulang ke rumah, lebih kurang  pukul 4.30 ptg. Terus mandi dan mengerjakan solat asar. Selesai sahaja solat Asar, bergegas ke Tangkak, Johor menghantar ibu mentua ke rumah adik ipar sy. Balik dah hampir pukul 3.00 pagi dan esoknya pergi kerja seperti biasa.  Balik dari sekolah lebih kurang pukul 4.00 petang, dpt pula panggilan telefon meminta sy hadir ke satu lokasi untuk menggubal soalan peringkat Negeri.  Dalam masa dua hari berturut2, sy tidak dapat rehat dengan sempurna kerana sibuk mengejar dan dikejar masa.

Alangkah baiknya jika semua manusia sentiasa mengejar masa dan mencuri masa untuk mengumpulkan sebanyak mana bekalan untuk ke 'sana'. Alangkah beruntungnya  jika sy ada sikap yg sama seperti situasi di atas dalam menghimpunkan sebanyak mungkin pahala untuk sy berlindung dari  azab api neraka. Hakikatnya, untuk menuju visi dan misi ke sana, kita semua harus ada bekalan yg secukupnya tapi malangnya kita semua tidak nampak matlamat kehidupan ini kerana kita semua leka dengan nikmat duniawi.

Ah....terasa begitu rugi. Bukan tidak mahu mengejar jannah Allah, tapi godaan nafsu dunia terlalu kuat hingga dapat mengatasi rasa takut pada Allah. Kita semua mengaku takut padaNya tetapi dalam masa yg sama, kita berani melakukan perkara2 yg jelas ditegah olehNya. Mengapa kita selalu 'double standart' dalam hal2 yg berkaitan dengan agama? Kita tahu hukum, tapi kita masih langgar juga. Kita takut neraka Allah, tapi kita masih gemar melakukan perkara2 yg mendorong kita ke sana. Kita cintakan Allah, tapi kita tetap melebihkan manusia. Kita sembahyang tetapi gagal menjadikan solat sebagai perisai membentengkan diri dari terjerumus ke kancah maksiat dan dosa. Ya Allah!!!!!!

Apa yg sy rasa, sy juga tergolong dalam orang-orang yg rugi itu. Bilakah agaknya sy boleh memantapkan diri untuk menjadi muslimah sejati? Dalam masa yg sama, sy juga tahu bahawa hidayah bukan dinanti tapi harus dicari untuk mendapatkannya.Semoga, sy menjadi insan terpilih untuk mendapat hidayah daripadaNya.  Sesungguhnya, Allah maha mengetahui segala-galannya.


Akhir kata, banyakkanlah berdoa, tingkatkan amalan, buang jahiliyyah. Sama-sama kita berusaha untuk berubah ke arah yg lebih baik.......insyaAllah.

Selasa, 5 Julai 2011

Keluarga Bahagia Saya

Inilah keluarga bahagia saya.....
Harapan saya, smoga kami bahagia selamanya. Sayangnya suami sy tidak ada dalam foto ni, sebab dia yg ambil gambar ni. "Maaflah ya, bang...susah betul kita nak dapat gambar satu family".

Bila melihat anak2 yg dah kian dewasa, tiba2 je hati sy menjadi sayu. Manakan tidak, suatu ketika dahulu, sy bukan tergolong dalam gadis2 yg berhemah dan lemah lembut. Sy kurang suka memakai baju kurung dan tidak bertudung. Dunia sy simple dan bukan dari kalangan gadis bersopan santun. Dan, jauh sekali pandai memasak.

Tak sangka, dlm keadaan sy yg bukan seperti gadis2 lain, sy mampu  juga membesarkan anak2 dgn cara dan teori sy sendiri.Dan yg penting, untuk setakat ini, syukur alhamdulillah kerana anak2 tidak memeningkan kepala sy. Kadang2, sy rasa mcm tidak percaya dengan apa yg sy ada sekarang. Apa pun, semua yg sy miliki ini adalah anugerah dari DIA juga. Sesungguhnya, Sy bersyukur atas anugerah yg tidak ternilai ini. Biarlah sy tidak mewah dengan harta benda tetapi yang penting kami bahagia dengan cara hidup  kami yang sederhana.

 P/s : Lihatlah saya semasa remaja dahulu. Gonjeng je nampaknya bukan? Pakai tudung pun nampak jambul. Lengan baju dilipat sampai ke pangkal. Ha ha ha...kelakar!!!!!





Sabtu, 2 Julai 2011

Suara Yang Dirindui..........

Tidak disangka-sangka, sy mendapat satu panggilan telefon daripada seseorang yg sangat sy sayangi. Sayangnya, pada awal panggilan itu, sy tidak dapat meneka dan mengecam suaranya. Bukan apa, hubungan yg terputus sekian lama, menyebabkan otak sy gagal menyampaikan maklumat tersebut hingga sy terpinga-pinga mencari siapa empunya  suara itu. Dan, syukur alhamdulillah, akhirnya sy dapat juga mengecam daripada siapakah suara itu.  Apa yg dapat sy katakan di sini, sy sgt merindui empunya suara itu. Dia adalah sebahagian drp hidup sy.

Adakalanya, kita tidak dapat menerima sebuah perpisahan dengan orang2 yg kita sayangi. Kerana sy manusia yg serba lemah,maka tahap redha agak sukar dicapai. Sy tahu seorang muslim wajib percaya kepada Qada' dan Qadar tapi apakan daya, adakalanya sy mengeluh juga dengan apa yg terjadi. 

Sy ingin berkongsi kegembiraan sy di sini. Tapi, jgn tanya pada sy siapa empunya suara itu. Biar sy saja yg tahu. Namun, untuk pengetahuan semua, sy sangat gembira kerana dapat berhubung kembali dengan empunya suara itu. Suatu ketika dahulu, sy sgt rapat dengannya. Kami pernah berkongsi cerita, berkongsi duka dan adakalanya bergaduh juga. Kami membesar bersama tapi semuanya itu tinggal kenangan kerana kami terpisah hampir 13 tahun. Masa dan keadaan memisahkan kami. Dan dalam tempoh itu jugalah sy meyimpan perasaan rindu terhadapnya sehinggalah perasaan itu terhambur tatkala dia menghubungi sy pada 30 Jun baru2 ini. Tiada ayat yg lebih baik untuk sy titipkan di sini melainkan rasa gembira yg teramat sangat menguasai diri. Kami byk mengimbau kenangan lalu, Semuanya segar dalam ingatan.

Ya Tuhan, adakah ini petanda bahawa kasih kami akan bertaut kembali? Adakah suatu hari nanti sy akan berada dalam lingkungan org2 yg sy sayangi? Sy akn terus mengharap walaupun sy tidak tahu adakah harapan ini akan menjadi kenyataan atau terus menjadi igauan. Apa pun, sy cuba belajar utk pasrah menerima ketentuan krn sy tidak ada byk pilihan. Semuanya sy serahkan kepadaNya kerana sy tahu, apa yg ditakdirkan adalah yg terbaik untuk sy. Mana mungkin Dia menganiaya makhlukNya.

Buat empunya suara itu, dengan rendah hati sy mengucapkan terima kasih kerana nama sy masih tersimpan dihati. Percayalah, sy tidak pernah lupa apa saja yg pernah kita lakarkan bersama walaupun lakaran itu hampir kabur dalam ingatan sy. Sy juga tidak pernah lupa pada semua walaupun diri sy jauh dibuang dalam lingkaran kalian.  Tempat kalian telah sy sediakan khas di suatu sudut yg istimewa dan tidak boleh dicerobohi oleh sesiapa. Terima kasih wahai empunya suara kerana menghubungi sy. Setidak-tidaknya sy juga setanding dengan orang2 di luar sana yg mempunyai kenangan silamnya semasa kecil bersama lingkaran masing-masing.

"Wahai Tuhan.....sebagai hamba, aku terima semua ini sebagai satu ujian untukku"

P/S: Para ulama’ telah bersepakat berkata, bahawa menghubungkan silaturahim sesama kaum kerabat adalah wajib di mana perbuatan memutuskannya adalah haram, dan mereka yang memutuskannya dianggap telah berdosa.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...