Khamis, 26 Ogos 2010

Perginya seorang Guru yang benar2 bergelar Pendidik



Rasa nak mati
Tarikh : 25 ogos 2010
"Nora, I tumpang you balik", suara cikgu Pandiraj berada dicorong hp sy. Dan  memang sy tak hairan pun, kalau dia yg call, tentu ayat inilah yg biasanya keluar daripada mulutnya.
"Okey...okey," pendek saja jawapan sy.

Jam 1.15 petang sy melihat cikgu Raj sudah berada di pondok jaga . Berkali2 sy memohon maaf kerana kelewatan sy pada hari itu. Biasanya, tepat saja 12.45 ptg, sy  adalah antara org pertama yg start enjin kereta.Tapi pada hari itu, sy agak lewat sdikit kerana berbual dengan ustazah Aminah di bilik sahsiah.

Sepanjang perjalanan pulang, cikgu Raj lebih byk bercakap drp sy. Perbicaraan dia kali ni berkisar tentang kematian. Sy memang layan aje  topik yg dia bawa setiap kali dia menumpang kereta sy. Tapi,pada hari itu , dia byk membicarakan soal mati.

"Nora, I rasa I mcm nak mati lah..." Itu ayat pertama yg keluar drp mulutnya. Sy ingatkan ksihatannya tidak baik pd hari itu lantas sy mengesyorkannya pergi ke klinik dan mengambil glukos sbg tambahan tenaga. Berkali2 kali sy meng'offer diri untuk menghantarnya ke klinik jika benar2 kesihatannya terganggu pd hari itu. Pelawaan sy, ditolak olehnya dan dia meminta sy supaya jgn risau kerana dia tahu tuhan memberikannya peluang untuk hidup lebih lama cuma dia sahaja yg rasa hendak mati. Sy pun memberi respon tentang isu yg dibawa. Sy katakan padanya bahawa menghadapi kematian ,sangat menyakitkan dlm Islam dan diikuti rasa sakit ketika melahirkan anak. Dia membalas kata2 saya dgn mengatakan rasa sakit di saat kematian tidak dinyatakan dalam agama hindu. Sy cuba menyakin dia, bahawa kematian itu menyakitkan agar dia takut untuk bercakap perkara yg sama berkali-kali. Dan strategi sy berjaya kerana dia beralih pula ke topik lain.

Sangat Rajin
Dia nampak happy benar hari itu. Topik kami beralih pula kepada pelakuan student kini yg tidak berminat hendak belajar. Dia rasa kesal kerana pljar skrang tidak mementingkan pendidikan. Secara peribadi, sy memang respect kepada ckg Raj ni kerana dia memang seorang guru yg rajin. Sy sendiri tidak mampu menjadi spertinya. Masuk ke kelas, tepat pd masanya. Kerap mengadakan kelas tambahan hingga student pulak yg merungut2 malas nak mengikuti kelas tusyen tersebut. Dia memang seorg guru yang rajin. Sangat rajin.....

Cerita Asal
Tidak semena-mena, dia  mengajukan lagi soalan berkaitan kematian  kepada sy. Ini dah balik semula ke cerita yg asal. Bisik hati sy.
"What you think tentang mati, nora? Kita perlu mati ke??"
Sy ketawa mdengar soalan drp mulut dia. Soalan yg tak logik bagi sy. Kalau kanak2 yg tanya, memang wajar sy menjawabnya.
"Isy...apa pulak soalan you ni, Raj. Memanglah kita semua kena mati. Hendak atau tidak, kita kena mati juga," jawab sy mudah.
"Kenapa kita mesti mati?" Cikgu Raj masih tidak puas hati dengan jawapan 'simple' sy. Sy terdian seketika mengambil masa untuk mencari jawapan yg paling mudah untuk diterima olehnya.

"Ada dua sebab kita kena mati. Yg pertama,kalau manusia tidak mati, cuba you bayangkan dunia ni dipenuhi manusia. Eeee.....sesaklah. Yg kedua, kalau kita ni tak mati2 smpai ke tua, dah tentu kita menyusahkan anak2 kita, Raj. Nanti diorang pun rasa susah nak menjaga kita sedangkan masa tu diorang pun ada komitmen sendiri. Betul tak Raj?" Kata-kata sy mnyebabkan dia ketawa besar seolah2 menyokong pendapat spontan sy. Kali ni dia seperti berpuas hati dgn jawapan sy. Dan yg paling lucu sekali, dia bertepuk tangan seolah-olah kelakar mendengar jawapan sy.

Sedang kami asyik bercerita, tiba-tiba hpnya berbunyi. Dia mjawab panggilan itu. Wpun sy tidak memahami bahasa pertuturannya, namun sy dapat menduga dia mjawab panggilan drp isterinya kerana setiap kali dia bercakap dengan isterinya, begitulah  nadanya. Selesai sj dia bcakap, sy terus meminta pengesahan drpnya betulkah org yg menelefonnya itu ialah isterinya. Tekaan sy tepat sekali.
"Isteri you berada kat rumah kakaknya ke?" Tanya sy. Ckg Raj hanya mengangguk.
" You tengok,Nora. Betul tak apa yg I pernah cakap dgn you. Setiap kali I balik, isteri I tak pernah ada kat rumah.". Nadanya agak tinggi sedikit. Sy tahu, dia sbenarnya sangat sunyi kerana topik s'unyi 'ni, kerap sgt keluar drp mulutnya. Dia selalu bcerita dgn sy, isterinya saban hari berada di rumah kakaknya dan dia akan bersendirian stiap kali pulang ke rumah. Sy tidak  mengulas tentang apa yg dia rasa, kerana ini adalah berkaitan masalah rumah tangganya. Dan, jauh disudut hati sy, tentu ada sebab juga kenapa isterinya bersikap sedemikian rupa.

Akhirnya, kereta sy smpai di hadapan rumahnya. Sempat sy berpesan supaya dia byk berehat memandangkan kesihatannya tidak berapa sihat sejak akhir-akhir ini. Dia membalas ayat sy:
"Ya, Nora...I akan rehat cukup2."
Itu ayat terakhir drp mulutnya.

Tidak keruan
Ketika menunggu waktu berbuka puasa, sy mdapat sms drp seorang sahabat yg mengatakan ckg Pandiraj meninggal dunia. Tercampak hp sy drp tangan ketika itu. Terkejut bukan kepalang.Menurut kawan sy, ckg Raj meninggal pad jam 5.00 ptg.Ini bermakna dlm tempoh lebih kurang 3 jam dia meninggal dunia kerana sy smpai di rumahnya hampir pukul 2.00 ptg. Dalam fikiran sy, dia meninggal kerana serangan jantung. Ketika itu juga terlintas di fikiran sy perbualan kami di siang tadi. Sy mjadi tidak keruan hingga tidak menjamah sesuap nasi pun. Sy benar2 'shock'. 20 minit selepas itu, sy diberitahu oleh cikgu Ellavarasi, ckg Raj meninggal kerana menggantung diri. Bukan lagi terkejut, malah hampir nak gugur jantung sy. Barulah sy tahu, kata2 ckg Raj di siang hari itu sbenarnya dia ingin memberitahu sy yang dia memang hendak mati pada hari itu. Ya, dia memang dah merancang semua ini. Sy yakin, dia sebenarnya ingin memberitahu sy scara tidak langsung tp sy yg begitu 'bodoh' untuk memahami apa yg tersirat di sebalik cerita dan pertanyaannya. Dan, yg paling malang lagi, kenapa sy org terakhir bersamanya................................

Sy mula mengingat kembali smua yg pernah diceritakannya pada sy suatu ketika dahulu. Sy kesal, kerana tidak mampu meringankan beban yg ditanggung memandangkan batas2 yg perlu sy pelihara. Dan mungkin  baginya, cara untuk menyelesaikan masalah, dengan menamatkan hidup ini dengan cara yang  dipilih dan telah pun dilaksanakan. Segala-galanya dalam pengetahuan Allah jua.

Selasa, 10 Ogos 2010

Ramadhan datang lagi.....


Selamat menyambut kedatangan Ramadhan. 
Bulan yang penuh barokah dan sebagai muslim,kita perlu bertanya pada diri sendiri : Apakah ramadhan yg tiba kali ini dibiarkan sama seperti tahun2 yg lalu,dibiarkan tanpa diisi dengan iqra dan zikir tanpa tasbih dan takbir?
Sy sudah pun mjawab persoalan yg sy ajukan ini dan diharapkan agar ibadah kali ini lebih diberkati dan Ramadhan kali ini dapat diisi dengan sebaik yg mungkin.
Di sini, sy ingin menyampaikan apa yg sy baca dalam satu artikal yg ditulis oleh ustaz Zaharuddin Abd. Rahman. Katanya, bulan Ramadhan merupakan bulan 'bonus' drp Allah kepada hamba2Nya. Maklumlah, bulan ini, Allah menggandakan pahala jika kita melakukan kebaikan. Ini  berdasarkan hadith Qudsi yang menyebut : 
"Setiap amalan anak Adam adalah digandakan pahalanya kepada sepuluh hingga 700 kali ganda, maka berkata Allah SWT : Kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah khas untukKu dan Akulah yang akan membalas kebaikannya, mereka meninggalkan makanan, minuman dan syahwat mereka (di siang hari) hanya keranaKu" (Riwayat Al-Bukhari & Muslim) .


Sayangnya, pahala yg berlipat ganda yang Allah berikan tidak dapat dilihat sekarang,jadi sebagai manusia yg lemah serba serbi, kita tidak mahu mengejar perkara yg tidak boleh diperolehi segera. Kita lupa, bahawa hidup ini sebenarnya sementara. Jadi, kita hanya mengejar imbuhan yg nyata dan boleh diperoleh segera. Sy tidak bercakap perkara ini untuk orang lain,sebab sy juga tergolong dalam manusia yg selemah-lemah iman. Justeru, sy berharap sangat agar ada insan yg sentiasa mengingatkan sy dalam hal2 yg berkaitan dgn agama suci ini. 

Seperkara lagi,kita semua telah diberitahu oleh ustaz dan ustazah sejak di bangku sekolah lagi bahawa syaitan akan digari ketika Ramadhan menjelang.Apakah maksud syaitan digari?Sebahagian ulama.berpandangan maksud syaitan digari ini ialah syaitan tidak mampu menguasai orang2 yg berpuasa kerana kepatuhan mereka kepada suruhan Allah swt.

Ada juga yang menyebut sebahagian jenis Syaitan yang utama sahaja di belenggu, manakala yang lain masih bebas lalu kerana itu masih terdapat yang membuat maksiat di bulan ini. Walau bagaimanapun, sebenarnya ia adalah akibat dorongan nafsu jahat yang telah lama terdidik dan terbiasa dengan ajakan Syaitan. Kebiasaan buruk ini mampu mendorong seseorang ke arah kejahatan walau pada ketika Syaitan utama di belenggu. (Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Syeikh Atiyyah Saqar, 2/13).

Entahlah....sy tidak bijak mengulas banyak perkara dalam hal2 yg berkaitan bulan Ramadhan ini tapi apa yg pasti sy tahu bulan ini bulan yg mulia. Dan pada kesempatan ini, sebagai muslim kita harus melakukan sebanyak amalan yg boleh kerana bulan ini juga bulan penghapus dosa. Banyakkan berdoa pada bulan ini kerana insyallah doa kita dimakbulkan oleh Allah SWT.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

ثلاثة حق على الله أن لا يرد لهم دعوة : الصائم حتى يفطر والمظلوم حتى ينتصر والمسافر حتى يرجع
Ertinya : Tiga yang menjadi hak Allah untuk tidak menolak doa mereka, orang berpuasa sehingga bebuka, orang yang dizalimi sehingga dibantu, dan orang bermusafir sehinggalah ia pulang" (Riwayat Al-Bazaar)

Harap2, sy dapat menjalankan  ibadah ini sebaik yang mungkin bersama suami dan anak2 tersayang. Sy juga berharap agar tahun ini, kesihatan sy dipelihara oleh Allah agar sy dapat meneruskan amalan berpuasa sepanjang Ramadhan. Teringat sy pd tahun lepas, di mana sy tidak dpt menyempurnakan ibadah puasa dengan sempurna kerana diserang H1N1. Aduh, terasa siksanya serangan penyakit ini hingga sy tidak menyangka sy boleh pulih kembali. Syukur ke hadrat Allah kerana sy pulih setelah 10 hari mengalami kesakitan akibat serangan ini. 

Semoga, Allah memberi petunjuk dan  hidayah kepada kami sekeluarga.Sesungguhnya, kami mengharapkan 'NurNya' untuk membimbing kami ke jalan yg diredhai. Amin

Seperkara yang perlu sy kongsikan di sini:
Nabi SAW bersabda dalam hadith sohih ancaman berat dengan digantung di dagunya dengan terbalik hingga darah mengalir bagi individu cuai. (lihat Al-Muntaqa min At-Tarhib wa targhib).
Selain itu, Nabi juga menyebut bahawa : 
"Barangsiapa yang berbuka tanpa uzur pada Ramadhan, maka ia tidak mampu mengantikan kerugian dari puasa yang ditinggalkan itu, walaupun ia berpuasa selama-lamanya" 
 ( Riwayat Abu Daud, Ibn Majah)

Salam Ramadhan.....                      

Isnin, 9 Ogos 2010

Akhirnya..........

Hari ni,degup jantung sy seakan bhenti. Badan sy jadi lemah gemalai. Bukan kerana keletihan fizikal, tetapi keletihan mental yg tidak henti-henti mendengar masalah anak2 didik bangsa Melayu yg semakin hari semakin ramai terlibat dgn kes  mengandung sebelum bernikah. Ya Allah....dengarkah orang2 di luar sana betapa luluhnya hati kami, guru2 yg ada keinginan untuk mendidik sahsiah anak bangsa terpelihara tetapi sering disalah ertikan oleh ibu bapa palajar itu sendiri? Hari ini, sy seperti dipanah halilintar tatkala mendengar seorang lagi anak didik yg pernah sy nasihati,dekati, berkongsi rasa dan masalah......... mengandung hasil kerakusan nafsu yg yg tidak boleh disekat lagi.Sy tidak pasti kesahihan cerita ini kerana sy hanya mendengarnya drp seorang guru yg dimaklumkan oleh rakan2 pelajar yg terlibat. Tapi, apa yg pasti cerita tentang pelajar ini memang sy ketahui sejak dia berada dlm tingkatan dua lagi. Dan sekarang, pelajar ini berada dlm tingkatan 5.

Pelajar ini, telah berkali2 melakukan hubungan intim ini sejak di tingkatan 2 dengan pelajar lelaki di sekolah yg sama dan sebaya dengannya. Itu pengakuan drp mulut pelajar perempuan itu sendiri.Sy pernah memanggil kedua2 penjaga pelajar ini tapi apa yg sy harapkan tidak sy sama dengan apa yg terjadi. Sy nampak kedua2 orang tua mereka tenang saja apabila mengetahui yg anak mereka telah melakukan hubungan yg tidak sewajarnya dilakukan oleh remaja wanita dan lelaki sebelum disahkan menjadi suami isteri. Sy tidak mengharapkan mereka meraung-raung apabila mengetahui anak2 mereka terlibat dgn perbuatan yg tidak diredhai ini, tetapi sekurang2nya, sy boleh nampak rasa kesal itu berada di wajah mereka sebagai ibu bapa. Kalau difikirkan sekali, buat apa sy harus bersusah payah memisahkan mereka setelah ibu bapa mereka telah diberitahu dengan  apa yg berlaku? Kenapa sy yg berlebih2 menangani masalah ini dan bukannya mereka??????

Sy kecewa sebenarnya. Sukar unt sy mengungkaikan di sini dengan apa yg sy rasa. Di hadapan ibu bapa mereka, sy bertanya di manakah mereka melakukan kerja terkutuk itu. Mereka melakukannya di rumah mereka . Ada kalanya di rumah perempuan pada waktu malam,selepas ibu bapanya tidur. Dan adakalanya di rumah lelaki pada waktu petang, ketika ibu si lelaki menidurkan anak yg dipeliharanya. Dalam fikiran sy. bagaimana perkara ini boleh berlaku di rumah sendiri??? Sudahlah perkara ini berlaku sejak mereka tingkatan 2 lagi, dan skarang sudah 3 tahun perkara yg sama berulang kali dilakukan tanpa ada sebarang pencegahan dan tindakan kawalan yg drastik drp ibu bapa mereka terhadap anak2 mereka yg boleh dikatakan 'ketagih' melakukan perkara yg sama. Allah hu Akbar.....Tak tahu apa lagi yg sy harus lakukan. Akhirnya, sy pujuk diri sy supaya tidak memikirkan sangat perkara ini kerana tugas sy sudah pun selesai kerana kedua2 orang tua mereka telah pun dimaklumkan.

Dan....................hari ini, sy mendengar pelajar ini mengandung dalam beberapa bulan sahaja lagi menduduki Sijil Pelajaran Malaysia.


Maksudnya : “Daripada Maimunah Radhiallahu Anha beliau berkata : “Aku mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : “Umatku (ini) akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luas anak zina di kalangan mereka. Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir sahaja Allah ‘Azza wajalla akan menurunkan azab siksa kepada mereka seluruhnya.”
( Hadis riwayat Ahmad, baik sanadnya)

Tubuh adalah amanah anugerah Allah. Justeru, anggota seks juga adalah amanah.. Ia diberikan oleh Allah kepada kita. Jika kita lakukan sesuka hati tanpa mengikut panduan agama, kita pasti  dihukum sebagai seorang yang tidak jujur.
Justeru, sahabat nabi, Abdullah ibn Amr ibn Al-As, berkata: “Amanah adalah alat kelamin manusia. Jika manusia mampu menjaga amanah ini, Allah akan memelihara diri dan keturunannya!”

Sila baca juga........

 






 






Hai, anak...beruntungkah ibu bapamu???


Rabu, 4 Ogos 2010

Sahabat Pertama Saya

 Mukadimah

Ini gambar zaman jahiliah sy....maaf kerana sy tidak berjilbab ketika itu. Tapi, sy boleh memberi jaminan bahawa ketika itu, sy masih meletakkan maruah diri di tempat yg paling atas. Sy tahu menjaga batas2 sosial  agar siapa sahaja jejaka yg memiliki sy tidak akan meragui kesucian maruah sy. Biarpun, sy tidak menarik tetapi sy memiliki harga diri yg  cantik.Bukan sy mcari alasan utk membela diri, cuma pada era ini, ramai ibu-ibu tidak mengambil berat tentang menutup aurat. Sy tidak menyalahkan ibu dan bapa pd masa itu,krn mungkin mereka terlupa bahawa menutup aurat itu adalah asas dlm pembentukan maruah diri.Dan mungkin juga mereka terlupa bahawa tdapat dalil yg  mewajib kaum wanita memakai jilbab adalah berdasarkan firman Allah,
"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)
Alhamdulillah.....dan sy berharap sangat, agar anak2 juga pandai meletakkan maruah mereka di tempat yg paling atas.Untuk melengkapkan nilai maruah itu, sy tidak mahu anak perempuan sy seperti sy. Dari awal lg sy memberi penekanan bahawa berjilbab itu sebenarnya mengajar kita erti malu. Malu melakukan sesuatu kerana
segala perbuatan itu, harus diselaraskan dgn penampilan diri yg bertudung lebih2 lg yg melibatkan sosial lelaki dan wanita. 

Tarikh 21 Julai
Sy sayang dengan gambar di atas.....malah lebih sayang dgn persahabatan yg terjalin antara sy dgn Lin,sahabat pertama yg hadir dalam hidup sy. Tarikh 21 Julai 1986, kekal dalam ingatan sy sampai bila2. Yang lucunya, sy lebih mengingati tarikh itu daripada tarikh pertama sy bertemu dgn suami sy. Malah, tidak ada satu tarikh pertemuan pun yg sy ingat melainkan tarikh hari pertama sy berjumpa dgn Lin. Sy sentiasa bsyukur ke hadrat Ilahi kerana menemukan sy dgnnya hingga melahirkan pelbagai kenangan bersamanya. Tentu semua akan tertanya2, apa istimewanya dia di mata saya. Ah...terlalu byk utk diungkaikan dan sy tidak mungkin menghuraikan secara terperinci kerana ia melibatkan keluarga sy sendiri. Yg tidak sepatutnya diungkaikan....biarlah ia menjadi rahsia smpai bila2.

Mengenali insan yg bernama Miszalin (yg sy panggil Lin), baru sy mengetahui kegembiraan dlm khidupan. Sy melihat dunia seolah-olah dari kaca mata seekor burung yg terbang tinggi di angkasa. Sy baru sedar bahawa dunia ini sgt luas dan tidaklah sesempit sperti dari pandangan seekor katak di bawah tempurung.Dunia sepi sy terisi dgn warna warni . Sebelum ini, sy hanya mengenali warna hitam. Dan hampir terlupa kehadiran warna2 lain shinggalah sy mengenalinya.

Mendekati keluarga Lin, sy dapat merasakan sentuhan drp seorang ibu. Sy baru tahu bahawa kehadiran seorang ibu itu rupanya sgt mendamaikan. Mengenali ayahnya, baru sy rasakan tanggungjawab seorang ayah itu berat apabila setiap pagi sy dan lin akan dimarahi kerana tidak mengerjakan rukun Islam yg kedua itu. Lucu kerana kami sering tidak mengambil berat tentang solat. 

Berkongsi Rasa
Bersama Lin, sy mengenali erti kasih dan sayang. Sy dapat berkongsi apa saja rasa. Gembira, sedih, duka,lucu dan sebagainya. Sebelum ini, sy tidak pandai meluahkan rasa mahupun pada keluarga sendiri. Sy terdidik untuk tidak berkongsi rasa dgn ibu bapa,jauh sekali dgn adik beradik yg lain.Bersama Lin, baru sy tahu bahawa segala rasa amat indah apabila berkongsi bersama. Yg lucu, kami akan berkongsi ketawa, dan yg sedih kami akan bkongsi menangis.

Terima kasih kepadaMu, Tuhan kerana meminjamkan masa 2 1/2 tahun untuk sy belajar erti segala-galanya. Dan dalam tempoh itu juga, sy belajar mjadi manusia yg ada keyakinan diri. Sy jadikan apa saja pengalaman yg diperoleh dlm tempoh 2 1/2 tahun itu utk melengkapkan diri sbagai seorang kawan, kekasih, isteri dan skarang seorang ibu. Segala-galanya telah Allah aturkan dengan begitu baik sekali. Stelah berpisah dgn Lin, sy membawa haluan sendiri. Walaupun kami masih berhubung, tapi kami jarang berjumpa kerana jarak dan ksibukan masa. Dan lama-kelamaan, hubungan kami terhenti pada zahirnya walaupun sy tidak  pernah memadamkan kenangan bersamanya. Namanya sentiasa terpahat di hati sy kerana dia orang pertama yg mengenalkan sy erti kebahagian ketika zaman remaja.Sy cuba mencari seseorang yg sama atau setidak2nya yg hampir2 dgn Lin namun sy terpaksa akur manusia yg bernama Lin ini tidak ada duanya. Dia tetap satu.....satu sampai bila2. Dan sehingga ke hari ini, sy tidak ada sahabat yg sebaya dgn umur sy seperti sy dan Lin.

Matang Dengan Pengalaman
Sy tidak mengharapkan dia membaca entri sy....cuma sy ingin menulisnya di satu ruang peribadi sbagai tanda kehadirannya merupakan satu rahmat yg pernah Allah berikan pada sy walaupun hanya sementara. Sy sgt menyanyanginya sampai bila2.....kerana, hanya sy dan dia saja yg tahu betapa byknya pengalaman yg kami kongsi bersama dan kami mjadi matang dengan pngalaman itu sendiri. Dan dia juga tahu, cerita lampau sy yang tidak pernah sy kongsikan dgn mana2 manusia sbelum kehadirannya.

Bukan semua kawan2 di luar sana hadir memberi inspirasi dlm khidupan sy. Sy yakin, tentu ada sebab2nya kenapa DIA menemukan sy dengan Lin. Bersyukur kehadratNya kerana sgala percaturan Allah tentu ada hikmah disebaliknya. Terima Kasih kerena meminjamkan sy pengalaman dari pertemuan yg singkat ini.......

Seperkara yg perlu dia tahu, sehingga kini sy tidak ada sahabat baik drp kalangan rakan2 sebaya kerana yg hadir dlm hidup sy selepas Lin, hanyalah rakan2 yg lebih tua drp sy atau yg lebih muda drp sy. Sesungguhnya, hidup ini semuanya dalam perancangan Allah. Allah itu tidak kejam....kerana apa yg hilang itu, ada diganti dgn sesuatu yang kita tidak tahu dalam bentuk apa yg akan Allah  berikan.

(sy masih ingat lagu "Aku dan Kenangan" merupakan lagu kegemarannya.
ps: Masih sukakah lagi lagu itu?)












Isnin, 2 Ogos 2010

Perjuangan Ini Masih Panjang

Kita yg bergelar manusia, tentu tidak terlepas drp melakukan kekhilafan. Sy faham itu,malah sy akur tentang kita yg bergelar manusia. Dosa sy sendiri jg tidak terhitung  byknya yg telah sy lakukan.Dan sy bersyukur,krn stiap kali kaki sy tersilap langkah, ada insan2 yg berani menegur sy. Memang pada awal teguran, sy akan terasa hati tp bila diberi peluang bersendirian, sy mengerti bahawa insan yg menegur kesilapan sy,ialah org2 yg menyanyangi sy. Mereka mahu sy menjadi yg lebih baik. Sy bersyukur kerana teguran drp mereka merupakan bentuk pertolongan  drp Allah kepada sy untuk membaiki kelemahan diri.

Sayang
Entah kenapa, sy tidak mahu pelajar ini terlibat dgn perkara2 yg mengheretnya ke lembah maksiat. Betapa uniknya rasa sayang anugerah Tuhan ini. Kenapa pelajar ini yg sy pilih unt disayangi???? Sukar utk menjawab persoalan itu tp yg pasti sy benar2 sayang kepadanya....sayang sperti anak sendiri.Mesti ada sebab kenapa Allah memilih dia untuk berada di hati sy. Dia memang pelajar yg baik, berhemah, dan mempunyai asas agama yg agak baik.

Mengongkong
Bukan sy tidak memahami perasaan remajanya. Memang boleh dikatakan 90% pelajar di sekolah menengah mempunyai hubungan istimewa dgn pasangan masing2. Sy tidak menafikan tuntutan fitrah itu tapi sy tetap menolak hubungan yg tidak wajar dijalinkan dalam usia yg tidak sewajarnya mencari cinta. Kenapa tidak percaya dgn jodoh yg telah ditetapkan olehNya sejak azali lagi??Atau, hubungan yang dibina sekarang hanya sekadar suka2 sahaja. Disebabkan sy tidak mahu dia kecundang dlm perasaan, maka sy menolak hubungan yg dijalinkan. Sy seperti mengongkong kebebasan sosialnya. Sy tahu dia mungkin tertekan kerana tidak sebebas remaja lain yang sedang hangat bercinta.Sebenarnya, sy takut dia khilangan hala tuju dlm hidup. Pelajaran terbengkalai di tengah jalan kerana sibuk melengkapkan rasa hati yg enak dibuai mimpi indah bersama gadis pilihannya.

Kecundang
 Sy menjadi ngeri apabila mengenang kembali beberapa org pelajar sy yg kecewa dlm percintaan di saat2 peperiksaan hampir tiba. Pelajaran mereka terganggu. Hebat penangan gagal dlm percintaan rupanya. Hala tuju masa depan hancur akibat hilang fokus dlm pelajaran. Mereka kecundang di tengah jalan. Harapan untuk menjejakkan kaki ke Universiti hancur berkecai.Sy tidak mahu perkara yg sama berlaku pada pljar ini. Dia bijak dlm akademik dan sy yakin,jika dia tidak dikuasai cinta,prestasi akademiknya pasti akan lebih baik.Malah sahsiahnya juga akan terpelihara.

Berjanji
Ramai remaja yg berjanji tidak membelakangkan agama. Cinta mereka hanya sekadar suka-suka....mengisi kekosongan jiwa remaja. Siapa yg berani berkata, mereka tidak melakukan perkara2 yg ditegah jika setiap hari cinta dibaja? Siapa yg berani memberi jaminan, cinta mereka bahagia hingga ke akhirnya? Cinta remaja, selalunya tidak jujur. Remaja tidak matang dalam mengukur kehebatan dan kemurnian anugerah rasa pemberian yang Maha Berkuasa. Cinta remaja selalunya dipengaruhi nafsu. Hakikat sebenar cinta itu, sangat suci dan ikhlas. Pengetahuan yg mendalam dalam ilmu Allah,mereka akan akur bahawa cinta tidak boleh diberi kepada yang bukan hak. Allah memberi rasa itu sebagai anugerah teristimewa kepada hambaNya. Mengapa ada yg sewenang2nya memberi dan menerima cinta itu?

 Bijaknya Syaitan Mengatur Strategi
Kadang-kala sy tergelak jg dengan perangai sy. Selalu sgt sy nak bertanding dgn syaitan. Macamllah sy dh byk ilmu utk mengatasi kekreatifan syaitan. Sy akur syaitan memang kreatif utk menyesatkan anak2 Adam. Syaitan juga sgt bijak mempromosi dan provokasi kejahatan agar lebih ramai org2 yg baik ini sperti pelajar ini akan akur juga dgn permainan mereka.Syaitan tidak pernah kalah dlm mengatur strategi. Dan malangnya, sy yang daif ilmu agama ini tidak sekreatif syaitan utk menarik orang2 di luar sana yg sy sayangi. Akhirnya, sy mengaku kalah kerana ketumpulan daya kreativiti dan akhirnya membiarkan saja apa yg sy lihat begitu saja. Demi Allah, sy tidak mampu menarik pelajar ini kembali. Biarkanlah.....biarkanlah dia berfikir sendiri. Dan, doa sy pohonkan agar perkara2 yg melibatkan hati dan perasaan dgn yg bukan muhrim ini tidak terjadi kepada anak sy dlm usia remaja yang harus di isi dgn ilmu2 yg sepatutnya. Ya Allah.....perkenankan doaku....

Entahlah.....
Memang banyak benar keluhan dalam jiwa sy.Keluhan yg entah bila ada penyudahnya. Sy tahu, tidak ramai yg suka dengan apa yg sy rasa,sbb bagi mereka, apa yg sy rasa sekadar isu yg remeh-temeh tp sy harus luahkan juga. Sy harus puaskan hati sendiri dengan menulisnya di blog peribadi. Apa yg ingin sy katakan di sini, sy ingin memegang pesan Rasulullah : berkatalah benar walaupun pahit.


 Era Transisi
 "Nora, kita kena hormati perasaan mereka. Sekarang kan era transisi. Remaja sekarang bukan remaja seperti zaman kita dahulu. Kita kena ikut peredaran masa",kata teman sy ketika isu remaja sekolah berpacaran mjadi topik hari itu.
"Transisi? Apa yg dimaksudkan transisi? Adakah agama Islam dahulu dah berubah ajarannya pada hari ini? Perkara apa yg dulunya ditegah dan sekarang dibolehkan?" Tanya sy kembali. Agak terkejut juga dengan cara teman sy memberi pandangan.Sy tidak menerima jika pandangan teman sy ini dianggap 'open minded'. Ini satu galakan pd remaja.
"Maaf, sy bukan berlagak bijak dalam menganalisa isu ini. Sy hanya berkata melalui pengalaman mengatasi masalah remaja yg pernah terlibat dalam hal ini. Tidak ada seorang remaja (pelajar) pun yg mampu mempertahankan kesucian cinta itu hingga Islam menghalalkannya.Dan sy minta maaf sekali lagi kerana bagi sy tiada hubungan yg suci jika melibatkan pasangan yg bukan muhrim."
Sy tidak kisah jika pandangan sy dianggap tidak mengikut era transisi.

Teman sy tidak menjawab persoalan yg sy ajukan. Dan itu bukan bererti sy menang dalam perbicaraan. Sy tidak bertanding dgn sesiapa cuma sy rasa terkilan kerana teman sy boleh berfikiran begitu. Dalam erti kata lain, agama boleh berubah-ubah mengikut masa.

Buat pljr yg sy sayangi itu, carilah masa untuk memikirkannya....kerana perjuangan ini masih panjang bagi yg masih bergelar pelajar.

Waulahualam......



“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. “[ali Imran ayat 8]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...