Rabu, 23 Mac 2011

Pujuk Diri Sendiri

Macam mana nak pujuk diri???? 
Carilah kekuatan untuk meneutralkan semula diri yg sedang bersedih. Senang sj contohnya....Mula2, kita nangis dulu. Menangislah sepuas-puasnya dan semahu-mahunya. Lepas tu, kesat air mata smpai kering dan bjanji tidak menangis lagi. Cari sbab2 yg tersirat disebalik kesedihan itu.
Contoh 1:
Kalah dalam pertandingan. Mesti sedih,kan???? Cuba fikirkan, kalau menang je pd setiap pertandingan, dah tentulah kita rasa hebat. Jadi, unt mengurangkan rasa bangga diri dan riak di hati, biarlah sesekali kita merasa kekalahan agar kita dpt meluangkan masa unt muhasabah diri seterusnya memperbaikinya,
Contoh 2:
Gagal dalam peperiksaan. Aduh,memang tak terkata kecewanya. Terasa rugi belajar selama 6 tahun di sekolah rendah, 5 tahun di sekolah menengah. Tapi, cuba fikir balik. Allah tu tahu apa yg akan berlaku pd masa akan dtg. Mungkin dgn kegagalan dlm exam ini, boleh merapatkan hubungan antara kita dgn ibu bapa, Manalah tahu, kita yg tidak berpeluang mjawat jawatan2 profesional ini, mpunyai byk masa untuk mjaga orag tua yg dah smemangnya semakin tua dan uzur.
Contoh 3:
Putus Cinta? Hai...separuh nyawa dibuatnya. Terasa dunia ini dah jadi gelap gelita. Nak menyuap nasi ke mulut pun tak lalu. Pujuklah diri sendiri. Katakan pada diri, bahawa memang lelaki/wanita ini bukan yg terbaik untuk aku. Lebih baik putus semasa bercinta daripada putus menjadi janda/duda. Rasanya, memang tak ada manusia yg bercita2 nak bercerai semasa menyimpul ikatan pekahwinan. So,putus skrang lebih baik,kan?????


Itu adalah contoh2 mudah. Walau bagaimana bentuk kesedihan yg melanda, paksalah otak mencari kemanisannya pd setiap kesedihan  yg dirasai. Begitulah cara terbaik memujuk diri sendiri.
Itu cara saya mengubat hati yg lara. Insyallah, ada juga kesannya krn selepas itu sy mampu tersenyum kembali. Belajar2lah memujuk diri sndiri kerana bukan semua org di sekeliling kita dpt memahami erti kesedihan yg kita alami. Jadi, untuk menjadi insan yg berkualiti dlm mengharungi kehidupan, pandai2lah handle kesedihan sendiri. Andainya tidak mampu, carilah orang2 yg dipercayai dan luahkan pd mereka. Awas....jangan bertindak sesuatu yg merugikan diri sendiri atau bertindak seperti manusia yg tidak ada akal yg waras.
 

p/s: Selebihnya, mohonlah pertolongan daripada Allah SWT,

Jumaat, 18 Mac 2011

Pilihlah Yg Tepat atau Hampir Tepat.

Sy marah sungguh bila ada generasi muda buat statement "Sy tak suka terlibat dgn politik, dan tak mahu ambil tahu tentangnya". Inilah masalahnya orang-orang Melayu. Kalau semua sependapat dgn org yg seperti ini, dah pasti, kita semua tidak dpt merealisasikan syariat Islam krn  lazimnya, org melayu dan Islam memang ada ikatan yg sgt rapat. Sukar untuk mendapatkan org Melayu yg bukan beragama Islam walaupun dah ada juga pd masa kini. Atau paling tidak, kita gagal memenuhi impian dan harapan Hang Tuah....'Tidak Melayu Hilang Di Dunia'.

Dunia politik ini kotor. Sy mengakuinya. wpun sy tahu bukan politik itu yg kotor. Sebenarnya, sesetengah individu yg mengotori dunia politik itu. sendiri . Zaman Rasulullah SAW, sudah ada politik. Individu yg tahu tanggungjawab mereka yg sebenar sbg khalifah di muka bumi ini, tentu tidak akan mengotori dunia politik itu sendiri. Bukannya ringan menggalas tanggungjawab sebagai seorang pemimpin. Tak kiralah wpun individu itu mjadi pemimpin pd peringkat bahagian sekalipun. Seandainya, seseorang itu tahu tentang tanggungjawabnya sbg seorang pemimpin, hal2 lain yg berkaitan dgn penyelewengan, tentu tidak akan berlaku kerana takut pembalasan di 'sana' nanti.

Manusia memang tidak sekuat mana pun. Apabila kuasa, pangkat, darjat dan kekayaan berada di hadapan mata, kebanyakan manusia akan lari drp niat yg asal. Memang perkara2 di atas merupakan salah satu cara Allah menguji manusia. Jadi, tidak hairanlah makhluk yg bernama manusia ini boleh berubah dgn sekelip mata. Sukar hendak mencari manusia yg tidak mengambil kesempatan tentang kelebihan  dan kekuasaan yg mereka miliki. Ia memang sudah terbukti sejak zaman nabi2 lagi hinggalah ke hari ini. Bukan senang mereka hendak merealisasikan tugas pemimpin yg sebenar, sama seperti Rasulullah SAW. Kebanyakan manusia akan alpa. Manakan tidak, bila semuanya ada di hadapan mata. Di tambah pula dgn kata2 pujian dgn kaki2 pembodek di sekeliling mereka .

Saya???? Sy juga tidak ada jaminan untuk mengatakan sy tidak mungkin seperti  'orang2 mcm tu', jadi dgn rasa rendah diri sy tidak akan dan tidak mahu terlibat dgn dunia ini.  Itu lebih baik kerana sy mengakui akan kelemahan sy dari awal. Jadi org mcm sy memang tidak layak untuk menjadi seorang pemimpin. Kesimpulannya sy juga sama sperti org2 yang berkata " Sy tidak suka dgn dunia politik....", cuma yg membezakan sy dgn mereka ialah  sy  masih lagi ambil peduli tentang siapa pemimpin yg bakal sy pilih. Antara bukti yg mengesahkan sy masih ambil peduli ialah sy tidak akan menyokong sesebuah parti yg bertanding, tetapi sy akan memilih siapa calonnya. Wpun tidak ada yg seperti ciri2 yg dihendaki dlm Islam, sekurang2nya sy memilih yg terhampir dgnnya. Bukan apa....sy takut kerana memilih calon untuk dijadikan pemimpin juga adalah antara soalan yg akan ditanya oleh Allah SWT kelak. Jadi, sy harus juga memilih supaya individu yg sesuai boleh meraih kemenangan. Jangan sampai, kita menunjukkan rasa taksub pada sesebuah parti, hingga seekor monyet yg mewakili parti tersebut akan kita undi.

Sy ingin berkongsi pengalaman tentang diri sendiri. Suami sy juga mendapat perkhabaran drp seseorang yg berpengaruh untuk menariknya ke kancah politik. (Manalah tahu, suatu hari nanti sy ada gelaran tersendiri).Insyallah, ura2 itu tidak menjadikan sy terlalu  gembira dan terleka krn bersuamikan seseorang yg mungkin akan berpengaruh suatu hari nanti. Alhamdulillah setiap perkara ,akan kami bincangkan  bersama. Mudah saja sy bertanya kepada suami, bolehkah dia menjadi pemimpin yg bebas drp smua pengaruh haloba duniawi? Sejauh mana dia boleh memimpin dan membela orang2 di bawahnya mengikut syariat yg ditetapkan? Jawablah wahai suami kemudian buatlah pilihan sendiri.

Dakwah dlm bidang politik adalah ajakan mengembalikan tata cara pengurusan masyarakat ke dalam suasana yang teduh dan Islami. Inilah panggilan yang sesuai dengan fitrah manusia  walau di manapun mereka berada. Tidak ada makhluk di dunia ini yang tidak diciptakan oleh Allah SWT dan tidak satu pun makhluk pun yang tidak akan kembali kepadaNya. Jadi wajarlah manusia yang berakal  drp mahkluk2 lain , menghormati dan mengikuti segala peraturan dan arahan oleh penciptaNya.  Jadi, mampukah wahai suami untuk membawa umat nabi Muhammad SAW ini menuju jalan seperti yg sewajarnya?  Jangan pula jd seperti sesetengah pemimpin, anak,isteri dan keluarga gagal dipimpin, ini kan pula hendak memimpin masyarakat di luar sana.

Sy berdoa kehadrat Ilahi supaya muncul juga seorang pemimpin yg benar2 berkualiti dr aspek agamanya kerana sy yg jahil ini sangat memerlukan seorang pemimpin yg benar2 dapat menyelamatkan keadaan yg semakin teruk di sekeliling kita pada masa ini. Berpijak di bumi yg nyata, sy tidak mengharapkan seorang pemimpin yg benar2 sempurna spt nabi junjungan kita, namun memiliki ciri-ciri yg hampir dgn sifat Rasulullah pun dah memadai. Persoalannya: Masih adakah lagi individu seperti yg sy kehendaki pada masa kini???

Akhir bicara : Tepuk dada tanyalah selera. Bukan lama pun untuk kita berseronok di muka bumi ini. Apabila umur sudah hampir ke hujungnya, semua manusia tidak  dapat lari daripadanya. Sy selalu mengingatkan diri sendiri supaya ingat....ingat...ingat...akan hakikat kejadian hidup ini. 
 

p/s: Setiap yg bermula....pasti ada kesudahannya.


Khamis, 17 Mac 2011

Runtuh

Lama juga sy duduk berbual2 dgn Ustazah Aminah (Kak Min). Memang perkara biasa, kami sering berbincang pelbagai isu. Bertukar2 pendapat dan cuba mencari penyelesaian tentang sesuatu masalah yg berlaku terutama melibatkan murid sekolah..Maklumlah,kami sama2 terlibat dgn disiplin. Seronok juga berganding idea dgn Kak Min. Pendapat seorang ustazah, biasanya tidak dipengaruhi emosi. Kak Min memang tempat rujukan sy lebih2 lagi berkaitan dgn hal agama.

Masalah yg kami bincangkan kali ni, menyebabkan kami berdua tidak beridea. Manakan tidak, ia melibatkan keruntuhan akhlak satu keluarga. Baik bapa, ibu, anak lelaki dan kini si anak perempuannya pula.Hai...memang tidak terkata apabila si ibu bapa tidak merasa satu kesalahan besar jika anak lelakinya merosakkan beberapa pelajar perempuan di sekolah yg sama, dan anak perempuannya pula boleh digendong ke sana ke mari dgn tidak mengira masa. Bila pandangan sy dan ustazah tidak sama dgn pandangan si ibu bapa, dah tentu masalah yg timbul tidak dpt diselesaikan. 

3 tahun yg lalu, kami pernah memanggil si ibu bapa dgn tujuan memberitahu si anak lelakinya telah merosakkan maruah seorang pelajar perempuan. Dan perbuatan terkutuk itu berlaku di siang hari di rumah si lelaki. Penat mulut menceritakan situasi itu dgn harapan ada kerjasama yg baik drp si ibu bapa....tapi akhirnya kami kecewa bila cerita kami tidak langsung menimbulkan riak terkejut atau kesal di wajah mereka. Atau, mungkin kami yg salah tafsir...mungkin di wajah tidak terkesan, tapi mungkin di hati  si ibu bapa ada juga rasa kecewa. Ah....itu cerita lama. Cerita baru , melibatkan si anak perempuannya pula. Pergi diambil, balik dihantar oleh seorang pelajar tingkatan 6 di sekolah yg sama. Siap cium tangan lagi!!! 

Seperti biasa, tugas kami memberitahu si ibu bapa ttg perlakuan si anak gadis mereka. Seperti biasa, harapan kami, si ibu bapa dpt memberi kerjasama. Sekurang-kurangnya dpt membantu si anak gadis mengurangkan aktiviti tidak bermoral ini. Namun, sperti 3 tahun yg lalu, maka si ibu pun berkata: " Sy tahu anak sy pergi sekolah naik motor dgn si *******. Budak lelaki tu, ambil anak sy kat rumah. Mereka bukan buat apa pun...." 
Huhhhhhh...rasa nak menjerit. Kadang2 nak hentak kepala sendiri kat dinding. Bodohnya..... (Siapa yg bodoh??? Saya ke????) 
Surah al-Kahfi: 46

Maksudnya: Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.


Apa lagi, hati jahat sy mula berbisik : "Agaknya si ibu bapa mcm ni, memang tak senonoh juga masa muda2. Sebab tu, tak kisah pun kalau anak2 mereka melakukan perkara yg sama. Nak tegur perlakuan anak2, mcm meludah ke langit, terpercik ke batang hidung sendiri".
A'uzubillah.....celuparnya kata hati sy. 
Astagfirullahalazim.....maaf keterlanjuran kata

p/s: Sedih melihat satu keruntuhan  institusi sebuah keluarga.

Rabu, 16 Mac 2011

Cerita Buah Cempedak 2

Tanpa disangka,seorang sahabat datang ke rumah sy. Dari jauh dia bawa sesuatu yang sy tidak pasti apa yang dijinjingnya dari luar. Setelah memberi salam, sy dapati dia membawa 4 biji buah cempedak. Serta merta sy teringat cerita buah cempedak yg sy beli beberapa minggu yang lalu.
(Rujuk entri Buah Cempedak.)  Melihat 4 biji cempedak tersebut, sy tergelak sendirian. Seketika sy panjatkan rasa syukur ke hadrat Allah kerana berkat rasa menyesal akan kejadian itu, Allah telah membalasnya dgn memberi sy 4 biji buah cempedak yang sgt padat isinya serta manis rasanya. Subhanallah.... 
Terima kasih buat kak sarimah dan makcik yg selalu peka dgn situasi sy sama ada zahir mahupun batin. Sesungguhnya, sy sekeluarga sangat menyayangi mereka sekeluarga.Semoga hubungan kami tidak akan putus sampai bila-bila.

p/s: Kak Sarimah merupakan sahabat/kakak/saudara/#$%^&*#@ saya sayangi selepas sy berpisah dgn Lin.

Ahad, 13 Mac 2011

Robot Kehabisan Bateri


Dari tadi sy hanya memerhatikan anak jiran sy ,Iwan yg berumur 3 tahun bermain robot  yg menggunakan kuasa bateri. Robot  kecil berwarna silver itu, seolah-olah begitu bijak. Apabila terlanggar sesuatu di hadapannya, dgn pantas robot itu akan berpusing ke arah lain lalu meneruskan perjalanan. Kusyuk sy melihat telatah Iwan bersama robotnya yang tidak penat-penat berjalan ke sana dan ke mari. Tiba-tiba, sy terdengar rengekkan manja Iwan apabila robotnya mula lemah longlai spt tidak bermaya. Akhirnya, si robot terus terhenti kaku dan tidak bergerak-gerak lagi. Itu tandanya kuasa bateri sudah habis. Iwan yang tidak tahu kenapa robotnya tidak lagi bergerak, terus meraung memanggil ibunya. Sy tergelak juga melihat kerenah Iwan. Bertambah geli hati, apabila Iwan menangis sambil bersuara,"ibu, robot Iwan dah mati".

Itu cerita anak jiran sy. Dalam gelihati melihat kerenah manja si anak kecil, hati sy terdetik seketika. Ya,  begitu jugalah riwayat seorang manusia. Boleh bergerak ke sana sini, boleh ketawa dan menangis, boleh berfikir waras atau sebaliknya,boleh melakukan apa saja dan boleh itu, boleh ini......selagi ada nyawa. Andainya nyawa telah ditarik olehNya, manusia juga akan menjadi seperti robot yang kehabisan bateri.

Apabila Allah mengambil nyawa manusia, maka jasad yang tinggal akan kaku serta merta. Tidak lagi gagah melakukan apa-apa seperti sebelum ini. Ya Allah!!!! Apalah ertinya jasad kita pada saat itu. Ketika itu, manusia berada atau miskin, berpangkat atau tidak, cantik atau buruk,disegani atau dihina adalah sama. Jasad tetap terbujur kaku tanpa boleh melakukan apa2..

Fikiran sy mula melayang2.....
Mengapa ada manusia yg sombong di muka bumi ini? Mengapa ada manusia yg gila kuasa di muka bumi ini? Mengapa ada manusia yg tamak di muka bumi ini? Bukankah semua manusia di muka bumi ini akan menjadi kaku apabila tiba masanya nanti? Ke mana rasa sombong,gila kuasa dan tamak itu ingin dibawa oleh manusia2 sperti ini? Ya Allah...smoga sy tidak lupa akan cerita Iwan dgn robotnya yang kehabisan bateri spy sy sentiasa sedar bahawa hidup ini hanya sementara. Entah bila kita akan dijemputNya.

Seketika bulu roma sy meremang mengingatkan kematian yg boleh terjadi bila2 masa. Kosong!!!! Begitu kosong sy rasakan ketika ini...tatkala sy menulis entri ini.

كلو نفسين ذائقة الموت  : ertinya setiap makhluk akan merasakan mati, sementara kematian tersebut akan menjemput siapa saja dan di mana saja.
p/s: Astagfirullah

Jumaat, 11 Mac 2011

Suatu Hari di Uptown,Klang

Lokasi: Uptown Setia Alam,Klang. 
Makan sate bersama suami dan anak2. Sesekali mata sy memandang aksi penyanyi karaoke di atas pentas. Ada yg menghiburkan bila suara mereka sedap di dengar  dan diiringi dgn gaya yg sederhana, tetapi adakala menganggu konsentrasi bila suara penyanyi agak sumbang dgn gaya yg keterlaluan.

Peserta karaoke sterusnya naik ke pentas. Seorang wanita berusia dlm linkungan 40an, bertudung sperti kebanyakan dan berseluar ketat jenis kain melekat ke tubuh badan. Bajunya yg singkat, menampakkan bahagian yg tidak sepatutnya didedahkan. Perempuan itu memanggil anak gadisnya naik ke pentas. Mereka menyanyi lagu dangdut 'Goyang Inul' Si ibu pun bersuara di atas pentas..."Ayuh, siapa yang ingin naik ke pentas, silakan. Anak sy bolehlah  bergoyang,ibu dah tak boleh dah" Maka, si anak gadis yg berumur  awal 20an ini pun bergelek sakan di atas pentas. Si ibu hanya goyangkan badan ala-ala kadar sj. Wah...bukan main hebat persembahan mereka ditambah pula dgn gelek panas si anak dara. Gaya yg agak melampau batas kemelayuan ini, mnyebabkan orang ramai hanya menumpukan pd aksi dua beranak ini dan bukan pd suara yg agak sumbang untuk didengari.

Seketika anak gadis sy bersuara, "sportingnya emak dia...boleh benarkan anak menari mcm tu. Malunya..."
Sy tidak memberi apa-apa respon . Namun dlm hati, sy bersyukur krn secara tidak langsung anak sy menyokong cara sy mendidiknya dgn tidak membenarkan byk perkara 'pelik-pelik' boleh dilakukan tanpa kawalan sy.Entah beberapa kalilah sy menggeleng2kan kepala. Tak mahu mengulas pjg lebar dlm pkara ini cuma, sy berdoa kehadrat Ilahi agar kekalkanlah sifat 'malu' itu pada anak2 sy terutama anak gadis sy. 

p/s: Sekali lagi sy mengaku...sy adalah manusia yg selemah-lemah iman

Isnin, 7 Mac 2011

Hakikat Sebuah Perkahwinan

Baru sebentar tadi, sy terlihat seseorang yg sy kenali. Laju shaja jalannya tanpa menoleh kiri dan kanan.Di belakangnya, seorang perempuan muda yg sedang mdukung seorang baby. Di bahunya pula menggalas sebuah beg keperluan baby dan tangan kirinya pula memimpin seorang anak kecil. Ya...perempuan itu ialah isteri kedua kpd lelaki yg sy kenali itu. Perempuan yg dinikahinya 4 atau 5 tahun yg lalu. Sy tidak begitu kenal dgn isteri kedua lelaki yg sy kenali itu tetapi sgt mengenali isteri pertamanya. Lelaki itu seorang ustaz, malah sering memberi ceramah di mana2.

Sy tidak tahu mengulas tentang ustaz ini, kerana mungkin apa yg sy dengar tidak tepat unt diceritakan di sini tetapi apa yg pasti, dia telah menzalimi batin isteri pertamanya. Itu sy pasti, kerana byk insiden berlaku di hadapan mata sy. Kesian sungguh sy melihat isteri pertamanya yang benar2 menderita. Isteri pertamanya memang tidak dpt pembelaan langsung. Siapa sj yg mendekati dan menjadi pendengar kepada masalah isteri pertamanya, pasti orang itu akan diserang oleh ustaz ini. Apa kan daya, org melayu memang dididik 'jgn suka menjaga tepi kain orang'......jadi ramai yg pejam mata drp mencari jalan utk menyelesaikan masalah rumah tangga orang. Dan, yg paling digeruni, lelaki ini bukan calang2 orang....statusnya sebagai seorang ustaz dan penceramah bebas memang disegani dan digeruni. Confirm kalah punya kalau berdebat bab2 yg bkaitan dgn isu agama.

Apa yg menarik phatian sy, isteri keduanya yg begitu muda remaja kini benar2 dh jd 'isteri mithali'.Walaupun isteri keduanya terlalu muda, tapi disebabkan bkahwin dgn seorang 'ustaz', maka ia benar2 mjadi isteri yg bertanggungjawab. Manakan tidak, si suami berlenggang sahaja berjalan tanpa mbawa sebarang beban dan meninggalkan isteri yg hampir 2 meter jauhnya ke belakang dgn sarat muatan di tangan kiri dan kanan.Mdukung anak kecil,memimpin tangan anak yg berusia 2/3 tahun, menggalas beg keperluan baby dan menjinjit beg plastik yg dipenuhi dgn barang2 yg baru dibeli dr tesco. Aduh...kasihan sekali. Berbeza sekali semasa ustaz ini bercinta dengan isteri keduanya sebelum dinikahi. 'Caring'nya ustaz ini tak boleh nak dikata hingga bjaya memikat hati bakal ibu mentua dan akhirnya membenarkan anak daranya dinikahi walaupun mengetahui status ustaz ni ialah suami dan bapa kepada 6 orang anak2 yg masih kecil. 

Akhirnya, sy berbisik pada diri sendiri....." itulah hakikat sebuah perkahwinan".
Tidak semestinya hubungan mesra dan  sikap 'caring'  itu sama  spt sebelum dan sesudah kahwin. Teringat pula sy dgn bait2 lagu Kopratasa: Permata(untuk isteriku)........."Ku ingin kau jadi wanita mulia,yang tahu harga budi dan hati,seorang lelaki bernama suami...
Kerana engkau isteri,ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini,tak semudah yang kita janjikan,yang kita janjikan,
kerana kau isteriku.............."

p/s: Sesungguhnya, Allah mengetahui segala-galanya. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...