Isnin, 2 Jun 2014

Riak,Takbur dan Ujub

Sy masih belum selesai membaca sbuah buku yg ditulis oleh Prof. Muhd Kamil Ibrahim yg bertajuk "Bersyukur Saat Diuji", namun sy berasa teruja untuk berkongsi antara isi kandungan buku ini kepada pembaca blog sy . Bagus buku ni krn penulisnya begitu telus dlm menceritakan konflik dalaman yg dihadapi. Sesungguhnya,ujian daripada Allah bukan sekadar cerita duka sahaja,malah ujian juga hadir dalam bentuk kesenangan,kejayaan,kegembiraan dan sebagainya. Seketika sy bermuhasabah diri.....sy juga tidak lari dari ujian2 sebegini. Cuma,apabila sy sedar, segeralah sy beristigfar.........astagfirullahalazim.......ampunkan dosa2 saya ya Allah. Terkadang sy TERmegah dgn kelebihan yg ada walaupun ia sekadar terdetik  dlm hati sy. Kdg2, sy tidak sedar, kekebihan yg ada,boleh memakan diri krn terlupa sy sedang diuji.

Memiliki anak yg bijak,juga boleh membuahkan rasa riak...sbb itu sy cuba tidak mengepos gambar2 kejayaan anak2 di mana2 laman sosial tapi tatkaka sy sedar tentang hal itu, sy terlupa pula di bahagian yg lain. Ya Allah...lemahnya sy dlm menghadapi ujianMu.

Lumrahnya kebanyakan manusia hanya merasakan kegagalan dan kelukaan yg ditanggung sbg ujian besar. Contohnya,anak tidak cerdik seperti anak cik Kiah, rumah tidak besar seperti rumah cik Minah dan tak dapat melancong ke dalam atau ke luar negara seperti encik Abu merupakan ujian Allah swt. Sebenarnya kita terlupa ujian2 juga  hadir dlm pelbagai bentuk. Memiliki anak yg bijak pandai, kita mungkin rasa hebat.....mempunyai rumah besar kita berasa  megah  dan kerap melancong ke luar negara, kita rasa beruntung. Semua ini,kita ingin pamerkan agar orang lain tahu apa sahaja kehebatan dan kelebihan yang kita ada untuk dikongsi dengan orang ramai agar orang lain nampak kehebatan dan kelebihan kita. Sy bertanya dalam hati, apakah sebenarnya yang kita inginkan, apabila kita pamerkan semua ini?

Ya Allah ...memang lemahnya sy sebagai insan di muka bumi ini. Walaupun mencuba untuk tidak seperti itu, namun adakalanya ia terlepas jua. Betullah apa yg ingin di sampaikan oleh prof. Muhd Kamil. Ujian2 seperti inilah yang wajar kita takuti krn hal2 spt inilah yg selalunya kita lupa yg Allah sbenarnya sedang menguji...Astagfirullahalazim.....

Sy bertanya dlm diri sy dgn pelbagai soalan.....
* Mengapa kita mesti meng'upload' gambar2 sedemikian di Facebook untuk tontonan secara terbuka? Kadang2 tanpa kita sedar,ia boleh mendatangkan fitnah? Bukankah kita boleh mempamerkan di blog peribadi dan hanya boleh dikongsi oleh orang2 tertentu sahaja?
*Mengapa kita harus berkongsi kebijaksanaan anak dgn orang ramai dgn memaparkabnya di FB? Andai kita ingin berkongsi dgn orang tertentu, mengapa kita harus mendedahkannya secara terbuka? Apa yg kita inginkan sbenarnya?

Ulasan prof. tersebut menyebabkan sy rasa,sy juga tergolong dlm orang2 seperti itu walaupun sy tidak mempamerkannya di FB. Walau bagaimanapun, riak,takbur agak sukar dielakkan walaupun ia hanya singgah di dalam hati. Sy terasa amat kerdil,berdosa dan sangat banyak kekurangannya. Walaupun sy dapat atasi perasaan ujub itu di mulut tetapi sy tidak mampu menipu Allah kerana  rasa tersebut terbit  juga di sanubari . Ya Allah,bimbinglah sy ke jalan yg benar...berikanlah hidayahMu kpd org seperti  sy dan kasihanilah sy yg sgt jahil dlm mencari keredhaan dlm hidup ini.

Bukan sy menyindir sesiapa,kerana apa yg sy rasa ini berlaku dalam kehidupan sy dan manusia biasa. Bukan senang kita hendak menangani rasa riak ini. Bukannya kita tidak mencuba perbaiki diri, namun kadang kala perasaan riak,bongkak dan ujub itu hadir tanpa diminta. Istigfarlah selalu kerana kita sememangnya tergolong dalam manusia yang lemah. Suka akan puji-pujian, bermegah-megah dengan kelebihan yang ada dan teruja dengan kehebatan yang dipinjamkan seketika. Kita sebenarnya lupa, semua itu adalah milik Allah dan jika Dia menarik semua yang kita ada , maka kita sebenarnya tiada apa-apa dan bukan siapa-siapa. 

Bacalah buku ini agar kita mampu merenung semula ke dalam diri......ya, bermuhasabah diri. Akhir kata,sy bersyukur kerana Allah menggerakkan hati sy untuk membeli buku ini dan terima kasih kepada pengarang buku ini, Prof. Muhd Kamil Ibrahim kerana melalui bacaan buku prof ini, Allah telah memberi kesedaran dalaman yang teramat tinggi nilainya dalam diri sy melalui hasil karya prof.

p/s: Orang jahat tidak semestinya masuk neraka kerana adanya TAUBAT....dan orang baik tidak semestinya masuk syurga kerana adanya RIAK. Wallahualam.....

3 ulasan:

  1. Menarik entry ini..menyedarkan..menginsafkan..terima kasih atas pkongsian..

    BalasPadam
  2. minta izin saya share yer..
    terima kasih

    BalasPadam