Sabtu, 27 November 2010

Didi dan UPSR

Tahun ini ramai anak cikgu2 di sekolah menduduki UPSR. Dan pada 11.11 baru2 ni, keputusan UPSR diumumkan. Spt ibu2 yg lain, sy juga tidak sabar utk mengetahui kputusan anak bongsu sy, Didi. Sbg ibu, sy tahu tahap pencapaiannya dlm akademik jadi sy tidak mengharapkan keputusan yg cemerlang. Apa yg mengagumkan sy, Didi menunjukkan perubahan sikap yg mendadak pada saat2 akhir peperiksaan UPSR mjelang. Dia akan bangun pukul 3 atau  4 pagi untuk mengulangkaji pelajaran. Dia sangat patuh dan bdisiplin dengan jadual belajar yg dibuatnya sendiri. Perubahan yg mendadak itu, memaksa sy bertanya sebab2 dia bgitu rajin pd saat2 akhir. Jawapan yg dia beri, mnyentuh hati sy kerana menurut anak sy, ada guru2 di sekolahnya membanding2kan dia dgn anak2 sy yg lain. Di samping itu, ada juga guru yg begitu telus memberitahunya bahawa dia tidak mungkin dpt A dlm subjek bahasa Inggeris. Ekoran drp peristiwa itulah, maka anak sy berusaha sedaya upaya untuk tidak membenarkan tekaan guru2nya mjadi nyata. 

Sy memandang situasi ini drp sudut yg positif. Sy tahu dia berasa sedih dgn kata2 gurunya namun, sy bsyukur krn ada perubahan dlm dirinya. Tidak cukup dgn itu, anak sy sering mengerjakan solat hajat bagi mengukuhkan usahanya itu. Sy bangga dgn perubahannya yg positif itu dan kagum dgn semangatnya utk mengatasi keputusan abg dan kakaknya.

"Mama kata, setelah berusaha,kita mohon pada Allah. Didi dh buat mcm tu. Tapi kenapa Didi tak dapat 5A?" Tanyanya pada sy di corong handphone setelah slip keputusan UPSR telah berada di tangannya. Anak sy hanya memperoleh 1A sahaja dlm subjek sains. Sy tercari2 jawapan yg paling baik untuk diberi agar dia dpt menerima keputusan yg diperolehi.

"Mama mesti malu dgn kputusan Didi. Didi tak pandai mcm abg Yoi dan kakak."
Belum sempat sy mjawab pertanyaannya, dia dah menambah satu lagi kenyataan. Aduh....sensitif jg anak sy.Sy tidak byk memberi respon kerana sy tidak berada di sisinya ketika itu.
"Didi tunggu mama balik, ya. Mama tak sabar nak tengok keputusan Didi," pujuk sy.

Spanjang perjalanan pulang ke rumah, sy mencari2 jawapan yg boleh meredakan perasaan sedihnya. Bgaimana sy dpt memupuk semula kepercayaannya utk memohon sesuatu drp Allah dgn mengerjakan solat hajat. Bagaimana juga sy dpt mengembalikan kyakinannya dgn cogankata 'usaha tangga kejayaan', kerana sesungguhnya dia benar2 sudah berusaha.

Drp riak wajahnya, sy nampak anak sy benar2 sedih dgn keputusan yg diperoleh. Sy memintanya mngambil slip kputusan UPSR. Sy mnunjukkan respon yg sgt gembira dgn kputusan yg diterima.
"Tahniah, Didi. Mama sgt bangga dgn kputusan Didi. Pandai anak mama. Tak sia2 selama ni Didi berusaha," ucap sy dgn senyum lebar. Anak sy tidak ada respon yg positif.
"Didi patut bsyukur krn masa exam tu, Didi demam panas,kan?" Anak sy mengangguk.
"Demam pun, Didi boleh dpt 1A. Mengapa Didi sedih?" Tanya sy.
"Didi dh berusaha, Didi dh smbhyang hajat. Mengapa tak dapat 5A?" Tanyanya. Memang sy dh jangka psoalan yg sama akan ditimbulkan smula.
"Didi, stiap apa yg berlaku mesti ada sebabnya. Kdg2, apa yg kita minta, tidak smestinya dapat. Mungkin Allah nak beri sesuatu yg lebih baik drp apa yg  Didi peroleh skrang," kata sy dgn harapan anak sy akn berasa lega.
"Didi kan minta yg baik? Mngapa Allah tak bagi?" Soalnya lagi. Mendengar soalannya, sy sedar anak sy masih belum matang dan masih tidak memahami apa yg sy katakan.Mungkin akalnya belum smpai ke tahap itu.
"Ok, mama nak cerita pd Didi satu kisah ttg mama.Didi nak dengar tak?" Anak sy mengangguk.Dan....sy mula bercerita.
"Dulu, masa mama muda2, mama tak nak kawin dgn org dari ngeri Tganu. Mama berusaha sgt tidak mahu bkenalan org2 dr sana. Mama pun berusaha mcm Didi. Kalau ada je org Tganu nak berkenalan, mama tak layan. Bukan stakat berusaha, mama selalu smbhyg hajat  agar Allah tidak memberikan mama jodoh dgn org Tganu. Mcm Didi juga, kan??? Tapi, mama kahwin juga dgn ayah wpun ayah org Tganu. Sama kan, mcm Didi juga? Dah berusaha, dah berdoa tp Allah bagi juga." Cerita sy panjang lebar.
"Mama sedih tak mcm Didi?" Tanya anak sy.
"Mama langsung tak sedih. Didi tahu kenapa?"
Anak sy menggeleng2kan kepala.
"Mama tak sedih sbb, bila mama kahwin dgn ayah, mama dapat Didi, abang Yoi, dan kakak. Kalau mama tak kahwin dgn ayah, mcm mana mama nak dpt Didi? Jadi, itulah yg Allah nak beri pada mama wpun pada masa itu mama tak tahu pun apa yg akan Allah bagi. Jadi, Didi pun kena tahu jg, mungkin ada kebaikan atas apa yg Allah berikan pada Didi wpun pada awalnya Didi berasa sedih. Jadi, Didi jgn bersedih dgn apa yg Didi dpt pd hari ini."

Anak sy tidak mjawab apa2. Mungkin dia sedang bfikir apa yg sy kata atau mungkin dia mula memahami apa yg ingin sy smpaikan.Dan sejak dari itu, sy dpt merasakan anak sy mula menerima knyataan.

p/s: Anak2ku, sesungguhnya cemerlang bagiku bukan hnya pd pelajaran. Anak yg cmerlang dlm erti kata yg sbenar apabila kalian mampu membawa mama dan ayah jalan ke syurga dan tidak mgheret kami ke neraka

Isnin, 15 November 2010

Sesungguhnya, Hidayah Itu Milik Allah


Hari ini ada seseorang ingin belajar solat dgn sy. Terkejut juga apabila 'org ini' meminta sy mngajarnya. Dalam hati, sy bertanya sendiri....'kenapa sy?" wlau bagaimanapun, jauh di sudut hati sy bsyukur krn dia boleh melafazkan ayat ini tanpa dipaksa. Soal ikhlas atau tidak, itu bukan urusan manusia.

Sebelum ini, sy mdengar juga cerita drp kawan2 yg 'org ini' tidak mengerjakan rukun yg kedua itu. Sama ada benar atau tidak, sy tidak mahu memikirkannya dan tidak mahu mengetahuinya.Takut, krn belum tentu solat sy diterima. Sbgai manusia yg byk kelemahannya, adakalanya urusan dunia mengatasi tuntutan agama. Sy jg tidak terlepas drp melakukan dosa itu. Jadi, apa hak sy ingin mempersoalkan org lain? Bg sy, apabila 'org ini' berkeinginan melakukan sesuatu yg dituntut oleh agama, itu adalah rahmat yg telah Allah berikan padanya. Dgn niat saja, sudah tentu dia memperoleh pahala.

"Knp sy, ckg?" Tanya sy.
"Sy pun tak tahu knp Asmah yg sy pilih. Tp yg pasti, sy ingin blajar solat dgn Asmah".
'Org ini' mmg memanggil sy dgn panggilan 'Asmah' sedangkan rakan2 yg lain memanggil sy 'nora'. Tak kisahlah, krn kedua2 nama itu adalah milik sy juga.

Sy menghela nafas panjang. Mcari alasan yg sesuai unt mengelak dr menunaikan pemintaannya. Bukan sy tidak mahu, tetapi sy rasa sgt tidak sesuai dipilih untuk mengajarnya solat.

"Ckg, tak manis rasanya kl sy yg mngajar. Org akn pelik  bila tngok kita selalu berdua-duaan dgn ckg. Nanti timbul fitnah", kata sy setelah mdapat idea untuk menolak pmintaannya. 

"Sy kan cuma nak belajar smbhyang? Mngapa pulak ada yg memfitnah? Ni yg sy tak suka mulut manusia. Suka bercakap mengata orang". Marah bunyinya nada 'org ini'. Mungkin dia tak faham apa yg ingin sy sampaikan. Sy pula perlu mcari kata2 yg terbaik untuk tidak menambahkan kemarahannya lagi. 'Org ini' mmg dijadikan Allah bgitu unik skali. Sukar unt memahaminya. Hanya org2 yg mngenalinya sj yg tahu sikapnya yg sentiasa berubah2. Kalau hari ini,dia boleh  ketawa,belum tentu esok dia akan ketawa juga.

Namun, jauh di sudut hati, sy bsyukur ke hadrat Ilahi. Benarlah.....hidayah itu adalah milik Allah. DIA berhak memberi hidayah kepada sesiapa sy yg dikehendakiNya. Alangkah bertuahnya seseorg itu diberi hidayah.

Manusia mmg tidak berhak dan tidak layak menghukum sesama manusia. Malah, jgn sesekali kita memandang semua org kafir itu, neraka jahanam tempatnya. Siapa tahu, penghujung hidupnya Allah berikan dia hidayah.Begitu juga apabila kita melihat kejahilan seseorang. Jgn terus menghukum mereka. Begitu juga sebaliknya. Jangan segera memuji org2 yg menyerlah kesopanan sahsiahnya, khalusan bicaranya dan kelembutan sikapnya. Para alim ulama juga sgt takut menghadapi saat2 penghujung hidupnya kerana ikhlas atau tidak mereka mempertahankan agama, hanya dpt dinilai oleh Dia. Manusia boleh ditipu tetapi tidak mungkin sama sekali Allah itu tidak mengetahui apa yg terselindung disanubari manusia.

Memang terlalu kerdil diri sy.kerana menilai seseorg melalui mata kasar.Kmudian mbuat kesimpulan sendiri. Jahil sungguh sy mbuat penilaian peribadi. Sy harus mendidik diri supaya mengubah persepsi terhadap org lain. Jgn mudah mbuat pnilaian terhadap apa yg kita lihat. Sewajarnya, adalah lebih baik kita sentiasa merasa diri sendiri byk kekurangnya agar sentiasa berhajat untuk memperbaiki diri.

Smoga bukan 'org ini' saja yg Allah berikan petunjuk. Sy juga memohon agar Allah juga memberi petunjuk dan hidayahNya kepada sy juga.

Ahad, 14 November 2010

Lebih Baik Diam


Drama bersiri  CINTA siaran TV3 setiap pukul 6.30 petang baru sj  berakhir. Secara jujurnya, sy tidak mengikuti cerita itu  kerana kurang  bminat dgn  beberapa adegan dlm drama tsebut. Sy rasa malu melihat beberapa adegan di atas ranjang yg tidak sewajarnya dilakonkan oleh pelakon2 tidak kira sama ada pelakon itu muda atau tua. Mungkin sy agak ketinggalan sedikit dari aspek keterbukaan minda walaupun mengikut pelakon Ady Putra, itu (adegan ranjang) adalah  kebenaran dan beliau berani melakonkan watak itu kerana ingin menunjukkan kebenaran kepada masyarakat". 

Sebenarnya sy sangat takut bermain dgn hukum yg melibatkan agama suci kita. Samalah juga apabila sy mendengar seorang ibu sgt marah apabila kawan sy (seorang guru) menasihatkan anaknya supaya memakai tudung. Dengan lantang si ibu ini pun bersuara : " Apa, cikgu ingat semua org yg pakai tudung tu baik sangat ke??? Berapa ramai dah org yg bertudung buntingkan  anak luar nikah?" Terkedu kawan sy seketika . Agaknya kawan sy khilangan kata2. Memang sukar bhadapan dgn org2 seperti ini krn org2 ini, begitu  kukuh dgn alasan mereka sendiri apabila satu kemungkaran itu cuba dinasihati oleh org2 yg sewajarnya menegur. Menurut Islam,org2 beginilah dikategorikan org2 yg sombong krn menolak kebenaran.

Begitu juga melibatkan isu pemilihan pemimpin. Ada yg bgitu taksub dgn UMNO, begitu juga dengan PAS, dan PKR. Masing2 ada hujah sendiri apabila menyebut tentang tokoh pemimpin yg mereka suka. Apa yg melucukan sy, rata2 hujah yg mereka utarakan mengikut sesedap rasa lidah berbicara dan mengikut  logik akal mereka tanpa memikirkankan tokoh pemimpin yg bagaimana harus kita pilih mengikut ajaran Islam yg sebenar. 

Di dalam perlembagaan, memang dibenarkan induvidu itu bebas bersuara. Itu mengikut prinsip demokrasi. Tapi, ramai  antara kita terpaksa membisu seribu bahasa apabila berkaitan dgn isu politik. Takut!!! Lebih baik diam drp memasukkan pasir ke periuk nasi sendiri. Manusia yg lemah,  walaupun tahu rezeki itu datangnya drp Allah, namun disebabkan iman yg begitu tipis takut juga kalau ugutan2 yg diberi melibatkan rezeki dan periuk nasi.

Sy??? Sy pun tgolong daripada org2 yg 'diam' juga sbb iman sy belum smpai ke satu tahap yg boleh redha dlm smua keadaan. Sy pun belum cukup kuat untuk berbicara dlm soal2 ini. Dan, belum cukup bijak untuk bercakap soal politik. Cuma, sy hanya pegang pd satu prinsip, antara tokoh A dan tokoh B, walaupun kedua-duanya sebangsa dan seagama, tetapi sy akan memilih tokoh yg lebih kukuh dlm  pegangan agamanya. Tentu ada yg bertanya :"Mana engkau tahu pegangan agamanya lebih baik drp si ******. Kdg2, nampak je dia mcm org alim tapi sebenarnya teruk jg".

Sy memang tidak tahu nak mjawab bila ada org tanya soalan2 sperti ini cuma, sy ingin mengingatkan kpd org yg btanya, kes sperti ini samalah juga saranan Islam kpd seorang lelaki yg ingin memilih calon isteri. 
"Memilih isteri mengikut Islam ada 4 pkara, kekayaannya, keturunannya,kecantikkannya dan agamanya.Maka utamakanlah wanita yg kuat pegangan agamanya." Maka, si lelaki pun akan menilai bakal calon isterinya mengikut penilaiannya, namun seandainya calon isterinya hanya berpura2,  itu adalah kelemahan manusia biasa dlm membuat penilaian sesama manusia. Sesungguhnya, penilaian yg tepat adalah penilaian drpNya juga. Memandangkan sy tergolong dlm manusia yg masih lemah imannya tetapi tidak berani melanggar hukum Allah, maka sy akan mgunakan kuasa yg ada sbagai rakyat biasa. Sy hanya ada hak mengundi, jadi sy akan gunakan hak itu sebaik mungkin. Lebih baik juga kita memilih bakal pemimpin drp tidak memilih langsung.Bahaya juga bg mereka yg tidak suka isu2 politik, mengambil pendekatan tidak mengundi.

Walau apapun alasan yg kita ada, namun ia harus selari dgn kehendak agama. Perbuatan tidak menghalalkan cara. Bolehkah kita tidak memakai tudung dgn alasan cuaca sgt panas. Tidak sembahyang kerana tidak ada masa. Tidak berpuasa kerana terlalu letih dan sebagainya. Jadi, fikirkanlah perkara ini supaya kita tidak terlebih berkata2 kerana ditakuti juga akan merosakkan akidah kita. Nabi juga ada berpesan:

"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (RiwayatBukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)




HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal

Jumaat, 5 November 2010

Istidraj



1. "Nora, kenapa anak aku tak sepandai anak cikgu ******* tu? Engkau pun tahu, cikgu tu bukan rajin masuk ke kelas? Tapi anak dia, pandai juga. Anak2 aku, tak ada sorang pun menjadi". Luah kawan saya satu ketika dahulu.

2. "Cikgu, sy tak pernah tinggal solat. Sy sgt mjaga aurat. Sy bukanlah kata sy ni baik sgt tapi mengapa tidak ada lelaki yg suka pd sy?? Cuba ckg tengok *******. Semua cikgu2 kat sini tahu perangai dia. Tapi, masih ramai lelaki2 suka kat dia. Kenapa nasib dia sentiasa je lebih baik drp sy? Kenapa Tuhan selalu je melebihi dia, cikgu??" Rintih pelajar saya kerana suka membandingkan nasibnya dgn kawannya yg memang dikenali ramai kenalan lelaki.

3. " Si ****** memang bertuah. Asyik mengena je nombor dia. Tengoklah, sampai boleh pakai kereta mewah. Nombor aku memang tak ada 'ong'. Tak pernah mengena langsung!!!!" Rungut kawan sy kerana tidak pernah mengena nombor yg dibelinya. Berbeza dengan kawannya yg dianggap bertuah kerana menang ratusan ribu ringgit.

Tiga situasi ini berlaku antara saya dengan kawan2 dan pelajar sy. Kadang2, terlintas juga di hati sy untuk persoalkan perkara2 yg sedemikian walaupun lain bentuk persoalannya tetapi, apabila sy teringat kembali perkataan 'istidraj', sy akan beristigfar di dalam hati.Sbagai manusia yg lemah, ada kalanya sy merungut juga apabila nasib tidak menyebelahi sy.

 "Ya Allah, aku mohon perlindunganMu dan ampunkan dosaku yang adakalanya mempertikaikan pemberianMu walaupun aku tahu segala yg berlaku adalah dengan keizinanMu."

Bagaimana hendak merasionalkan manusia yg bertanya sedemikian? Agak sukar untuk menjelaskannya kerana tersilap penjelasan, lain pula pengertian yg ditafsirkan.   'Na uzubillah.....

Sebenarnya, kpd manusia2 di luar sana dan pada diri sy juga, janganlah mudah mempertikaian setiap kejadian ini kerana kita tidak mampu menjangkaunya dgn akal fikiran biasa. Urusan Allah terlalu banyak rahsianya.

Sy cuma ingin berkongsi sedikit cerita biasa yg sy rasa ramai yg mengetahuinya. Bayangkan bagaimana Firaun yang memperoleh kenikmatan yg luar biasa, shingga lupa kepada kebesaran Allah akhirnya binasa dgn kenikmatan yg dimiliki . Begitu juga  dgn Namrud. Dia begitu sombong dan angkuh dengan Allah krn pangkat yg diperolehi. Akhirnya, dia bertemu ajal hanya kerana seekor nyamuk yg telah masuk ke lubang hidungnya. Bagaimana pula dgn cerita Qarun? Hartanya semakin hari semakin bertimbun. Dia sangat takbur dgn harta yg di miliki dan akhirnya dia ditenggelamkan bersama2 harta yg diperolehi. Bukankah kenikmatan yg Firaun miliki, pangkat dan darjat yg  Namrud perolehi  serta harta2 kepunyaan Qarun juga merupakan pemberian daripada Allah SWT walaupun mereka bukan drp golongan yg patut dipuji sahsiahnya?

Drp kisah2 ini, tidakkah kita terfikir  bahawa ada sebab dan musabab mengapa semua ini berlaku?Mengapa kita rasa  Tuhan tidak  menyayangi kita apabila anak2 kita tidak pandai seperti anak2 yg lain? Begitu juga dengan pelajar sy yang menjaga keperibadian dan khormatan diri, tetapi sukar untuk mendapat kasih syg drp seorang lelaki dan kawan sy yg tidak pernah  dapat merasa duit hasil nombor ekor yg dibelinya?

Sy  tidak begitu arif untuk merasionalkan perkara2 seumpama ini dan sy berharap agar teman2 yg singgah di blog ini dapat mendalami maksud 'istidraj' dgn lebih mendalam agar segala kejadian yg berlaku, jangan disangsi dan dipertikaikan . Sesungguhnya apabila kita memahami dan mendalami maksud istidraj itu maka, kita tidak akan ragu2 utk mempersoalkan mengapa dan kenapa Allah memberikan sesuatu itu kepada sesiapa saja yg dikehendakiNya.

Di sini, sy ingin berkongsi makna istidraj itu ialah  satu kenikmatan drp Allah SWT diberikan kepada manusia namun pemberian itu tidak mendapat keredhaanNya. 

Justeru, jgnlah kita  hairan mengapa  ada di kalangan insan2 seagama dgn kita yg boleh jadi kaya raya hasil drp duit yg tidak halal diterimanya. Begitu juga ada yg anak2nya pandai2 belaka sedangkan ibu bapanya tidak pernah mengira daripada duit yg diperoleh utk membesarkan anak2 mereka. Sama juga dgn seorang wanita yg menjaga solat, aurat serta tingkah lakunya tetapi sukar mendapat jodoh berbanding dengan wanita2 yg sebaliknya?


Rasullulah SAW bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Walau bagaimanapun, jgn pula sesekali kita  berani meletakkan hukum tentang perkara ini. Sesungguhnya 'istidraj' ini milik Allah SWT. Hanya dia yang tahu segala rahsia ini. Cuma, sy berharap, soalan2 di atas dpt dijawap secara tidak langsung. Jangan dipertikaikan knp org yg tidak solat itu menjadi kaya, orang yg berbuat maksiat itu boleh hidup dgn senang lenang dan soalan2 yg seumpanya. Ada kalanya, pemberian daripada Allah itu bertujuan untuk membinasakannya atas sebab2 kekufuran mereka sendiri.



Wallahhualam.....


(Peringatan untuk diri sy sendiri supaya tidak byk mempersoalkan  dgn apa yg terjadi)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...