Jumaat, 29 April 2011

Tahniah,Liyana!!!!



Hari ini sy juga tidak dpt menahan air mata drp tumpah ke pipi apabila melihat kegembiraan seorang bapa terhadap kejayaan anak bongsunya. Terharu dan tersentuh hati sy tatkala  melihat air mata yg mengalir ke pipi uzur seorang bapa yg tidak kering-kering ketika juru acara majlis membaca biodata seorang pljr yang diangkat sbg 'anugerah pelajar cemerlang SPM' 2010. Sy memahami apa yg dirasai oleh ibu bapa pelajar itu, kerana sy pernah mengalami situasi ini 3 tahun yg lalu. Adalah mjadi kebiasaan jika seorang ibu itu mngalirkan air mata tentang apa sj yg berkaitan dengan anak mereka tetapi hal ini amat menyentuh perasaan jika air mata yg mengalir itu datangnya drp seorang bapa.

Memang unik hati seorang ibu dan bapa dan keunikan itu tidak sama dengan hati seorang kekasih, suami atau isteri. Hati ibu bapa mudah tersentuh dlm pelbagai situasi. Si suami tidak akan mengalirkan air mata ketika melihat isteri menerima pelbagai anugerah kecemerlangan. Begitu juga dengan si isteri. Mereka akan berkongsi kegembiraan tatkala situasi ini berlaku. Berbeza sekali dengan halusnya hati si ibu dan bapa. Apa sahaja yg dirasai oleh cahaya mata mereka, sama ada suka atau duka, hati ibu bapa akan terheret sama dgn situasi itu.
Sy hanya membuat konklusi mengikut pengalaman sendiri. Sy pernah menangis tatkala melihat anak sy petah berbicara dlm satu ptandingan bercerita suatu ketika dahulu. Air mata sy juga pernah tumpah ketika melihat anak sy beraksi dlm satu pertandingan drama yang disertainya. Itu belum lagi melibatkan rasa sakit yg dirasai oleh anak2. 

Ketika pengacara majlis mengumumkan nama "Norliyana binti Mujahid" dari kelas 5 sains 1 yang memperoleh straight A's, sekali lagi sy melihat ketiga-tiga beranak itu mengalirkan air mata hingga mampu meruntun hati kebanyakan guru yg ada pada ketika itu.Kegembiraan yg dialami oleh insan yg bernama Liyana,tentu berbeza dgn kegembiraan yg dirasai oleh kedua ibu bapanya. Liyana tentu gembira krn hasil usaha, penat, gigihnya telah membuah hasil. Kegembiraan yg dirasai oleh kedua ibu bapanya pula berbeza. Anak yang dikandung 9 bulan 10 hari, dibesarkan selama 18 tahun, dididik menjadi insan yg tahu menjaga maruah diri, memartabatkan ajaran Islam, menjunjung agama suci selari dengan ilmu duniawi hampir menjadi kenyataan dan kebenaran. Hati ibu bapa mana yg tidak terusik apabila menyaksikan ilmu yg anak mereka  peroleh, seimbang .....Dunia dan akhirat.

Secara peribadi, sy juga amat menyanjungi apa yg dimiliki oleh gadis yg bernama Liyana Mujahid ini. Beruntunglah ibu bapanya kerana memiliki anak secantik Liyana. Dia sangat cantik bagi sy. Sahsiah dan pekertinya menutupi segala kekurangan (stiap manusia tidak sempurna) yang ada. Dia merupakan remaja yg sgt tahu melindungi dirinya dari sebarang godaan dunia. Dia tahu menyeimbangkan diri ketika berada pada era yg sgt mencabar. Dia adalah satu antara seribu.

Sy sempat berbisik kepadanya sebelum sy meninggalkan Dewan Bestari."Liyana, jaga diri dan maruah sampai bila-bila". Dan,untuk pengetahuan Liyana, kerana sifatnya itulah menyebabkan  sy teruja dan menyanjunginya sebagai seorang gadis pada abad ke 21 ini. Sy mengaguminya kerana dia hidup pd zaman yg begitu sukar bagi seorang remaja untuk mempertahankan maruah dan kesucian diri. Kekalkanlah sifat kesederhanaan yang Liyana miliki, serta peliharalah kesucian agama Islam itu sendiri kerana kita semua adalah orang muslim. Jaga nama baik keluarga tertutama nama ibu dan bapa kerana perbuatan memalukan yg dilakukan oleh anak, tidak akan terpadam di hati ibu bapa sampai bila-bila. 

Buat Liyana, ckg tetap mendoakan agar Liyana terus memartabatkan budaya dan menjunjung agama sampai bila2. Ingatlah, setinggi mana pun kita berada, suatu hari nanti kaki kita akan berpijak di bumi yg nyata. Seperkara lagi, harus diingat juga kita tidak muda remaja sampai bila-bila. Apabila tiba masa, kita semua akan  tua dan kembali menemuiNya. Carilah yg hakiki tanpa meninggalkan duniawi. 

Terima kasih kerana menghadiahkan sebuah Novel "Bumi Cinta" yg sarat dengan falsafah dan idealogi agama kepada cikgu. Insyallah ckg akan menyimpannya sbg tanda kenangan drp Liyana. Smoga Liyana akan menjadi seperti watak2 baik yang ada dalam novel tersebut.

P/S :Semoga tag "Mengejar Jannah abadi...Innallah ma'ana'" menjadi motivasi dan pegangan buat Liyana meneruskan khidupan yg lebih mencabar pada masa hadapan. Dan cikgu doakan smoga cita-cita untuk menjadi doktor pakar sakit puan menjadi kenyataan.

Selasa, 19 April 2011

Hati Yang Terluka

Betullah orang kata, bila hati benar2 luka bukan senang nak sembuh semula. Berpura-pura macam mana sekali pun, dalam hati tetap sarat dengan bebanan yang ditanggung. Apatah lagi, kelukaan itu disebabkan orang yang paling dekat dengan kita. Puas memujuk hati sendiri, namun kelukaan itu tidak juga sembuh. Berbeza sekali jika orang yang tidak rapat dengan kita. Kalau hati terluka sekali pun, tidak memakan masa yg sangat lama. 

Puas juga mencari formula, bagaimana nak sembuhkan hati yang telah dilukai oleh orang2 yang kita sayangi. Jawapannya memang tak ada, kerana untuk memulihkan kelukaan itu, memerlukan kekuatan diri sendiri.Memang parah rupanya bila mengalami kelukaan hati ini. Lebih baik luka di tangan, di kaki, di badan atau di mana2 bahagian fizikal sekalipun kerana luka seperti ini lebih mudah sembuhnya daripada luka di hati. Lebih parah lagi jika individu itu tidak mempamerkannya di wajah.Lebih saratlah sakit itu akan ditanggung.

Puas juga mencari penyelesaiannya. Puas juga berfikir bagaimana hendak meredakan perasaan yg dilukai oleh orang2 yg disayangi ini. Huh.....memang sukar, susah, payah!!!!  Ini bermakna, sesiapa yang mengalami perasaan ini, harus berkata benar kepada orang yg melukakan hatinya agar bebanan yg ditanggung itu terlerai juga. Paling tidak pun, berterus teranglah dengan bahasa yg paling mudah, contohnya : "Abang, Joyah kecil hati dgn sikap abang", atau, "Mad, ibu terluka dengan sikap Mad yg meninggikan suara pada ibu",atau  "Sayang, I kecewa dgn sikap you", atau apa sahajalah kenyataan yang boleh diluahkan pada org2 yg kita sayangi tetapi dah melukan hati kita.

Dan....orang2 yang telah melukakan hati orang yang menyanyanginya pula, kalau dah tidak sengaja atau sengaja melukakan hati org yg syg padanya, segeralah minta maaf serta mengaku kesilapan. Jangan cari alasan untuk menafikan akan kesalahan yg telah dilakukan. Makin banyak alasan, makin byk pula anda  melakukan pembohongan semata2 utk menyakinkan org yg telah dilukai itu. Makin anda hendak menegakkan kesilapan yg telah dilakukan, makin sakit hati orang2 yang telah anda lukakan. Tak sukar mana memohon kemaafan seandainya anda telah melakukan. 

Entri kali ni, nampak saja simple, tapi realiti sebenarnya sarat untuk ditanggung. So??????????


Sabtu, 16 April 2011

Folio PSV-2011

Dah masuk bulan April...tinggal beberapa bulan sahaja lagi semua murid tingkatan 5 yang ambil subjek Pen.Seni Visual harus menyiapkan folio. Tahun ni,murid2 sy hanya buat dua tajuk saja. Kad ucapan 3D dan Reka corak di cawan dan piring. Sesiapa yang buat tajuk ini, bolehlah kita berkongsi bersama. Di bawah ini,sy sertakan gambar cawan dan piring yang telah siap dilukis.....
By-Zaid Hashim (Belum masukkan motif lagi)
By-Rozi Mostafa


Simple tapi cantik. Sebelum lukis dan warnakan, adalah lebih baik permukaan cawan dan piring yang hendak dilukis, digosok dgn kertas pasir. Tujuannya, supaya warna lebih tahan lama,kemudian spray je..




Contoh olahan flora dan fauna
Katak juga cantik dijadikan motif jika murid-murid kreatif mengolahnya.
Begitu juga dengan beruang
Monyet pun cantik juga


 Jadi, diharapkan murid-murid jangan terikat dengan fauna-fauna yang glomour sahaja sebab binatang yang dirasakan hodoh juga cantik jika murid-murid pandai mengolahnya....































































Jumaat, 15 April 2011

Manusia Yang Bernama Guru

Lama sy tidak menulis di blog. Sibuk!!!! Memang setiap tahun dunia 'sibuk' ini pasti datang. Dan,ia datang bertubi-tubi hingga tertindih dengan kesibukan kerja. Bila difikirkan kembali, manusia yg bergelar 'guru' memang sibuk dalam banyak perkara. Mana hendak memikirkan teknik mengajar agar murid-murid suka dgn corak pengajaran kita,mana nak fikir masalah murid yg bermasalah(dah guru disiplin), mana nak fikir tentang aktiviti kelab,persatuan, unit uniform dan apa-apa lagi lah. Sy pulak, kalau dh minat dalam sesuatu perkara,mesti terlibat tanpa ada sesiapa yg paksa. Habis saja melatih nasyid,disusuli pula pantun.Terpaksa tolak menjadi pengadil bola jaring daerah sebab 'clash' dgn nasyid. Sekarang, sibuk pantun, 'clash' pula dgn menggubal soalan daerah.Belum habis menggubal soalan daerah, sibuk pula dgn folio2 pelajar. Sistem fail harus sentiasa dikemas kini. Fail panitia,fail penyelaras,macam-macam fail. Memang serba boleh manusia yg bernama guru. Jadi, macamana sy tak 'hangin' bila ada hamba Allah mengatakan kerja jadi cikgu ni, goyang kaki. Cukup bulan ambil gaji. Itu belum lagi sy menyentuh soal pengkeranian, di mana cikgu2 juga boleh menjadi kerani dalam sesuatu keadaan. Dalam masa yg sama, seorang guru boleh memikir bukan setakat dua perkara, malah tiga,empat perkara. Prestasi akademik harus dijaga, sahsiah murid harus diperlihara,tugas rasmi wajib dilaksana, tugas tak rasmi kena buat juga. 

Wah...bunyinya mcm nak melepaskan geram je.Tak kisahlah....sekurang2nya, sy melepaskan tekanan perasaan ini dengan cara yang positif....Menulis dalam blog peribadi.Manalah tahu, ada hamba Allah yang merasakan tugas guru ini mudah, diharapkan mereka insaf dengan sangkaan yg tidak berasas itu apabila mereka tersinggah dan terbaca entri ini. Skarang baru bulan April, dah rasa tercungap-cungap dengan bebanan kerja dan perasaan. Jadi, sebagai manusia, marilah kita sama2 menghormati kerjaya orang lain. Semua manusia ada tugas dan tanggungjawab sendiri, jadi tidak perlulah kita sibuk dengan profesion orang lain.

 Harap2 selepas ini, sy tidak mendengar lagi fakta yang mengatakan : 'Alah Limah, kerja guru ni senang.....banyak cuti!!!!! Dah mengajar setengah hari. Ilmu sekarang ni, dah boleh dapat di hujung jari,budak2 pun bukan bergantung sangat dengan guru2 ni. Cikgu sekarang, boleh goyang kaki je. Arah je murid2 cari maklumat sendiri. Hujung bulan, diorang terima gaji je.'

p/s : Sabar je la,cikgu.....


Jumaat, 1 April 2011

Lelaki Oh lelaki

"Memang spesis lelaki tak boleh dipercayai".
Wah....ini kenyataan membunuh. Mesti ramai lelaki2 di muka bumi ini marah kat sy. Selepas ni, kena tahan telinga. Tapi nak buat macam mana, dah memang lelaki memang rata2 tak boleh dipercayai. Kalau ada 20 orang lelaki, 16 daripadanya memang tak boleh pakai. Mungkin 4 orang je yg berkualiti dan boleh dipecayai.
Lepas ni, tentu orang2 di luar sana akan menyoal sy kembali.....
"Bapak, suami, abang, adik lelaki atau mungkin anak lelaki dia pun tak boleh pakai, sebab tu dia pukul rata semua lelaki kat muka bumi ni tak boleh pakai juga mengikut perspektif mata dia".
Soalan2 macam ni, dah tentulah mereka tuju pada sy sbb keceluparan mulut sy mengeluarkan kenyataan seperti tadi.Atau....paling tidak,kaum lelaki akan menuding jari ke arah sy dengan menyoal sy kembali: "Habis, awak ingat, semua perempuan tu boleh dipercayai? Semua perempuan tu boleh pakai ke? Semua perempuan tu, baik???"
Ok....ok.....jangan marah wahai semua kaum lelaki. Sy mengaku, bukan semua perempuan tu baik. Sama jugak macam orang lelaki. Cuma, kalau 20 orang perempuan, yang tak boleh dipercayai tu mungkin 4 orang je. Yang 16 orang tu, insyallah baik, dan boleh dipercayai.

Mesti mereka tak puas hati juga. Dan, akhirnya mereka akan berkata, "kalau dah penulisnya perempuan, dah tentulah dia menyebelahi perempuan juga. Memang dasar perempuan.....fikiran tak matang!!!!"
Dan sy akan terus tersenyum dan ketawa panjang. Maka, disebabkan takut kena 'sound' lg, sy pun menjawabnya dlm hati..." Sebab perempuan tak matanglah maka mereka selalu dibuli oleh kaum lelaki. So, dah jelaslah sekarang bahawa kaum lelaki memang ramai yg tak boleh dipercayai...mengambil kesempatan di atas ketidakmatangan kaum perempuan. Mungkin, sy bercakap berdasarkan pengalaman....jadi lelaki2 di luar sana janganlah marah tak tentu pasal. Sy hanya memberi fokus pada lelaki2 yg sy kenali atau yg terlibat sahaja. Dan, pada kaum Hawa, sy mohon sgt, jgnlah anda mudah percaya pada kaum yg'matang' ini kerana kerana kematangan merekalah kaum perempuan  mudah sj dibeli dengan hanya bermodalkan kata2 manis....maka si perempuan pun mula cair dan rebah dek terlena dgn kata2 yg bergula.

p/s: jadilah wanita yg cerdik 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...