Khamis, 20 September 2012

Siasatlah Dulu Cerita Itu

Adakah antara kita suka melihat kawan2 bermasam muka?
Ha..siapa agaknya nak menjawab soalan2 macam ni? Kalau sy open soalan mcm ni, tentu kawan2 akan menjawab macam ni, " Mestilah tak suka. Kita kan sesama Islam. Buat apa nak bermasam muka."
Tapi apa yg berlaku, tidak sama seperti ayat di atas sebabnya ada di antara kita suka menyampaikan cerita yg boleh menyebabkan kawan kita bermasam muka. Yang lebih malang lagi, tiada siasatan yg dibuat, terus sahaja terima bulat2 cerita dari sepencerita. Terlupa pula mereka kepada pesan Nabi junjungan kita bahawa apabila kita mendengar sesuatu perkhabaran, siasatlah terlebih dahulu.

Memang hairan betul melihat orang2 yg suka menyampaikan cerita ni. Kadang2, cerita yg disampaikan, tak betul, tak pasal2 terbit permusuhan antara cik Peah dan cik Gayah angkara cerita yg disampaikan oleh cik Kiah. 

Contoh paling mudah, cik Kiah terbaca entri yg cik Gayah tulis. Memang cik Gayah suka menulis hasil dari pemerhatian peribadi beliau tentang perkara yg berlaku disekelilingnya lalu cik Gayah menulis situasi tersebut di  dlm blog peribadinya  hanya bertujuan untuk pembaca dan diri sendiri bermuhasabah diri. Masalahnya, cik Kiah yg baca entri cik Gayah, terus sahaja beritahu cik Peah yg cik Gayah menulis cerita tentangnya. Si cik Peah pula tanpa usul periksa, terus je bermasam muka dengan cik Gayah. Siapa yg bersalah dalam soal ini? Bagi sy tentulah kesalahan besarnya terletak pada cik Kiah kerana suka menyampaikan cerita yg belum tentu sahihnya. Kesalahan seterusnya dah tentulah pada cik Peah kerana bersikap 'tak cerdik' tatkala mendengar satu perkhabaran drp cik Kiah  terus sahaja percaya. Yang menjadi mangsa, mestilah cik Gayah kerana dituduh berniat memalukan cik Peah melalui mata pena. Subhanallah.....bukankah ini juga dinamakan fitnah? Bukankah ini juga berdosa besar kerana mewujudkan pergaduhan antara kawan2.
(Kroniknya nak bagi contoh.....boleh faham ke?)

Konklusinya, sebagai manusia yg beragama Islam, fikirlah baik2 sebelum menjadi penyampai cerita yg boleh mendatangkan pergaduhan antara sesama manusia. Kalau cerita yg ingin disampaikan itu boleh mendatangkan sesuatu yg positif, bolehlah kita sampaikan dlm bentuk yg berhemah tetapi jika mendatangkan keburukan, lupakan saja untuk menjadi penyampai cerita tersebut. Mereka semua kawan2 kita juga. Sedih melihat ada antara kita berbalah dek kerena termakan cerita yg disampaikan yg belum tentu benarnya. Bukankah lebih baik kita merapatkan hubungan sesama kita daripada bermusuhan?

Insyallah, sy akan cuba perbaiki diri sy yg sememangnya banyak kelemahan ini. Merasakan diri byk kekurangan sentiasa menyedarkan sy untuk mengatasinya sedikit demi sedikit kerana sy sentiasa mengingatkan diri hidup di muka bumi Allah ini tidak panjang.

Rabu, 12 September 2012

Malang Memang Tidak Berbau

Malang memang tidak berbau.
Jadi, konklusinya kita semua hendaklah sentiasa beringat bahawa bahaya, bencana atau apa saja boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Oleh itu, marilah kita semua berdoa kepada Allah SWT semoga Allah melindungi kita dari segala bentuk bencana ini. Sesungguhnya bencana dan mala petaka dapat dielakkan dengan berdoa kehadratNya kecuali mati.


2 minggu lepas, rakan sekerja sy mengalami trauma kerana terlibat dalam satu kemalangan. Alhamdulillah, semua yang ada dalam kereta kancil itu terselamat walaupun seorang daripadanya mengalami kecederaan yg agak serius juga. Syukur, ketika ini keadaannya beransur pulih.

Pada 10 September baru2 ini, sy bersama suami dan anak bongsu pula terlibat dlm satu kemalangan. Kereta kami terbabas melanggar pembahagi jalan dan kemudian berpusing melantun ke arah besi penghadang jalan. Pada ketika itu, hanya Allah sahajalah tempat kami memohon perlindungan. Dan selepas kjadian itu , sy pula mengalami trauma yg serius kerana membayangkan perkara2 yg tidak diingini berlaku. Kalaulah ada kenderaan lain dari belakang semasa kereta kami berpusing atau tidak ada besi penghadang di bahagian tepi jalan, tak tahulah apa yg akan terjadi. Memang sgt mengerikan.

Terdetik dihati sy, semuanya selamat kerana disebabkan Allah telah menentukan pada hari itu kami selamat. Dan berdoa sebelum melakukan sesuatu sgt penting. Semoga dengan berdoa dan memohon perlindungan daripadaNya, kita semua berada dibawah lindunganNya jua dan terselamat dari segala bencana.

Bermain2 diminda sy, kalaulah sesuatu yang tidak diingini berlaku ke atas sy dan suami, ke mana anak2 sy akan pergi? Puas melayan perasaan ngeri yg berlegar2 di minda, akhirnya sy mengambil pendekatan untuk menerima dan yakin pada fakta bahawa, " Allah mentakdirkan sesuatu itu, betul pada tempatnya. Dia maha mengetahui akan hamba2Nya." 

Terima kasih Tuhan kerana melindungi kami pada hari itu. Terima kasih kerana menyedarkan sy bahawa sesuatu yang berlaku itu semua atas keizinanNya jua. Terima kasih kerana memberi kami kesempatan untuk bermuhasabah diri. Terima kasih juga kerana memberi kami peluang untuk cuba memperbaiki diri.

Allaahumma innaa nas'alukal 'afwa wal'aafiyata fiadiini waddun-yaa wal-aakhiroh.

Maksudnya : Ya Allah ! Kami memohon keampunan dan kesejahteran dalam agama, di dunia dan akhirat

Ayat di bawah, merupakan ayat yg boleh kita baca untuk melupakan trauma yg kita alami. 

Sabtu, 1 September 2012

Bersantai di Hari Merdeka

Kadang2, kita mesti rasa jeles apabila mendengar keluarga Cik Pe'ah dan Encik Mat mengadakan program 'family day' bersama kaum keluarga, sanak dan saudara. Sebabnya, kita tak mampu nak create suasana macam tu. Orang yang tidak ada saudara mara atau saudara mara ada tapi tak rapat atau ada saudara mara tapi mcm tak ada, tentu tak kan merasa suasana bergembira seperti mereka yg ada saudara mara dan akrab pula. Beruntunglah bagi mereka yg dapat mencipta kenangan bersama saudara.

Tapi, Allah itu maha mengetahui, maha adil dan maha segalanya. Tidak dirancang, kadang2 kita boleh menjalinkan hubungan istimewa itu bersama rakan2. Kita juga boleh sayangkan rakan2 sama seperti mereka sayangkan saudara mara mereka juga. Kerja Tuhan, kadang2 kita rasa tak masuk akal. Walau apapun, itulah hakikat yg kita harus terima kerana segala yg mustahil itu, tidak yg mustahil bagi Allah SWT.

Semalam, keluarga sy, keluarga kak Mun dan keluarga kak Min pergi ke Sungkai,Perak. Memang dari awal sy dan kak Mun merancang untuk  pergi ke satu tempat yang boleh merehatkan minda. Rancangan awal kami berhasrat hendak bercuti ke Bukit Freaser tetapi disebabkan ada sebab2 yg tidak dapat dielakkan, hasrat untuk ke sana terbatal. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk ke Sungkai sahaja. Yang menambahkan keseronokkan kami, tak sangka sehari sebelum itu kak Min dan family nak joint sama. Bukan tak pernah pergi, tapi kali ni memang kami merancang untuk bersantai bersama2. Seawal pukul 9.30 pagi kami bertolak dan lebih kurang pukul 10.30 malam baru sy sampai ke rumah. Sehari suntuk kami menghabiskan masa bersama2 dan anak2 kami juga turut merasa kegembiraan itu. Terima kasih kepada kak Mun dan kak Min kerana memberi sy peluang untuk merasai nikmatnya hidup bersaudara. Bersyukur kehadrat Ilahi kerana menemukan sy dengan orang2 yg baik di muka bumi ini untuk dijadikan sahabat.

Di bawah ini, sy titipkan gambar2 yg sempat dirakam oleh anak2 untuk dijadikan sebagai sebuah kenangan yg abadi apabila suatu hari nanti kami tidak lagi dapat bersama dek kerana terpisah oleh keadaan dan masa.

Kami minum dahulu sebelum meneruskan pejalanan.



Terapi air.....boleh hilang sakit belakang dan sakit kepala

Saya dan Kak Min

Tudung Kak Mun sampai tertanggal. So,kena la pin kan

Setelah letih berendam, kami mula cari nasi

Anak sy dan anak Kak Mun. Pershbatn mrk terjalin sejak 16 tahun yg lalu

Adawiyah dan Kak Min. Manis...

Murad dan Lokman. Anak bujang kak Mun

Anak2 kami Yang paling montel tu, ank perempuan sy

Hari yang sungguh menyeronokkan kerana selain dapat meluangkan masa bersama keluarga, hubungan persahabatan kami juga semakin kukuh dan terbaja.

P/S: Semoga hubungan yang sedia terejalin, akan semakin erat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...