Sabtu, 21 Mei 2011

Cerita Mimpi

Pernahkah kalian bermimpi yang seronok tapi tatkala bangun rasa sedih pula yang hadir.  Jom kita kongsi pengalaman ini.
Malam tadi, sy langsung tak boleh tidur....hampir ke pukul 5.00 pagi, mata masih2 terkebil. Akhirnya sy terlelap juga. 6.15 pagi, jam loceng sy menjerit2 pula meminta kami sy family bangun untuk mengerjakan solat subuh. Memandangkan sy 'off' hari ni, tugas sy hanya mengejutkan suami dan anak2 yg masih dibuai mimpi. Sy mengambil ksempatan utk menyambung tidur semula. Hari minggu,kan..............

Episod mimpi yg indah......
Sy balik ke zaman muda remaja. (Mana pergi suami dan anak2 sy????) Sababat baik sy Miszalin datang ke rumah dan memberitahu ibu bapa sy yg kami harus pergi ke Pulau Pinang kerana ada urusan (tak ingat pulak urusan apa). Sy tahu, alasan itu hanya 'trick' Lin untuk mengajak sy keluar krn ibu bapa sy agak sukar melepaskan sy pergi ke mana-mana lebih2 lagi tempat yg agak jauh drp keluarga. Setelah diberi kebenaran, apa lagi melompatlah sy untuk bersiap ke Pulau Pinang cuma bezanya ketika itu sy mencari2 tudung yang sesuai untuk di pakai walhal pd zaman itu sy masih lagi jahil bab-bab menutup aurat ni. Pada masa tu, Lin memang tetap sama seperti dulu. Sy dapat melihat rambutnya yang sangat cantik , lurus melepasi bahu dibiarkan begitu sahaja tanpa sebarang hiasan di atas kepala. Cutenya Lin dengan t-shirt putih dan berseluar singkat paras lutut. (opsss...jgn lupa tau, ini hanya mimpi)

Punyalah panjang mimpi......sy dan lin sempat sampai ke Pulau Pinang. Kami boleh pergi ke tempat2 yg pernah kami lalui bersama. Peliknya mimpi sy ni krn  apa yg pernah kami lakukan, boleh berulang semula. Lin boleh leka melihat motor besar yg di'parking' disepanjang bahu jalan. Kami singgah di warung kecil  untuk menikmati rojak pasembor. Astagfirullahalazim....besarnya kuasa Allah. Sy menyaksikan lakaran yg sama seperti apa yg berlaku sekitar tahun tersebut persis menonton cerita P.Ramlee yg telah diulang tayang entah berapa kali.

Sampai di Batu Feringgi, kami duduk di atas batu besar, menyaksikan desiran ombak yang agak ganas. Angin agak kuat hingga tudung yang sy pakai hampir tertanggal. Kami mencari ranting untuk melakarkan apa yg ada di dalam fikiran dalam bentuk visual di atas pasir putih yg sememangnya cantik. Kemudian, kami menyusur pantai dengan meninggalkan bekas tapak kaki yg akhirnya hilang apabila ombak hadir  di situ . Dan ketika itulah sy terbangun dari tidur. Jam menunjukkan hampir angka 10.00 pagi. Lakaran lebih 20 tahun hilang sekelip mata. Dan, realitinya sy dan lin, masing2 sudah berkeluarga dan mempunyai anak-anak yang kian dewasa. Sy tersenyum sendirian dan dalam masa yg sama, hati sy tersentuh juga. Allah telah meminjamkan semula kenangan itu pada sy. Biarpun sekadar mimpi, tetapi apa yg dilalui dlm mimpi itu sememangnya satu realiti  yg pernah kami lalui bersama. Itulah 'kami' satu ketika dahulu yg terlalu byk menghabiskan masa bersama hingga ada yg mencurigakan hubungan akrab kami. Memang gelihati apabila mengingatkannya kembali. 

Alhamdulillah, suami dah pun menyediakan sarapan pagi. Nasi lemak dan kopi O (mcm program dalam tv pulak) dan tugas sy hanya membuat sambal tumis. Nasib baik kami sekelurga lewat bersarapan pagi setiap kali hari cuti. Apalagi, sy terus ke dapur menyelesaikan tugas yang masih berbaki untuk memasak sambal tumis yg diperakui oleh suami dan anak2 bahawa sambal tumis sy memang 'best'. Jom, sarapan!!!!!

p/s:Alhamdulillah, kadang2 kita dpt juga hiburan  hati  walaupun ia hadir sekadar satu  mimpi.

Sabtu, 7 Mei 2011

Warkah Untuk Emak

Selamat Hari Ibu buat emak.......................
Walaupun jarak batin bgitu jauh sekali, namun emak tetap dihati. Biar apa terjadi sekalipun, emak tetap ibu yg baik. Kasih dan sayang, tidak pernah berkurangan walau apa tanggapan emak terhadapku. Apa yang emak fikirkan, itu adalah hak emak sbagai seorang ibu.Aku pasrah dan belajar untuk meredhainya.

Terima kasih kerana melahirkan aku ke dunia ni.Walaupun aku tidak pernah meminta untuk dilahirkan, namun sebagai seorang muslim, kelahiran seseorang itu memang telah ditetapkan sejak azali lagi. Sebagai seorang yg juga bergelar ibu, kesakitan melahirkan anak tidak dapat diluahkan dengan kata-kata.Disebabkan pengalaman melahirkan itu, kasihku pada emak semakin berganda. Aku menginsafi akan kesakitan itu lantas, pengorbanan emak tidak akan terhenti untuk aku menghargainya sampai bila-bila.

Terima kasih juga kerana emak sudi membesarkan aku. Aku yakin, dengan setitik susu emak yg kuminum, pertautan kasih itu akan berpanjang sampai bila-bila. Darah emak tetap mengalir dalam tubuhku. Mungkin disebabkan itu, emak tetap istimewa buat aku.

Terima kasih tidak terhingga kerana emak bjaya mendidik aku menjadi seorang anak yang tahu mengenang budi tanpa mengambil kira besar atau kecilnya budi yang kuterima.Kerana didikan emak juga, aku menjadi anak yg sangat menghormati orang tua. Aku mampu menjadi anak yg sabar melayan kerenah orang tua walaupun adakalanya jiwa sarat dengan persimpangan pendapat dan kerenah mereka. Didikan emak juga,aku menjadi menantu yg takut pada dosa.Terima kasih buat emak.

Walaupun aku tidak dapat berkongsi kegembiraan menyambut hari bahagia bsama emak pada hari ini,tapi percayalah, kalau bukan pd hari ini pun, aku tetap mengingati emak saban hari. Aku tidak pernah lupa kenangan antara aku dan emak sejak dari kecil hingga umurku 25 tahun. Selepas 25 tahun, walaupun tiada kenangan yang terlakar lagi, namun kenangan dahulu sentiasa kubaja agar tetap segar dalam ingatan ini. Emak jangan risau, kenangan pahit bersama emak, telah lama terkubur. Aku memang tidak mahu mengingatinya lagi. Aku berusaha mencari kenangan indah bersama emak.

Sebagai anak, aku memohon ampun dan maaf atas segala kekhilafan yang pernah dan telah kulakukan. Apa yg berlaku kini, adalah kerana aku menghormati permintaan emak sendiri. Biarlah orang diluar sana membuat spekulasi, namun hakikatnya hanya aku dan emak saja yang tahu. Apa yang berlaku segalanya dalam ketentuan Allah juga dan aku akan cuba meredhakannya. Aku sangat menyakininya bahawa  Allah merupakan maha perancang dalam setiap perkara. Allah maha mengetahui untuk hambaNya.

Satu perkara yang perlu emak tahu, aku sangat sayang dan merindui emak. Aku mengharapkan kenyataan ini akan disampaikan juga oleh angin lalu ke pengetahuan emak dalam keadaan apa cara sekalipun. 
'Selamat hari ibu', buat emak yg sangat aku sayang. Semoga emak berada dalam satu tahap ketenangan yg hakiki dalam usia ketika ini. 

Salam buat emak..................

Selasa, 3 Mei 2011

Alahai Puan ****......................

Panggilan Hangit hari ini di Hot FM....
Sy sering tersenyum sendirian stiap kali  mendengar program ini tatkala berkumandang ke udara. Ketika dan saat itu, sy sedang memandu sendirian menuju ke destinasi sy mencari nafkah. Hari ini, sy tersenyum lagi apabila seorang ibu dikenakan oleh anak nya sendiri. Biasalah, 3 DJ utama yg mengendalikan panggilan hangit ini ,akan menyamar mjadi somebody. Dan pada pagi ini, Fara Fauzana telah menyamar menjadi warden asrama si anak.

Dialog hari ini, lebih kurang seperti ini (sy ringkaskan saja):
Fara:Hello, ni puan ****
Puan **** : Ya, saya puan ****
Fara: Puan, sy warden asrama. Anak puan didapati mencuri.....
Belum sempat Fara menerangkan keadaan, puan **** dengan gabra dan pantasnya menjawab :
Tidak,tidak, tidak....anak sy baik orangnya. Bersopan dan berhemah. Sy tidak pernah mengajar dia mencuri. Sy tak percaya, tak percaya....anak sy baik orangnya. Anak sy baik, anak sy baik....
Entah berapa kalilah si puan **** menafikan anaknya terlibat dengan kes kecurian itu, dan entah beberapa kali juga dia menyatakan dan menyakinkan bahawa anaknya baik.
Fara: Eh puan, janganlah terkejut. Cuba duduk dan bertenang. 
Puan ****:  Ya...ya...sy duduklah ni. Tapi sy tak percaya. Tak mungkin anak sy mencuri, anak sy baik....
Dan akhirnya, Fara Fauzana pun menyatakan keadaan sebenarnya, dan memberitahu bahawa Puan **** terkena panggilan hangit yang diminta oleh anaknya sendiri supaya menghangitkan ibunya.

Konklusinya: Kebanyakan ibu sekarang sangat mempercayai anak mereka tanpa menyiasat terlebih dahulu. Sikap inilah yang menyebabkan anak-anak mengambil kesempatan terhadap kebodohan ibu bapa sekarang. Tidakkah ibu bapa sekarang pernah menonton filem arahan Tan Sri P.Ramlee yg berjudul 'Anakku Sazali'? Tidakkah cerita itu memberi pengajaran yang sangat baik buat ibu-ibu dan bapa-bapa sekarang? Sesungguhnya, sama ada kita sedar atau tidak, kemusnahan hidup anak-anak kita, adalah sebahagiannya daripada sumbangan kita juga. Jangan kerana terlalu sayangkan anak, maka dengan tidak sengaja kita telah mengheret mereka kepada kehancuran mereka pada masa hadapan.

Wahai ibu-ibu dan bapa-bapa, ingatlah Allah telah berpesan  :
Wahai orang-orang Yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.
Surah al-Hujurat:6

p/s: Secerdik-cerdik kita sebagai ibu bapa, kreatif lagi anak-anak kita mengatur dan menyusun strategi. So, sbagai ibu bapa,kita tidak perlu kreatif, tetapi perlu kritis.Justeru, simpan sedikit rasa tidak mempercayai sepenuhnya kata-kata anak sendiri walaupun di hadapan kita mereka terlalu baik dan berhemah tinggi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...