Khamis, 30 September 2010

Belajar Memaafkan Orang Lain


Sukarnya mata ini hendak lelap. Puas sy cuba,namun mata tetap sampai hati tidak mahu lena. Entah apalah otak sy buat shingga fokus utk mengosongkan fikiran gagal dilakukan walaupun pelbagai teknik dan method telah sy lakukan. Dan akhirnya sy akur dengan keputusan mata yg tidak mahu lena spanjang minggu ini. Sy pasrah.........

Pada kesempatan ini, sy cuba mengenal diri. Terlalu kerdil diri sy di muka bumi Allah SWT ini. Terlalu banyak khilaf yg telah sy lakukan walaupun adakalanya ia berlaku tanpa disengajakan.Senang saja rupanya  nak buat dosa.Terdetik di hati saja, sudah cukup membuat kita rasa bersalah di akhirnya. Bukan senang rupanya kita hendak menjaga hati. Kadang2, di mulut kita cuba berkata yg baik2 tetapi lain pula di hati. Di mulut kita sanggup memaafkan kesalahan seseorang terhadap kita, tetapi di hati lain pula bicara. Di mulut kita berkata kita redha, tetapi di hati masih berbekas. Ya Allah, sukarnya menyeiringkan kata mulut dan kata hati. Allah hu Akbar!!

Sy cuba memaafkan ksalahan org lain pada sy kerana bagi sy juga mengharapkan org lain memaafkan ksalahan sy pada mereka. Sy sedar,mana ada manusia di muka bumi ini tidak melakukan kekhilafan?

" Belajar memaafkan orang lain." 
Kata-kata ini sentiasa sy sematkan di hati. Sy tahu, bila kita dapat memaafkan seseorang dengan seikhlas-ikhlasnya, insyallah hidup ini akan tenang. Masalahnya, di mulut kita kata kita telah memaafkannya tapi di hati sebaliknya. Kita boleh bohong orang lain dengan bicara tetapi kita tidak akan boleh menipu hati. Ya.....sy sudah dapat punca mengapa sy tidak dapat melelapkan mata saban malam. Ya Allah, bersihkanlah hati ini. Buangkanlah tompok2 hitam yg tercalit di hati sy walaupun sedikit.

Sy terus mencuba unt  melupakan kisah lama. Bukan sy menjemputnya hadir pada setiap malam, tapi peristiwa itu sering datang tanpa diundang. Akibatnya, sy menjadi mangsa keadaan. Melayan kerenah jahat hati hingga mencecah di dinihari. Pergi kerja, tidak pernah segar kerana pening kepala. Sampai bila sy harus didatangi kenangan2 lama mengusik jiwa?

Pergilah...pergilah jauh2 dari hidup ini. Sy tidak mahu menoleh ke belakang lagi. Yang lepas, biarlah ia berlalu pergi. Yang penting, jangan ada dendam di hati. Sy tahu sy diuji. Dan sy harus redha dengan ujian ini. Biarlah selari antara mulut dan hati. Wahai hati, redhakan juga  musibah ini. Biarlah hidup sy tenang setenang air di kali.

Ya, sy harus belajar memaafkan orang lain.
Bisikkanlah pada diri:
" Aku juga ada melakukan ksilapan pada orang lain. Jadi, jika ada org lain melakukan pkara yg sama kepada kita, anggaplah itu memang kelemahan manusia. Mengapa harus ambil kira ksalahan org lain pada kita saja? itu tidak adil namanya. Hidup di muka bumi ini, bukan lama. Lupakan sahaja perkara2 yg boleh melukakan hati dan merosakkan jiwa. Serahkan saja pada Allah kerana Dia sebaik2 dan seadil2 hakim di sana....Maafkan dia!!!!"

Selasa, 28 September 2010

Nilai Manusia di Mata Manusia


Mengapa manusia begitu taksub dengan harta? Adakah harta menjadi kayu pengukur status seseorang? 
Soalan ini berlegar2 di kepala saya. Bila sy ajukan persoalan ini, ramai yg setuju. Harta memang melambangkan status manusia. Sebab itu ada bidalan: Hina besi kerana karat, hina manusia kerana miskin. Jadi, kerana tidak mahu dilabelkan 'hina'. manusia terpaksa mengikut arus biasa. Secara realitinya, memang tidak ada yang menyanjung orang miskin walaupun si miskin itu kaya dengan budi bahasa.

Begitu juga dengan pangkat,kedudukan dan kelebihan yg ada.  Manusia biasa, sukar untuk menyembunyikan sesuatu yg istimewa yg mereka ada. Rugi rasanya jika segala keistimewaan ini tidak dikongsi dengan orang2 di luar sana.

Bila diimbas kembali, ibu sy sendiri juga meletakkan status seseorang itu dengan kemewahan dan kekayaan harta yg dimiliki. Menurut ibu, manusia tidak akan dapat hidup dengan sempurna jika mengahwini seseorang dengan berlandaskan budi bahasa.Budi bahasa tidak boleh membuat kita kenyang dan hidup dalam kesempurnaan. Mungkin pendapat ibu sy benar kerana kebanyakan orang2 tua bila bercakap, berlandaskan pemerhatian dan pengalaman. Jadi, pilihan sy suatu ketika dahulu tidak disenangi oleh ibu sendiri. Tak mengapa, kerana sy memahami situasi ini. Setiap ibu inginkan yg terbaik untuk anak mereka. Mungkin ini pendapat peribadi ibu sy. Dan, sy menerima pandangannya walaupun mungkin tidak sependapat dengan sy.

Tipikal manusia biasa, memang suka menunjuk2 apa saja yg mereka ada. Ada di antara kita yg suka meletakkan gambar mereka menerima ijazah di ruang tamu. Mungkin juga mereka bangga kerana memperoleh segulung ijazah. Bagi mereka,bukan semua mampu melanjutkan pelajaran ke universiti? Begitu juga bagi mereka yang pernah menjejakkan kaki di bumi Makkah. Title haji dan hajah mesti diletakkan di pangkal nama. Bukan semua manusia berpeluang mengerjakan haji? Jadi untuk membezakan antara manusia2 ini, harus ada perbezaan antara mereka yg telah menyempurnakan rukun ke lima ini. Yg pasti, ini bukan perintah Allah, tetapi manusia sendiri yang suka membezakan darjat seseorang. Biarkanlah, kerana sy sangat memahami manusia itu sebenarnya sangat lemah. Termasuk sy. Sebab itu mereka buat sesuatu untuk orang lain tahu. Bagi Allah, kita semua sama disisiNya. Sesungguhnya, Allah maha mengetahui. Yang membezakan kita adalah amalan sahaja. 

Sy bukan mengkritik, cuma rasa terpanggil untuk berkongsi isu2 remeh bagi sesetengah manusia . Disebabkan suka memerhati, sy ingin rakan2 memberi pandangan peribadi. Boleh kita berkongsi dan saling mengingati. Ingatkan diri sendiri dan rakan2 yang lain. Barulah kita dapat sesuatu yg segar dan insyallah dapat memperbaiki diri.

Saya sendiri tidak terlepas dengan isu ini. Mungkin kerana tidak berharta dan tiada kelebihan , maka tidak ada apa2 yg ingin sy pamerkan. Sy cuma ada keperluan asas.Sebuah rumah yg sederhana, kereta biasa untuk memudahkan sy pergi bekerja dan tidak ada harta2 sampingan. Jadi, mungkin tidak ada apa yg ingin sy tonjolkan. Belum tentu lagi kalau sy ni orang kaya. Mungkin satu dunia ingin sy hebahkan. Siapa tahu? Kerana manusia memang petah menuding jari jika mereka sendiri belum diuji. Waullahualam....

Namun, apa pun sy gembira dengan kehidupan sekarang. Cukup dengan apa yg ada di sekeliling sy. Ada seorang suami yg dapat membimbing sy..... dan anak2 yg pandai menjaga maruah keluarga. Sy merasa juga  kemewahan kasih sayang antara kami.  Cuma, sy harus mencari dan terus mencari sesuatu yg hakiki. Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayahNya kepada sy dan keluarga.

Jangan sampai pula kita berpeluk tubuh dan berpuas hati dengan apa yg ada. Kita menyalahertikan pula konsep kesederhanaan dalam kehidupan. Tidak mahu mengubah kehidupan dengan alasan tidak mahu 'menunjuk-nunjuk'. Itu salah konsep namanya. Bila kita bersikap demikian, mudah berpuas hati dengan apa yg ada. maka dah tentu peluang2 seperti yg sy nyatakan di atas, diambil alih pula oleh bangsa2 lain. Kita membenarkan  kekayaan, kedudukan, pangkat dan apa sahaja pada 'orang' lain untuk mengisinya. Bukankah malu,orang luar pula yg kaya raya berbanding dengan bangsa kita. So, jangan pula ada yg salah ertikan konsep ini.

Semua orang berhak membuat kesimpulan untuk mengukur darjat atau status seseorang. Terpulanglah pada individu itu sendiri. Kita bebas menilai apa sahaja mengikut sudut pandangan kita. Bagi mereka yg memiliki pelbagai keistimewaan seperti harta, darjat, pangkat, gelaran dan apa saja keistimewaan, jangan jadikan apa yg diperoleh itu untuk diri disanjung oleh orang lain. Cukup dgn apa saja yg dimiliki itu adalah untuk diri sendiri dan diredhai Allah. Sesungguhnya, semuanya itu adalah pinjaman daripada Allah. Harta yg ada boleh hilang sekelip mata,gelaran ada boleh ditarik dengan tidak semena-mena. Dan.... belum tentu kita diterima menjadi tetamu Allah dengan sempurna jika niat sebenarnya bukan utk melaksanakan ibadah.


Sabda Nabi SAW :-
قال أَتَيْتُ النبي في ثَوْبٍ دُونٍ فقال أَلَكَ مَالٌ قال نعم قال من أَيِّ الْمَالِ قال قد آتَانِي الله من الْإِبِلِ وَالْغَنَمِ 
وَالْخَيْلِ وَالرَّقِيقِ قال فإذا أتاك الله مَالًا فَلْيُرَ أَثَرُ نِعْمَةِ اللَّهِ عَلَيْكَ وَكَرَامَتِهِ

Ertinya : "Aku datang bertemu Nabi SAW dengan berbaju yang kurang elok lalu
Nabi SAW bertanya :
"Adakah engkau mempunyai harta ?"
Aku menjawab : " Ya"
Baginda bertanya lagi : "Dari mana dan apa jenis hartamu itu?"
Aku menjawab : "Allah telah memberiku harta dari ternakan unta, kambing dan kuda"
Nabi terus membalas dengan  katanya :
"Jika seseorang kamu telah diberikan harta (yang halal) maka hendaklah atau haruslah ditunjukkan kesan-kesan nikmat dan kemuliaan Allah (yang diberikan) kepadanya" ( Riwayat Abu daud, no 4063, 4/51, tirimidzi, no 2006, 4/364 ; Tirmidizi & Albani : hasan sohih


Ini bermakna, manusia yg memiliki kekayaan, kesenangan,dan kelebihan harus mensyukuri nikmat yg diperoleh serta sedar kelebihan yg diperoleh bukan untuk bermegah2. Gunakanlah segala yg diperoleh itu ke jalan Allah kerana semuanya datang dariNya jua.

(Sesungguhnya, entri ini untuk mengingatkan diri sy sendiri kerana sy juga mungkin tidak terlepas daripada melakukan sesuatu yang tidak diredhai tanpa sy sengaja)

Sabtu, 18 September 2010

Dekat Tapi Jauh



Perbezaan Budaya
Hari Raya tahun ini berlalu begitu sahaja.
Secara tidak sedar, dah lebih seminggu berlalunya Aidil Fitri. Suasana di kampung mentua di Padang Nanas,Tganu, tidak semeriah di kampung sendiri. Terasa hambar sangat tetapi sy perlu akur dengan budaya sambutan di sini. Sejak sy berkahwin hingga sekarang, suasana berkumpul adik beradik (ipar duai sy) tidak pernah berlaku. Mungkin budaya keluarga suami sy memang begitu walaupun mereka tinggal di sekeliling rumah ibu mentua sy. Masing2 menjamu selera di pagi raya di rumah masing2. Sy tidak mampu mewujudkan suasana makan bersama adik-beradik yg lain kerana mungkin kerana mereka semua lebih selesa berada di rumah masing2. Dan suasana ini amat berbeza dgn keluarga sy. Biasanya, kami akan berkumpul adik beradik untuk menikmati juadah istimewa di pagi raya. Maaf, perbezaan budaya ini tiada kaitan dengan negeri tetapi hanya melibatkan keluarga suami sy sendiri. Mungkin, mentua sy tidak pernah mengambil berat dengan budaya berkumpul bersama-sama di pagi raya atau budaya ini tidak terlalu penting bagi mereka. Jadi, tidak hairanlah sudah bertahun2 lamanya sy tidak pernah berjumpa dengan seorang adik ipar sy masih bujang (menetap di Johor) dan seorang lagi dah berumah tangga (menetap di Kelantan) yg tidak balik berhari raya di kampung sendiri.

Dekat Tapi Jauh
Seawal pagi, sy telah menyediakan juadah nasi impit dan daging dinding. Ibu mentua sy menyediakan nasi minyak dan ayam gulai. Sy dan anak2 memang mengharapkan semua adik beradik suami  berkumpul menjamu selera di pagi raya namun hasrat kamu tidak pernah terlaksana. Kalau dulu, begitu sukar untuk sy mjawab pertanyaan demi pertanyaan drp anak2  yg masih kecil tentang ketidakseronokan mereka berhari hari raya di kmpung nenek mereka. Maklumlah, anak2 sy sering melihat budaya makan dan berkumpul bersama-sama saudara mara di kaca televisyen atau budaya berhari raya di tempat sy. Namun, apa yg dilihat tidak pernah berlaku dlm khidupan kami di sebelah suami sy walaupun adik2 suami sy tinggal di sekeliling rumah ibu mereka. Hubungan mereka dgn ibu sendiri tawar.....atau lebih tepat kalau sy kata 'dekat tapi jauh'. Mungkin juga ibu mentua sy sudah biasa dengan keadaan sperti ini. Ya...sperti yg sy kata tadi, sejak sy menjadi sebahagian drp kluarga ini, sy tidak pernah berpeluang berkumpul di pagi raya dengan semua adik2 dan kakak ipar sy. Pelik tp benar. Pada awal perkahwinan, sy terkejut juga tp lama-kelamaan, alah bisa tegal biasa. Untuk tidak menjadi suasana di pagi raya hambar, sy akan melakukan apa saja demi anak2 dan suami. Biarlah kelihatan 'syok sendiri' namun ia berbaloi juga bila melihat anak2 sy yg pd masa itu masih kecil merasa happy di pagi raya.

Memanfaatkan Masa
Kini, anak2 sy telah dewasa dan mereka sudah biasa dgn budaya saudara-mara mereka di terengganu berhari raya. Ya, mereka sudah biasa. Syukur, alhamdulillah................Dan sy yakin, anak2 sy mempelajari sesuatu drp apa yg mereka lihat pada hari ini. Anak2 sy akan lebih menghargai hubungan sesama mereka dan tahu memanfaatkan masa yg ada bersama sy dan ayah mereka serta adik-beradik yg lain. Hubungan yang wujud ini harus dipelihara kerana hidup bersama keluarga tidak lama. Suatu masa nanti, mereka juga ada keluarga sendiri dan ketika itu hubungan antara adik-beradik dan ibu bapa tidak selancar pada hari ini. Sy juga selalu berpesan pada mereka, bahawa budaya berkumpul bersama keluarga di hari raya harus diwujudkan demi menjaga hubungan sesama kita. Sesungguhnya, sy yakin tidak ada sesuatu yg Allah beri itu percuma. Tentu ada sesuatu yang harus kita analisa dan renungkan untuk kebaikan kita pd masa akan datang. Ambil sesuatu kejadian itu sebagai teladan ataupun sempadan untuk membina khidupan yg mendatang.

Mencium Tangan
Pada anak2 juga sy mengingatkan bahawa jadikan hari raya suatu hari yg mengeratkan ukhwah sesama kita. Budaya mencium tangan ibu bapa harus dikekalkan selagi hayat dikandung badan. Si adik harus mencium tangan saudara yg lebih tua. Jaga hubungan ini sampai bila-bila. Kita hidup bersama di dunia ini hanyalah sementara. Alangkah ruginya jika kita sebenarnya 'dekat tapi jauh'


Sesungguhnya, ganjaran orang-orang yang mengeratkan silaturrahim sungguh banyak. Antara lain, ALLAH SWT akan menambahkan rezeki dan memanjangkan umur kita, menghindarkan mati dengan cara tiba-tiba atau mengejut, menyucikan hati dan membersihkan jiwa. Ianya juga adalah satu jalan ke syurga dan satu cara menghapuskan dosa-dosa. 



Rabu, 15 September 2010

Cahayamata Mama


Anak-anak saya yang ceria



Kegembiraan anak-anak menceriakan suasana hari raya tahun ini. Saya bersyukur dengan dengan anugerah ini. Semoga hubungan kami sekeluarga sentiasa mekar dan segar sampai bila-bila.

Rabu, 8 September 2010

Bergembiralah di Hari Raya.....


Selamat Hari Raya Aidil Fitri...........
Sebut saja Hari Raya, dah tentu semua orang bergembira. Sikit je antara kita yang akan berduka dan tidak happy ketika raya mjelang tiba. Lagu2 raya yg diputarkan di radio pun, semua mgambarkan suasana gembira. Yg berduka dah tentulah kerana ada musibah yg melanda atau khidupan yg sukar menjadi pnyebab kemeriahan hari raya mjadi hambar. Walau apa pun, hari raya tetap disambut juga dlm keadaan apa sekali pun. Setidak2nya, sbg umat Islam, kita harus  meraikan hari raya ni sbg lambang kemenangan kerana kita bjaya mlaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Selamat Hari Raya untuk semua.

Saya????
Ah...sy ingin meluahkan apa yg sy rasa pada stiap kali mjelang hari raya. Sudah 17 tahun sy tidak mrasa keseronokan berhari raya. Setiap kali mjelang hari raya, terasa hambar bg sy kerana rutin kebiasaan orang lain biasa lakukan, sy tidak dapat merasakan suasana itu. Cuma, sy malas nak layan rasa sedih pd setiap mjelang hari raya. Apa yg penting , sy akan pastikan keluarga sy happy terutama anak2 ksayangan sy. Sy pastikan mereka tidak terlibat dgn rasa sedih sy. Dan, sy tidak pernah mempamerkan rasa sedih itu dihadapan anak2. Tidak adil bg mereka berkongsi kesedihan itu kerana mereka harus bergembira ketika menjelang hari raya spt anak2 yg lain.

Kenapa saya sedih?
Maaf, sy tidak dpt bkongsi cerita. Cuma, teringin juga meluahkan rasa itu di blog peribadi sy. Sbagai manusia biasa, sy ingin bercerita juga tp akal mampu mengatasi perasaan sedih sy. So, sy cuba menukar entri ini kepada 'mood' happy agar sy tidak menangis ketika menulisnya.

Bukan sy seorang kat dunia ni yg tidak happy mjelang hari raya. Wpun tak ramai, tapi sy yakin masih ada insan2 kat luar sana yg lebih malang drp sy. So, sy harus bersyukur juga. Urusan perasaan, kita yg uruskan. So, insyallah sy akan uruskan perasaan sy dengan membykkan perkara2 yg boleh menghilangkan rasa sedih  itu. Sy berusaha menyakinkan diri, setiap yg Allah berikan itu, tidak pernah percuma. Tentu ada disebaliknya. Cuma manusia sj yg gagal menganalisa,sabar,tidak yakin, suka mengeluh dan sbagainya mjadikan setiap ujian itu merupakan musibah bagi mereka. Sy selalu memujuk diri sendiri supaya yakin dgn setiap apa yg berlaku ke atas diri sy. Dan....sy masih mencuba ke arah itu walaupun ia memakan masa yg agak lama.

Insyallah, kalau umur sy panjang, sy akan bgembira juga dgn kehadiran hari raya. Mungkin 10 tahun akan dtg atau kurang dari jangka masa itu. Sy akan gembira apabila menanti kehadiran anak2 pulang ke kampung bersama pasangan mereka dan cucu2 sy. (ha ha ha ha ha) Ketika itu, suami sy tentu sibuk membeli kelengkapan bahan2 mentah untuk sy masak makanan kegemaran anak2 sy mjelang hari raya. Mesti sy sibuk mnyiapkan duit raya untuk cucu2 sy. Dan, di pagi raya, sy dan suami akan duduk bgandingan menanti tangan kami dicium oleh anak2 dan menantu serta cucu2 kami yg comel.

Seronok juga merancang masa depan. Apapun, smuanya dalam pengetahuan Allah jua. Sbagai manusia, apa yg terdaya oleh kita hanya merancang. Tidak lebih dari itu. Apapun, sy bersyukur di atas segalanya. Biarlah apa yg berlaku dlm hidup sy,menjadi panduan kepada sy sendiri utk membina kbahagiaan pada masa akan datang. Sy ambil apa yg berlaku itu sbg teladan dan sempadan. Sy kena redha...malah wajib redha dengan ketentuanNya.

Akhir kata....."Selamat hari raya buat emak dan abah sy serta adik beradik sy di kampung. Saya sangat syg mereka sampai bila2. Kasih syg sy tetap tersimpan di satu sudut khas buat mereka walaupun sy sudah mempunyai keluarga sendiri."
Dan janganlah bersedih ketika hari raya.....wujudkan suasana gembira di hari raya kerana kgembiraan itu terletak di hati kita. Gembira hati, maka terpamerlah kegembiraan itu secara langsung. Insyallah.

Sabtu, 4 September 2010

Rindu di Aidil Fitri..................

Rindu yang tidak pernah sesiapa memahami
Setiap kali menjelang aidil fitri
Aku pasti tercari-cari
Tangan-tangan untuk kujamahi
memohon ampun di pagi hari

Aku rindu untuk mencium tanganmu
Setelah sekian lama tangan itu tidak kusentuh
Kita terpisah jauh
Walaupun hakikatnya kalian berada hampir denganku
Betapa kejamnya situasi
Memisahkan hubungan ini
Tanpa diminta tanpa disangka
Situasi berjaya menghalang kita
Untuk bersama
Menjelang hari raya....

Bagaimana hendak kuungkapkan dengan bicara
Kerana semua di sekelilingku enggan percaya
Aku terpisah jauh dengan kalian semua
Walaupun berkali-kali aku berkata
Wahai kalian...aku tidak berdosa
Semuanya fitnah bicara manusia

Ya Tuhan
Aku sarat dengan rindu
Tapi aku tidak berdaya
Melawan ketentuan ini
Terpaksa aku pendam sendiri

Nun jauh di sudut hati
Kupohon padaMu ilahi
Cantumkan semula kasih ini
Aku setia menanti
Hingga akhir nanti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...