Isnin, 27 Jun 2011

Selamat Hari Jadi, Nora

Selamat Hari Jadi buat diri aku sendiri.
Menyambut kelahiran setiap tahun, bererti kita semakin hampir menemuiNya. Dan setiap kali pertambahan usia,bererti kita semakin tua. Agak2, berapa tahun lagi la kita boleh menghirup udara milik Allah ini? Bila mengingati Kehidupan yg hakiki, barulah sy tersedar betapa hidup ini terlalu singkat rupanya. Apabila sy menoleh ke belakang, barulah sy sedar begitu byk sy teralpa. Menikmati kehidupan ini dengan penuh nafsu. Menangguh-nangguhkan apa yg dituntut hingga sukar untuk mengejarnya kembali. Terlalu jauh untuk tangan menggapainya semula. Semuanya salah sy sendiri. Lupa,leka dengan keseronokan dunia. 

Pada hari ini, sy menjadi ibu yg paling sibuk sekali. Sering mengingatkan anak2 supaya tidak menjadi sperti sy yg terpesona dengan keindahan dunia. Ia menjadi cabaran yg paling hebat apabila sy tidak rela anak2 menjadi sy yang sering terlupa dan terleka. Sy tidak peduli apa kata orang keliling kerana sy tidak mahu anak sy rugi spt sy. Sy mahukan anak sy bijak mengisi kehidupan dengan perkara2 yg tidak merugikannya kelak. Selebihnya, sy serahkan padaNya kerana sy sedar perancangan manusia tidak sehebat mana. Namun, sy tahu, dalam Islam, berusaha dan merancang adalah suatu perkara yg dituntut.

Terima kasih pada suami yg tidak pernah lupa akan kehadiran hari penting sy ini. Terima kasih juga kepada anak2 tersayang yg setiap tahun mendoakan kesejahteraan sy dunia dan akhirat. Terima kasih kepada sahabat2 yg tidak lupa pada tarikh ini. Terima kasih juga pada anak2 didik sy yg mendoakankan perkara2 yg baik buat sy. Sesungguhnya doa-doa itu penting buat sy untuk meneruskan kehidupan yg entah bila akan berakhir. Dan harapan untuk diri sy sendiri, semoga sy akan menjadi lebih baik dari hari ini dan sebelumnya. Semoga Allah memberi sy taufik dan hidayahNya  kerana sy benar2 mengharapkan dua perkara itu dalam hidup sy.

Ahad, 26 Jun 2011

Hidup Yang Penuh Warna Warni

Macam2 pengalaman yg ingin sy kongsikan di sini. Memang berwarna warni sungguh kehidupan ini. Kalau Allah mewarnakan dunia ini dengan satu warna sahaja, tentu kita semua akan berasa bosan, bukan? Begitu jugalah dengan kehidupan. Kalau semua orang tidak mengalami sebarang masalah, so tentu tidak ada apa2 yg ingin dikongsikan. Semua cerita manusia itu sama. Tidak ada istilah bertukar2 pendapat kerana semua pendapat manusia sama. Ah!!! betapalah kehidupan ini amat membosankan. Justeru, jangan mengeluh jika kita dihimpit masalah. (Boleh ke??)

Biasanya, kalau ibu bapa baik, anak pula yang buat hal. Suami baik, isteri pula yg buat perangai. Menantu bagus, mentua pula yg cerewet. Guru lemah lembut, murid2 pula yg ganas.Aduh!!!! Memang unik sebuah kehidupan. Begitu juga dengan sebaliknya.

Sama juga dengan hal ini. Malang bagi pasangan suami isteri yg tidak dapat zuriat tapi adakalanya lebih malang lagi anak2 yg ada sekarang memeningkan kepala ibu bapanya. Malang bagi wanita yang tidak berkahwin tapi adakalanya lebih malang lagi wanita yang sering didera dari aspek mental dan fizikal oleh suami sendiri. Konklusinya, tidak ada satu perkara pun yang boleh kita katakan 'itulah yang terbaik', dan 'itulah betul'.

Apa sebenarnya erti kehidupan ini? Apa sebenarnya yang kita semua cari? Kebahagian sementara hanya untuk berpura-pura, lari daripada masalah, atau menutup segala kekurangan yang ada. Tidak ada satu pun yang boleh kita pegang melainkan jika kita semua kembali ke jalanNya. Cari dan terus mencari untuk mencari jawapan yang pasti tanpa dipengaruhi oleh emosi. Dan, sy sudah menemui jawapannya untuk memudahkan semua cara. Apakah jawapan bg menyelesakan semua masalah yg dihadapi di dunia ini? Satu perkataan sahaja jawapannya dapat menyelesaikan masalah yg ada dalam kehidupan kita. Apakah ia???? Ya...........jawapanya REDHA.

Jawapan yang semudah dan sependek itulah yg dapat meningkatkan tahap kita sebagai manusia muslim sejati. Namun, untuk mencapai tahap Redha itu, bukanlah semudah menyebutnya. Redhalah dengan apa yg berlaku agar kita berlapang dada dengan ketentuanNya. Cuba berusaha untuk redha. Cuba..cuba ..dan terus mencuba. Kita harus yakin, bahawa setiap yg berlaku itu, bukan pecuma kerana Allah lebih mengetahui segala-galaNya. Dia maha perancang yang sempurna.

Sbenarnya, apa yg sy tuliskan di sini adalah untuk membina kekuatan diri. Memotivasikan diri sendiri kerana sy adalah tergolong daripada manusia yg sangat lemah. Bukan mudah membina kekuatan dalaman wlaupun sy sangat percaya ada hikmah di sebalik ketentuanNya. Jadi, sama2lah kita mencari kekuatan dalaman agar kita mampu mengaplikasikan konsep redha walaupun kita rasa agak sukar. Dan itu jugalah yg membezakan kita sesama manusia dari segi tahap keimanannya dan anutan agamanya.


Khamis, 23 Jun 2011

Untungnya para suami...........

Tak tahu la nak kata apabila sana sini orang mengulas tentang suami berkahwin dua. Rata-rata kesimpulan yang boleh dibuat, kebanyakan manusia (terutama para isteri) akan menyalahkan wanita yang mengambil suami orang. Macam-macam hujah yang mereka beri untuk mengukuhkan fakta mereka. Dan, tak ramai yang menyalahkan suami sendiri. Hai....untungnya para suami kerana nasib yang baik selalu menyebelahi. Jarang sekali kaum ini dipersalahkan. Yang menghairankan, kaum wanita boleh memarahi wanita sendiri.

Mcm biasalah, kalau ada org yg bertanya pada sy, jawapan sy mesti tidak akan mengembirakan kebanyakan orang. Sy memang jarang memberi jawapan yg sama dengan orang lain. Apa yg sy tahu, pandangan sy, adalah datangnya dari pemerhatian, analisa dan kajian yg tidak diiktiraf oleh sesiapa pun.  Dan, sy juga bukan mudah untuk membuat kesimpulan jika sy tidak menghalusi sesuatu perkara.

Semalam, sy dengar lagi cerita yg sama. Hal ini melibatkan kawan sy. Dia meminta sy menemankannya ke rumah cik Kiah krn suaminya ada hubungan dgn cik Kiah yg berumur 32 tahun. Mengapa mesti ke rumah cik Kiah? Tanya sy. Apalagi, berhamburlah perkataan demi perkataan yg keluar dari mulut kawan sy. Mcm2 perkataan yg kurang enak didengar pun keluar. Sy tahu dia sangat marah dgn cik Kiah.Dalam kiraan sy yg tidak rasmi, daripada 5000 patah perkataan yg keluar daripada mulutnya, tidak satu patah ptk pun yg dia menyalahkan suaminya. Apa yg berlaku, semuanya daripada cik Kiah. Hah!!! untungnya suami kawan sy ni.

Apa jawapan daripada saya???????????????????????????????
Hmmm......NO KOMEN!!!!! (Klise je)
Belum bersedia nak membari sebarang komen di sini walaupun dalam kepala dah menjela-jela jawapan yg tersedia.

p/s: wahai para suami, harus ingat juga apa yg diakad semasa di hadapan tok kadi

Khamis, 9 Jun 2011

Tanggungjawab Siapa????

Lihat, inilah situasi anak2 didik sy ketika berhadapan dengan Peperiksaan Pertengahan Tahun yang baru sahaja selesai pada 26 Mei 2011. Untuk pengetahuan semua, mereka ini adalah murid2 Tingkatan Lima. Semua orang tahu, tahun ini mereka berhadapan dengan peperiksaan yang menentukan hala tuju mereka iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada hujung tahun ini.

10 minit pertama      

15 ninit berikutnya
Ada 3 kemungkinan yang boleh sy simpulkan mengapa situasi seperti ini boleh berlaku:

i.   Mereka tidak berminat untuk pergi ke sekolah tetapi disuruh atau dipaksa oleh ayah dan ibu mereka
ii.  Mereka suka pergi ke sekolah sebagai medan bersosial dengan kawan2 tetapi tidak berminat untuk belajar
iii. Mereka langsung tidak tahu hendak jawab soalan peperiksaan, so lebih baik ZZZZZZzzzzz...... (for yr information, bukan paper ni je yg mereka tidur, tapi boleh dikatakan semua subject)
* Kalau subjek ni saja yg mereka tidur, boleh lah kita katakan cikgu subjek ni tak pandai ajar. Masalahnya, semua paper macam ni. Siapa nak jawab ni?????

Siapa yang harus mengambil tindakan untuk menangani masalah ini??????
1. Saya
2.Pihak Sekolah
3. Ibu bapa/PIBG
4. PPD
5. JPS/JPN
6. Kementerian
7.??????????????????????????????

Apa akan terjadi pada 4,5,6 7......tahun akan datang  jika inilah situasi yg melanda kepada anak2 bangsa kita????????


p/s: Cikgu2 sekarang, bukan tak mahu menangani masalah ini, tapi ibu bapa sekarang lebih bijak drp cikgu2 yg ada. Silap hari bulan, cikgu2 kena saman.Jangan pulak kata, cikgu2 makan gaji buta sbb tugas mereka mengajar sahaja dan bukannya mendidik.  So??????

Jumaat, 3 Jun 2011

Cinta

 Pengenalan

Dari gumpalan awan malam
Cahaya senyuman purnama
Membelai hati yang sedang mencari
Nur kasih yang abadi

Sajak I

Di atas banir cemara
Seorang aku duduk bersendiri
Mendengar suara lalu berkonklusi
Nyanyian pungguk mendayu-dayu
Merayu pada indahnya purnama
Agar kasihnya diterima
Namun, purnama tetap membisu
Membuat pungguk terasa sayu

Sajak II

Di atas hamparan usang
Fikiran mula melayang
Ramahnya aku menyapa hati
Apa sebenarnya yang ingin dicari
Lantas,
Hati pun berbisik
"Aku ingin mendekatkan diri
Kepada Allah Rabbulizzati "
Namun,
Pelbagai alasan duniawi
Engkau berikan padaku
Hingga menolak pencarian hati yang murni

Wah......
Marahnya hati kepada ku
Kesibukan dunia dan kekangan masa
Yang membantutkan pencarian hati
Maka membentaklah hati dengan suara yang tinggi
"Sukar benarkah untuk melaksanakan apa yang dituntut?
Mengapa terlalu berat untuk menjadi insan islami?
Yang seiring luaran dan naluri
Tidakkah kepingin merasai nikmat syurgawi
Apabila cinta dilabuhkan kepada yang hakiki
Yang kita ketahui kebesarannya
Yang kita tidak ragui kasihnya
Yang kita akui kehebatannya"

Sajak III

Wahai pungguk,
Jangan mengharap pada yang tidak sudi
Jangan menanti jika tidak pasti
Inilah kehidupan
Yang penuh berwarna-warni
Namun kesudahannya
Warna kelam akan menjelma
Jika terlalu cintakan sesama manusia

Wahai hati,
Teruskan niat yang murni
Mencari sesuatu yang hakiki
Keagungan yang tidak diragui
Cinta pada yang Hak
Pasti engkau berjaya
Merasai kedamaian cinta
Daripada Maha Pencipta

Rabu, 1 Jun 2011

Doa pada 29 Mei

29 Mei, tarikh yg menyatukan sy dan suami,dan menghalalkan ikatan kami sbagai suami isteri yg sah. Spanjang melayari bahtera kehidupan, begitu byk ranjau yg terpaksa sy tempuh. Dengan anugerah daripadaNya, alhamdulillah ikatan perkahwinan kami akhirnya berusia 21 tahun. Terima kasih, ya Allah kerana mengurniakan apa yg sy miliki pada hari ini. Sesungguhnya, Engkau Maha di atas segalanya.

Tidak berniat untuk bercerita sepanjang laluan yg ditempuhi kerana semuanya itu adalah asam garam,pahit manis, suka duka dalam berumah tangga. Kali ini, sy hanya ingin memohon padaMu ya Allah agar di usia perkahwinan kami ini, kabulkanlah sesuatu yg mjadi harapan sy, suami dan anak2. Malam 29 Mei, kami meraikannya dalam satu suasana yg sederhana. Maka, sy meminta anak sulung sy membacakan doa untuk kami. Tanpa banyak bicara, permintaan sy dituruti. Kami semua menadah tangan untuk mengaminkan  doa yang dibaca olehnya. Doa2 yang dibaca tentu merupakan harapan anak sy dan sepotong doa dan harapan itu, telah menyentuh hati dan perasaan sy...

........" Ya Allah, Kau satukanlah kami di alam sana......."

Terima kasih, anakku Amal  kerana antara bait2 doa ini, sy mula memikirkan sesuatu, mcari sesuatu  dan berusaha untuk menggapainya agar 'kita' dpt bersama ke satu dunia lain. Terima kasih juga buat anak gadisku Liyana dan anak bongsuku Didi yang mengaminkan doa2 tersebut. 
(Tiada ayat yg boleh ditemui dan dicipta oleh pujangga dan penyair hebat sekalipun  bagi menggantikan rasa ini terhadapa kalian bertiga...hanya Allah sahaja yg tahu akan rasa ini)

"Ya Allah, bawalah kami ke satu destinasi yg mendekatkan diri kami kepadaMu."


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...