Ahad, 31 Julai 2011

Kasih Ramadhan

Ramadhan Al-Mubarak datang lagi. Alhamdulillah, sy bertemu lagi dgn Ramadhan tahun ini, dapat berpuasa bersama anak-anak dan suami. Bulan berpuasa bukan bererti kita menahan lapar dan dahaga sahaja, malah kita menahan diri kita dari sebarang melakukan perkara yg tidak berfaedah malah mendatangkan dosa. Sebagai contoh, menahan nafsu drp memandang perkara2 yg mungkar lebih2 lagi melakukannya. Menahan diri drp suka mengumpat (kalau sbelum ini memang suka mengumpat) dan menahan diri dari sifat amarah. Sebaiknya kita perbanyakkan amalan kerana belum tentu tahun hadapan kita berjumpa lagi dgn Ramadhan.

Kalau tahun lepas kita tidak byk melakukan solat tarawih, tahun ni cuba berazam untuk melengkapkannya, atau.....lebih byk drp tahun lepas. Perbanyakkan solat sunat yang lain. Kuatkan semangat untuk membaca al-Quran  pada setiap malam atau pagi. Jangan dari awal kita mengaku kalah. Alangkah ruginya jika kita tidak melakukan amalan2 yg mampu kita lakukan pada bulan ini kerana Allah swt telah mengangkat bulan ini sebagai bulan yg istimewa. Jadi, tentu pahalanya akan berlipat ganda.

Insyallah, jika kita berazam ke arah yg baik, Allah akan mempermudahkannya. Terima kasih ya Allah kerana memberi kesempatan kepada sy, suami dan anak-anak untuk bersama-sama mengerjakan rukun Islam yang ketiga ini dan smoga kami smua dpt menikmati kasih ramadhan pada tahun ini.



"Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil). Oleh demikian sesiapa yang melihat anak bulan maka hendaklah ia berpuasa, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka hendaklah ia menggantikannya sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." 
– 185, SURAH Al Baqarah.

"Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati, Allah memerintahkan berpuasa di dalamnya. Pada bulan itu, dibukakan segala pintu syurga, dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Barangsiapa yang tidak diberikan kebajikan malam itu, bererti telah diharamkan baginya segala rupa kebajikan." 

(HADITH RIWAYAT. An Nasai dan Al Baihaqi)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...