Ahad, 27 Februari 2011

Kenangan dan Kehidupan


Sy turut sedih membaca entri anak sulung sy. Dan sbg seorang yg pernah mjadi penghuni asrama semasa di maktab dan di universiti, sy memahami perasaannya. Memang sedih di saat2 meninggalkan bumi yg pernah kita lalui saban hari dan langit yg kita junjung setiap hari. Bercampur baur perasaan apabila kali terakhir bersama2 rakan2 yg pernah bkongsi suka dan duka. Dan yg paling kelakar, nak meninggalkan bilik pun terasa berat wpun bilik tempat kita tidur di asrama bukanlah selesa dan cantik. Sy masih ingat, ketika kaki sy melangkah keluar dari bilik A003 di MPSAH,sy mencium katil, dinding, meja tulis dan almari baju yg akan sy tinggalkan. Sedih sangat!!!!! Itu belum lagi menanggung  kesedihan meninggalkan kawan2 dan sahabat baik sy. Ambil masa seminggu juga baru sy pulih dari kesedihan. Tapi yg paling sedih, meninggalkan kenangan. Kenangan yg ditinggalkan, tidak akan sama dgn lakaran peristiwa yg akan datang.Sesungguhnya, kenangan adalah pengalaman. Pengalaman adalah guru yg paling berjasa dlm kehidupan. Hakikatnya, kita semua membesar melalui pengalaman. 

Bercerita soal pengalaman bersama kawan2, ia cukup mendedahkan sy kepada ragam manusia. Benarlah kata pujangga : 'Kita tidak dpt mengenali seseorang, sebelum hubungan kita di uji'. Ada kawan yg sanggup lari tatkala kita menempuh kesusahan dan ada juga sebaliknya.Ada kawan yg boleh mbawa kita ke arah yg lebih baik dan ada juga kawan yg boleh menghancurkan.  Justeru, kita mpunyai hak utk memilih kawan yg bagaimana untuk diangkat darjatnya menjadi sahabat sejati.


Apapun, setiap yg bermula pasti ada kesudahannya. Begitu jugalah dgn setiap pertemuan, pasti disudahi dgn perpisahan dan akhirnya membawa kepada terlakarnya kenangan. Sbagai manusia, semuanya ini adalah lumrah hidup yg pastinya semua manusia akan merasai kesedihan mengingati kenangan. Simpanlah kenangan itu ditempat yg sesuai agar ia tidak dimamah masa dan dilupakan dek kesibukan tuntutan kehidupan.

Buat anak sy,amal...........
Jangan disesali stiap perpisahan, kerana kita pernah ketawa dan gembira ketika adanya pertemuan
Jangan dilupakan pd kenangan, kerana setiap kenangan ada pengajaran.
Sebaiknya, bersedia untuk melakar satu lagi fasa tatkala kaki melangkah ke satu tempat yg baru tak lama lagi.

Perpisahan membuka peluang untuk pertemuan yg lain dan mencipta kenangan yg baru.Dan setiap kenangan yg baru tidak semestinya mampu memadam memori lalu,
adakalanya, pertemuan yg singkat,menghadirkan rasa rindu yg perpanjangan
menyimpan memori yg tidak akan terpadam...........buat selama-lamanya.


P/S: Apapun, hakikat kehidupan pasti adanya perpisahan. Begitu juga dengan kita....keluarga yg sangat kita sayang.Keluarga kita yg kecil dan yang hanya ada  'kita' sahaja tanpa ada sesiapa pun di belakang kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan