Ahad, 13 Februari 2011

Tolonglah Peka.....

Wahai ibu bapa yang mempunyai anak2 yg tidak minat belajar, berbuatlah sesuatu agar anak2 anda ada masa depan yg lebih terjamin dan dapat menjamin masa depan mereka. Bukan memaksa mereka  pergi ke sekolah walhal  mereka langsung tidak ada hati untuk belajar lagi.Kasihan mereka. Bayangkan, dalam sehari ada 8/9 masa dan mereka akan masuk ke kelas bgantung pada ckg yg mengajar pd hari tersebut. Kalau agak2 mereka boleh 'makan' ckg tu, nescaya mereka akn ponteng. Dan ckg2 pun dh malas nak kesah pasal pelajar2 seperti ini. Terlebih marah, lain pulak jadinya...maklumlah, tugas ckg mengajar sahaja...bukan mendidik. Kl msalah ini diajukan kpd org yg lebih 'atas', ayat mereka mudah je..."Mungkin teknik ckg mengajar tidak dpt menarik minat pelajar so, kena kreatif memikirkan bgaimana nak pancing mereka supaya  mereka minat dlm mata pelajaran tersebut". Tapi yg perlu orang2 kat atasan tu tahu,bukan satu atau dua subjek yg pelajar yg tak minat belajar ni ponteng, malah smpai 5 atau 6 subjek. Adakah semua cikgu2 ni tidak kreatif atau tidak pandai mengajar??? Atau memang pelajar seperti ini, harus diberi kata dua sama ada meneruskan persekolahan atau diberhentikan sahaja. Dan pada pndapat sy,  ibu bapalah yg harus kreatif  dlm hal2 yg berkaitan dgn anak2 mereka malah mengesan di mana minat mereka. Mungkin, Allah tidak memberi kelebihan anak2 mereka dalam bidang akademik tetapi memberi kelebihan dlm bidang kemahiran. Bukankah  Allah itu adil sifatnya????

Kasihan pelajar seperti ini. Mereka juga kalau ditanya akan memberi jawapan seperti yg dijangka: 'Mak bapak sy suruh pergi sekolah,cikgu'. 
Bagi sy, anak2 seperti ini memang mjadi mangsa ketidakpekaan ibu bapa terhadap anak sendiri. Ada antara mereka yg tidak boleh membaca walaupun sudah tingkatan 5. Apa lagi yg ibu bapa harapkan daripada mereka. Bukankah lebih baik, anak2 seperti ini dihantar ke pusat kemahiran yg sememangnya melambak2 di Malaysia? Seperkara yg ibu bapa harus tahu, zaman sekarang, kemahiran lebih menjamin masa depan. Dan ada yg memperoleh pendapatan belasan ribu ringgit dgn hanya berbekalkan kemahiran. Bukti yg paling nyata, arwah adik ipar sy yg tidak habis menamatkan persekolahannya tetapi dgn kemahiran yg ada, akhirnya gaji yg diperoleh setiap bulan mencecah RM 15,000. 

Maaf wahai ibu bapa..... 
Sy tidak menafikan hak mereka sbg seorang pelajar, cuma apa yg ingin sy tekankan di sini, anak2 yg  tidak boleh lagi menerima pelajaran harus diberi kesempatan dlm bidang kemahiran. Jgn pula yg salah faham dan disalah ertikan....


Di sini, sy mengambil contoh markah dua antara pelajar2 di kelas yg sy ajar dan 1/2 daripadanya memang tidak mahu belajar tp dipaksa oleh ibu bapa mereka:
Pelajar 1
Jantina: Lelaki
Bangsa : Melayu

 Subjek
 Markah
 B.Melayu
 16%
 B.Inggeris
 05%
 Matematik
 04%
 Sejarah
 08%
 Sains
 06%
                                                       
Pelajar 2
Jantina: Lelaki
Bangsa: Melayu
 Subjek
 Markah
 B.Melayu
 10%
 B.Inggeris
 08%
 Matematik
 04%
 Sejarah
 06%
 Sains
 02%

Tiada ulasan:

Catat Ulasan