Rabu, 2 Februari 2011

Buah Cempedak

Buah cempedak...fuh!!! Baunya sahaja dah menyelerakan. Itu bagi sy dan anak2 yg sukakan buah cempedak.Bezanya, sy suka makan bgitu sahaja, sdangkan anak suka digoreng. So, pantang nampak cempedak goreng, kami mesti membelinya.

Minggu lepas, sy membeli cempedak goreng di uptown Klang. Kami singgah minum di situ sambil memesan makanan lain. Suasana agak meriah dgn kepadatan pengunjung2 lain. 

Terkejutnya sy apabila pertanyaan sy dijawab oleh penjual cempedak goreng, " Satu ni, 50 sen,kak". Sy pula,tidak segan2 bertanya kembali,"50 sen??? Mahalnya??? Hari tu, akak beli 2 ulas 50 sen?"

Sy nampak si penjual cempedak goreng berada dlm keadaan serba salah, namun dia cuba mencari jawapan unt mempertahankan dirinya.."Cempedak yg sy beli ni,mahal kak. Sebab tu jual mahal. Mungkin hari tu, sy dapat murah sikit",katanya teragak-agak dan sedikit tergagap. 
"Tak palah, bagi akak 5 ringgit," pinta sy agar dapat meredakan perasaan si penjual cempedak. Dalam hati, sy tetap tidak menerima alasannya. Baru beberapa hari sy beli di tempat yg sama, tak kan hari ni boleh berbeza harga. 5 ringgit, dapatlah 10 ulas cempedak goreng. Memandangkan anak2 sy 'order' makanan lain, maka bagi sy 10 ulas sudah mcukupi. Kalau tak cukup, beli lagi.

Sepanjang jalan, sy bercakap lg tentang harga cempedak dgn suami. Mcm biasa, suami sy tidak memberi sbarang komen tentang isu2 yg dianggap remeh. Sy tahu, benda yg hendak dimakan, tidak baik dipertikaikan namun rasa tidak puas hati, tidak dpt sy disembunyikan. Bg sy, biasalah....bila org ramai, peniaga mula nak 'demand' harga. 

'Okey...okey....jangan komen lagi. Kalau nak makan puas2, beli sendiri.....'
Sy pujuk hati sendiri. Memanglah nafsu marah ni kena dipujuk2...kalau tidak syaitan pun ambil kesempatan. Makin kita marah, makin pula si syaitan ni menyimbah minyak ke atas api yg baru nak marak. 

Malam tadi, sy mengambil keputusan membeli sebiji buah cempedak di Econsave. Sekilo harganya RM3.50. So,sy mengambil sebiji yg agak besar sedikit drp buah cempedak yg lain. Apabila ditimbang,harganya mencecah RM7.89. Ini bermakna, berat buah cempedak itu 2 kg lebih. Dengan baunya yg semerbak, sy yakin buah cempedak itu sudah masak dan sedia untuk digoreng. Sampai sahaja di rumah, sy pun terus membelah buah cempedak tersebut. Ha ha ha ha.....sy tergelak besar lalu memanggil anak2. Kenapa sy tergelak?????
Manakan tidak, isi buah cempedak itu betul2 6 ulas. Bayangkan buah seberat 2 kg lebih tetapi isinya hanya 6 ulas. Sy tergelak kerana melihat 6 ulas buah cempedak itu telah mengingatkan sy kepada si penjual cempedak di uptown klang. Sekaligus, mengakui kebesaran Tuhan. Sy akur dgn cara Allah mengajar sy. 

Ya Allah, kalau inilah cara Dia mengajar sy, maka sy redha dgn apa yg berlaku pada malam tadi. Dan, sy juga harus mohon maaf kpd si penjual cempedak itu. Walaupun peristiwa di uptown itu bukan satu isu besar, tetapi Allah telah memberi pengajaran yg baik buat sy hanya krn kejadian malam tadi. Sepatutnya, sy tidak wajar merungut dgn harga yg ditetapkan oleh si penjual cempedak goreng tempohari.

Terima kasih, Tuhan.... Sekelip mata sahaja sy menerima pembalasan dan ganjaran. Cash lagi!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...