Isnin, 7 Februari 2011

Cerita Uban

Hari ini, sy melihat ada 2,3 helai uban melingkari di atas kepala. Ya...uban yg sama sy lihat masih kekal di atas kepala. Sebelum ini, sy tidak hairan pun melihat uban2 tersebut. Itu bermakna 'signal' drp Allah bahawa sy sudah tua. Siapa boleh menolak hakikat tersebut?.Dan ia juga bermakna perjalanan hidup sy hampir separuh telah berlalu. Dengan adanya uban juga, sbg seorang muslim ia harus menjadikannya satu peringatan agar tidak   melakukan keterlanjuran  dan perbuatan mungkar yg tidak diredhaiNya. (Sama2lah kita berdoa agar Allah melindungi kita yg serba lemah ini). Biasanya, memang orang2 tua sahaja yg ada uban. Tidak dinafikan, ada juga remaja yg sudah beruban tapi itu bukan bermakna mereka sudah tua. Mungkin disebabkan faktor pemakanan, masalah yg berkaitan penyakit  ataupun faktor keturunan. Tetapi kalau org seperti sy sudah beruban, memang nyata dan jelas bahawa itu menunjukkan ia sudah tua. Ia seiring dgn usia dan waktu yg sepatutnya sudah pun beruban tat kala usia semakin senja.Itu adalah kondisi biasa dan tidak perlu rasa malu.


Hari ini sy sperti terkedu seketika melihat 2,3 helai uban yg terpacak di antara rambut2 hitam sy. Kenapa sy terkedu? Sebab, ketika  membasuh rambut, sy melihat beberapa helai rambut hitam yg gugur. Kenapa semua rambut hitam? Kenapa tidak rambut putih yg gugur? Bukankah rambut putih itu yg patut gugur????

Pertanyaan2 tersebut, menerjah dalam kepala sy. Lama juga sy berfikir dan akhirnya tanpa berbincang dgn sesiapa sy menemui jawapannya. Bijaknya Allah SWT memberi perlambangan dan tidak harus dipolemikkan apatah lagi dicurigai.  Dengan kejadian sekecil ini, sy dapat mempuat konklusi. Ya....yang tua dan uzur tidak semestinya 'pergi' dahulu. Ajal tidak mengenal siapa dan maut bukan hanya milik orang2 tua.
Aduh...insafnya sy dgn kejadian sekecil ini.

p/s: Sy kagum dgn cendiakawan negara iaitu Prof.Diraja Tun Dr. Ungku Abdul Aziz dan Albert Einstein yg bangga memiliki uban krn bagi mereka rambut yg beruban adalah tanda kematangan, tinggi pemikiran dan berkarisma.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan