Rabu, 16 Februari 2011

PANDUAN SOLAT BERJAMAAH

Malam ini, sy agak sukar melelapkan mata, so apa lagi sy pun melayari internet. Sempat juga sy singgah di blog rakan2 di luar sana. Dan di antaranya blog sy terbaca ialah tentang kesalahan2 dalam solat.Walaupun kita rasa kesalahan tersebut kecil, tetapi kadang kala dengan tidak sengaja, perlakuan kita mendatangkan dosa. Walaupun kita tahu perkara itu tidak boleh dilakukan tetapi adakalanya kita rempuh juga. Apa pun alasan, ia tetap salah. Tidak sewajarnya kita mencari alasan sendiri semata-mata ingin membela diri. Antara kesalahan yang mungkin biasa kita lakukan ialah:


  • Jika telefon berbunyi, sebaiknya janganlah dijawab. Adalah lebih baik kita 'off'kan terus agar tidak mengganggu solat para jemaah yg lain.
  • Jangan putuskan saf, malah disunatkan saf dirapat2 kerana syaitan juga pergi ke masjid dengan tujuan mengganggu org yg solat supaya tidak khusyuk.Syaitan akan berada di celah2 saf yg terputus dan memulakan bisikan dalam hati orang yg berada di saf yg putus.
  • Disunatkan letak tangan kanan di atas tangan kiri dan kedua2 tangan diletakkan ditengah2 dada.
  • Disunatkan mengaminkan Fatihah imam sekadar didengari sahaja bukan mengganggu jemaah yg lain atau memanjangkan lafazkan amin sehingga berlebihan
  • Jangan memandang ke atas ketika solat tetapi pandanglah tempat sujud
  • Sesetengah drp umat Islam lupa bahawa dia masih beradi di masjid walaupun sudah selesai solat. Jangan berbual-bual selagi kita berada di masjid kerana masih ada org lain yg berzikir dan menunaikan solat hajat.
  • Jangan lalu dihadapan orang sedang solat. kerana Rasulullah melarangnya.
  • Berilah penghormatan kepada Rumah Allah atau Masjid. Jangan datang ke masjid dengan pakaian bertulis USA. ADIDAS. COCO-COLA dan sebagainya yang ada kaitan dengan YAHUDI dan AMERIKA, Selarikan kandungan hati/Aqidah dengan pakaian, jangan jadi MUNAFIQ, diluar solat menentang syaitan tetapi semasa solat mengiklankan syaitan pada pakaian kita. Datanglah ke masjid dengan pakain yang bersih kerana Rumah Allah hanya untuk mereka  bersih lagi bersopan pada pakaian dan hati.
  • Jangan berdoa terlalu kuat, walaupun disunatkan berdoa dalam solat dengan bahasa arab atau doa-doa yang terkandung dalam Al-Quran ketika solat.
  • Solatlah dalam keadaan tenang jangan menganggu orang lain,jangan melihat jam pada tangan, jangan mengangkat takbir terlalu kuat, atau menangis terlalu kuat. Wujudkan suasana tenang agar semua hadir dapat tunaikan solat dengan tenang dan khusyuk.
  • Pakailah pakaian yang sesuai dan beradablah ketika solat serta hormatilah mereka disekeliling kita.
  • Bacalah semua lafaz bacaan tidak lebih dari suara imam sekadar untuk pendengaran kita sendiri sahaja.
    Setengah pendapat bacaan Fatihah mesti ( rukun ) dibaca dengan betul sehingga menyaringkan suara barulah sah solatnya. sebenarnya bacaan fatihah hanyalah wajib dibaca dalam hati ( sekadar kita mendengari bacaan tersebut ) dengan maghraj yang betul tanpa menyaringkan suara.

1 ulasan: