Jumaat, 4 Februari 2011

Kemajuan di K.Selangor.....

Kuala Selangor yang maju
Saya bukan menolak kemajuan......Manusia yang tidak bertamadun sahaja yg akan menolak kemajuan. Tetapi tidak dapat dinafikan, kadang2 kemajuan akan merosakkan akhlak manusia, dan ia berlaku secara terang-terangan. Kebimbangan mula bersarang di hati. Manakan tidak,membesarkan anak2 di tengah2 bandar yang kian membangun. Atau, orang seperti sy harus tinggal di dalam hutan....membesarkan anak2 di tengah2 hutan bersama monyet,kera dan binatang2 yang seangkatan yg ada di sana.

Datanglah ke Kuala Selangor. Apa yang tidak ada di sini. KFC, Pizza,Ayamas, Tesco dan  tak lama lagi Giant,Mc Donald,Dominno akan didirikan di sini. Di belakang Tesco, tersergam indah bangunan 'One Plaza'. Panggung wayangnya ada lima. Boleh main bowling lagi di tingkat atas. Hebat bukan???? Bukan main gembiranya anak2 remaja apabila 'One Plaza' sudah beroperasi. Tak perlu pergi ke K. Lumpur, Shah Alam atau ke Klang untuk berseronok,menonton wayang dan sebagainya.
Lokasi di One Plaza

Memandangkan rumah sy sangat berhampiran dgn 'kemajuan' yang dibina dan telah pun beroperasi, maka mata sy boleh dikatakan hari2 melihat adegan2 yg tidak senang untuk ditontoni. Adakalanya melibatkan pelajar sy sendiri. Berpelukan di kawasan2 tersebut tanpa ada rasa segan dan malu. Saban malam beratur bersama pasangan masing2 membeli tiket untuk menonton wayang. Maklumlah, tidak ramai orang2 tua berada di kawasan seperti ini, jadi remaja boleh bebas melakukan pelbagai aksi.Tak perlu pandang kiri dan kanan, krn kebanyakan yg berlegar2 di kawasan itu,'seperangai' smuanya. Sy pula,kalau nak ke Tesco, akan melalui jalan di situ. Jadi, memang boleh di katakan kerap juga terserempak dgn adegan2 panas. Adakalanya terpaksa ikut jalan yg agak jauh sedikit krn 'takut' terserempak dgn pkara2 yg telah muak sy saksikan beberapa kali. Aduhai........tak sporting betul sy ni.
Panggung Wayang

Bukan salah kemajuan yg dicipta. Kalau tidak ada kemajuan pun, mereka boleh juga melakukan adegan yang sama. Cuma, mungkin tidak berlaku scara terang2an di Kuala Selangor.Atau paling senang kata, mungkin sy tidak nampak apa yg mereka lakukan. Maksiat memang ada di mana2.....silap2 hari bulan, boleh berlaku di rumah sendiri. Justeru, memang tidak wajar menyalahkan kemajuan. Hm....entahlah, sukar sebenarnya utk mengupas isu ini. Sy akui,salahnya memang individu itu sendiri. Kalau mereka tahu menjaga malu, maruah diri, nama baik keluarga dan pegang ajaran agama sebaik mungkin, sudah tentu perbuatan mencolok mata tidak akan berlaku. Tapi, tidak dapat dinafikan juga, tempat2 yg disediakan seperti 'one utama' juga memberi sumbangan terhadap individu2 yg sedemikian rupa. Samalah juga dgn peribahasa : Sudah mengantuk, disorongkan bantal.....apalagi, tidur ajalah. Tak perlu tercari2  tempat yg strategik untuk tidur.

Apa nak kata??? Takkan krn isu2 sumbang sperti ini, kita terpaksa mundur dlm pembangunan dan kemajuan? Memang sukar nak diungkaikan wpun kita lihat ia hanya isu kecil (kecil bg sesetengah manusia). Akhirnya, kita terpaksa berbalik semula pada yang asal. Apa lagi kalau bukan berkait dgn didikan drp ibu bapa? Akhirnya, peranan ibu bapa juga akan terbabit dan terpalit. Kalaulah anak2 dididik sejak kecil, mengambil kira keberangkalian yg akan berlaku pada masa hadapan, dah tentu gejala sosial yg melampau ini sedikit sebanyak dpt dibendung. Masalahnya, kbanyakan ibu bapa tidak peka dgn pkara2 kecil yg dilakukan anak2. Mudah sahaja contohnya:
i. Anak pulang lewat dari sekolah tidak pernah ditegur.
ii.Anak berkurung saban hari di dalam bilik tidak pernah dicurigai
iii.Memenuhi setiap hajat anak walaupun belum waktunya. Contohnya membelikan anak handphone ketika anak masih bersekolah.
iv.Membenarkan anak2 belajar menaiki motor ketika anak masih bersekolah rendah
v. Ibu bapa lebih risau kalau anak2 tak pandai dlm akademik drp tidak pandai mengaji.
vi. Boleh membenarkan anak2 keluar dgn rakan sebaya sekerap mana pun.
vii. Lebih takut anak menangis daripada kita sbg ibu bapa yg menangis.

Renung2kanlah antara perkara2 di atas yg telah kita abaikan dari awal hingga akhirnya anak2 tidak rasa bersalah untuk melakukan perkara yg lebih besar. Bukankah semua perkara yg berlaku bermula drp yg kecil dahulu???? Cuba buat senarai semak, sebanyak mana kita sudah membenarkan pkara2 yg sepatutnya dicegah  dari awal tetapi telah dilakukan oleh anak2. Andainya kita peka isu2 yg kecil dahulu, insyallah gejala sosial yg membimbangkan ini dpt dikurangkan. Tepuk dada sendiri, dan jawablah sendiri sama ada kita menyumbang atau tidak dgn apa yg berlaku hari ini.

Akhir kata....jemputlah datang ke Kuala Selangor yg maju....

5 ulasan:

  1. btol gak ape yg cikgu ckap 2....
    mcm mane sye bleh x prasan....hmm...

    BalasPadam
  2. Entahlah....agaknya begitulah dunia akhir zaman..sifat malu bukan menjadi perisai bagi sesetengah remaja.Dan yg sedihnya, kemajuan yg kita kecapi seiring dgn kemajuan sosial remaja pada hari ini...

    BalasPadam
  3. dmi allh,
    sy sgt b'stuju..wlaubgaimnapun,pkra sbgni tdk pnh t'lnts d mnda sy..
    sy sgt mengagumi blog ini..slh 1 cre ntok b'dkwh....smoga allh mmurahkn rzeki kpd mkck....

    BalasPadam
  4. ALhamdulillah jika masih ada remaja masa kini yg menyanjung agama dan menjunjung adat. Smoga hidup kamu juga diberkatiNya dan tkasih kerana mengagumi blog makcik

    BalasPadam
  5. Harap2 Ibu bapa yg moden pada hari ini,berbaliklah semula kepada cara tradisional orang2 dulu mendidik anak2

    BalasPadam