Isnin, 14 Februari 2011

Salam Maulidur Rasul

Salam Maulidur Rasul.....
Bulan setiap kali kita menyambut Maulidur Rasul adalah bulan Rabiulawal. Bulan ini mendapat nama sempena bermulanya musim bunga. Biasanya,di tanah Arab,pada bulan ini,pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya menjadi buah. Setelah kedatangan Islam, Nabi Junjungan Kita, Nabi Muhammad saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sebagai salah satu nama bulan dalam  kalendar Islam hinggalah sekarang.

Sy teringat juga ketika berada di bangku sekolah, ustazah Fauziah pernah menceritakan tentang peristiwa yang berlaku pada bulan ini. Sy mengaku, bukan semua perkara yg sy ingat tetapi antara perkara yg sy masih ingat ialah kelahiran nabi junjungan kita pada 12 Rabiulawal tahun gajah bersamaan 23 April 571M.

Pelantikan Nabi menjadi Rasul juga berlaku pada bulan ini. Ketika itu Nabi Muhammad saw berumur 40 tahun. Dengan ini, bermulalah aktiviti Nabi Junjungan kita secara rasminya berdakwah di Makkah al-Mukarramah.

Banyak lagi peristiwa yg berlaku pada bulan ini tetapi disebabkan kejahilan sy, ada banyak perkara yg terlepas dlm ingatan . Itu bukan alasan untuk sy tidak mengetahi peristiwa penting yg berlaku pd bulan ini kerana pada zaman moden ini, ilmu begitu mudah diperolehi. Semuanya boleh diperolehi hanya dihujung jari. 

Sempena mengingati kelahiran Nabi Muhammad saw ini, paling tidak banyakkan berzikir dan berselawat. Sy rasa melakukan perkara itu, tidak sesukar mana. Kita boleh berselawat walau di mana kita berada tanpa mengira masa dan waktu. Menjadikan Rasulullah sebagai ikon yg wajar dicontohi. Walaupun tidak mampu mengikuti semua sifat peribadi mulia Rasulullah, sekurang2nya kita mampu mengambil beberapa sifat terpuji baginda untuk diamalkan. Bagi sy, tak salah jika kita bermula drp yang mudah2 dahulu. Insyallah, dalam melakukan sesuatu yg baik, Allah mengetahui niat hambaNya. Sebagai seorang muslim, kita harus akur bahawa redha dan hidayah itu milik Allah swt dan DIA berhak memberi kepada sesiapa sahaja. Mana tahu, kita adalah antara orang2 yg menjadi pilihan Allah????

Semoga, pada hari ini sy, anak2, suami dan orang2 di luar sana berusaha melakukan sedekit demi sedikit penghijrahan ke arah mencontohi peribadi Rasulullah. Memang sukar untuk melakukan perubahan ke arah yg lebih baik jika kita sudah biasa melakukan perkara2 yg menjadi kebiasaan wlaupun kita tahu ia agak salah dari segi Islam. Apapun, berusahalah juga ke arah yg lebih baik walaupun bermula dari sekecil2 kebaikan yg kita lakukan. Insyallah, keikhlasan kita tetap dinilai oleh Allah swt. 

Insyallah.....
Salam Maulidur Rasul



Tiada ulasan:

Catat Ulasan