Isnin, 12 April 2010

Melayu dan Air Mata


Pukul 7.30 stiap Isnin- Rabu, program 'Ninja Warrior', akan bersiaran di TV9. Memang waktu yg tak sesuai untuk orang2 Islam kerana waktu itu adalah waktu untuk mengerjakan solat magrib.  Pada waktu ini,anak bongsu sy akan segera menunaikan  solat magrib.Masuk waktu, pasti tak bertangguh sbb nak tngok rancangan tersebut. Memang sy akan berperang dgn anak sy pada  waktu itu.

Ha..ha...ha ha........hari ni, saya pulak tertengok rancangan tu.Mcm mana nak tegur anak kalau mamanya pun tengok sekali. Sy berkesempatan tengok di bahagian hujung rancangan tersebut. Jauh di sudut hati, sy mengagumi peserta yg menyertai rancangan ini.Memang hebat orang Jepun ...beradu tenaga,beradu emosi,beradu keyakinan dan sebagainya untuk meraih gelaran 'Star of Ninja Warrior'. Bukan senang nak mdapat gelaran juara.....Memang hebat.....dan yang paling hebat, sy kagum dengan kekentalan emosi mereka. Salah seorang  peserta  pada hari itu, gagal mendapat gelaran juara hanya kerana tjatuh di saat-saat akhir. Sy yang tengok di rumah pun boleh frust, inikan pula mereka yg masuk bertanding. Tapi, apa yang nyata mereka yang tersingkir dari pada meneruskan acara, tidak pula menangis beriya-iya.Malah, masing-masing berazam dengan penuh semangat untuk mendapatkan juga gelaran juara itu. Dengan wajah yang penuh keazaman, para peserta keluar dari gelanggang pertaruhan. Hebat!! Semangat mereka memang hebat.

Tiba-tiba, sy terfikir sejenak. Betapa berbezanya orang Jepun dengan orang Melayu. Kalau orang Melayu, tersingkir saja dlm apa saja program, mesti menangis beriya-iya...mcm la tak ada masa depan lgi. Tersingkir dalam AF, menangis. Tersingkir dalam Mentor, menangis. Tersingkir dalam My Starz Lg, menangis.......Tersingkir dalam apa-apa rancanganlah, pasti menangis. Aduh....murahnya air mata orang Melayu ni. Berbeza sekali dengan orang Jepun, bukan????

Maaf....
Sy bukanlah anti Melayu dan mengagung-agungkan orang luar. Tapi, kita seharusnya belajar drp kelebihan orang lain.Buanglah rasa ego yg tak tentu hala dlm diri kita. Pandang di sekeliling kita...betapa jauh kita ketinggalan kerana asyik melayan emosi gila.Kesempatan yg terbentang luas,kita benarkan org 'lain' yang ambil. Di mana kita????

Kita akan menangis apabila terluka.
Menangis apabila tak dapat sesuatu benda.
Menangis apabila ditinggalkan si dia.
Menangis kerana dikecewa.
Menangis...menangis...menangis....kerana dengan menangislah kita mudah memohon simpati daripada orang lain. Tak ramai pun antara kita yang bangkit lebih gagah apabila dah rebah.

Cuba kita menoleh kebelakang seketika. Sejarah tidak pernah menipu kita. Memang bangsa Jepun ni terbukti kental dan berstrategi dalam bersaing untuk untuk kemajuan diri. Kalau tidak,bagaimana mereka boleh mengalahkan Amerika Syarikat satu ketika dahulu???

Yang sedihnya,bangsa Melayu juga. Mudah sangat dibeli oleh orang lain sama seperti zaman kejatuhan Melaka dahulu.Dengan mudah sahaja, bangsa kita mengkhianati bangsa sendiri kerana telah dibeli oleh saudagar2 Portugis. Apa bezanya Melayu sekarang? Mudah juga menggadai sesuatu untuk meraih sesuatu.....
Kemudian, bila perbuatan itu menimbulkan masalah, barulah mereka menangis....betullah kata pepatah,"sudah terhantuk, baru nak tengadah" .Menangis di atas kebodohan sendiri. Muak betul saya dengan bangsa Melayu. Silap-silap, saya kena keluar pulak daripada bangsa sendiri.

Apa yang pasti, kesedaran saya sangat tinggi terhadap bangsa saya sendiri tapi apakan daya, saya tak mampu menahan mereka daripada  terus 'menangis'. Bangsa saya memang suka menangis, menangis dan menangis. Saya tak terdaya nak menjadikan anak bangsa saya supaya  bangkit jika mengalami kejatuhan. Pandanglah ke hadapan seluas-luasnya untuk meraih kemenangan..dan toleh seketika kebelakang untuk mengambil pengajaran daripada kesilapan lampau. Jadilah anak Melayu yang  disegani oleh bangsa lain. Jangan sampai suatu masa nanti, kita pakat menangis ramai-ramai apabila kita menumpang di bumi sendiri.
Huwaaaaa..................................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...