Isnin, 19 April 2010

Ibu Tiri Cinderella





Siapa yg tidak tahu kisah Cinderella ....novel khayalan kanak-kanak sejak saya kecil hinggalah pada zaman sekarang. Sebut saja nama Cinderella, pasti semua orang akan terbayang wajah seorang gadis yang sangat cantik,lemah lembut tetapi hidupnya merana akibat didera oleh 3 orang kakak dan ibu tirinya. Kalau dulu, ketika zaman kanak-kanak, saya akan menangis tatkala cinderella didera oleh kakak dan ibut tirinya tanpa belas kasihan dn bperikemanusiaan.Sejak  mengetahui cerita itu, terpahat di hati saya bahawa ibu tiri seorang yg jahat,kejam,dan sgala sifat negatif itu ada pd ibu tiri. Ibu tiri takkan dpt menyanyangi anak tirinya sama seperti dia menyanyangi anak sendiri. Benci dengan ibu tiri membuak2 ketika itu. Dan sy yakin, beratus-ratus org di luar sana,juga setuju dengan saya stelah mbaca cerita Cinderella atau pada sesiapa sahaja yg mengetahui cerita klasik ini.

"Kenapa Fika,tak suka dengan ibu Fika?" Tanya sy kpd seorg pelajar sy yg beribu tiri sejak umurnya 5 tahun. (masa soalan ni sy ajukan pada Fika, dia berada di Tingkatan 4. Sekarang ni umur nya dah pun 25 tahun)
"Sebab,dia bukan ibu Fika. Knp mesti Fika sayang dia?" Soal plj sy kembali.
"Tp,bila ayah Fika dah mengahwininya, Fika wajib mhormati dia mcm ibu Fika sendiri"
"Sy tak suka dgn dia,cikgu. Dia isteri ayah sy,tp bukan ibu sy. Ibu sy dah meninggal"
"Ibu tiri Fika tak syg Fika ke?Atau ibu tiri ni Fika kejam?" Tanya sy untuk mdptkan kepastian.(Masa tu teringatlah sy kisah Cinderella)
"Tak, ibu tiri sy tak kejam tp sy memang tak suka pada dia. Nenek sy pun tak suka pd ibu tiri sy",kata Fika dengan lancar. Namapaknya, nenek Fika (Ibu kpd arwah ibu kandung Fika) juga memainkan peranan dlm hal ini. Sy tak tahu apa  punca sebenar kemarahan Fika pada ibu tirinya yg sememangnya sy begitu kenal baik dgn ibu tirinya yg saya panggil Kak Mah. Sy mengenali Kak Mah hampir 14 tahun dan spanjang pkenalan sy dengannya, sy dapati Kak Mah seorg wanita yg sangat lembut dan sy sgt sayang dgn beliau. Adakah kerana sy menyanyangi kak Mah, hingga sy buta mencari kelemahannya?
"Kalau tak ada punca, knp Fika marah dan benci dgn ibu Fika? Ckg nak tahu sangat sebabnya..." Ujar sy lagi.
"Nenek sy kata, ibu kahwin dgn ayah pasal nak harta ayah je..." Wah lancar sekali jawapan Fika kali ni. Sy terkedu sketika. Dlm hati sy berbicara sendiri..."mcm mana nenek si Fika ni boleh bkata sedemikian? Tidakkah nenek si Fika ni tahu yang Kak Mah ni bukan org sengkek? Tanah dan kebun punyalah banyak. Rumah sewa pun boleh tahan. Berkerjaya pula.Ada master lg....Mustahil tuduhan sedemikian dilemparkan oleh keluarga si nenek Fika terhadap Kak Mah. Kl nak dipandang secara luaran, ayah Fika bukanlah orang berkerjaya tinggi dan berharta spt Kak Mah. Ni,siapa yg harap harta siapa ni???
"Oh, jd,selama ni Fika buat macam2 tu hanya untuk menyakiti hati mama lah? Atau Fika sj nak mburukkan mama di mata org luar. Fika curi duit mama,Fika buruk2kan mama,Fika buat perangai kat sekolah hanya untuk malukan mama?"
Saya mula menyoalnya. Agak emosi sdikit nada suara sy. Fika tidak segera mjawab. Sy mnyambung lg.
"Fika, kl kamu buat ni smua hanya tujuan untuk itu, kamu akan dpt balasannya nanti. Tuhan itu adil sifatnya.Ckg kenal sgt dgn ibu kamu. Dan,ckg yakin, ibu tiri kamu tidak akan lakukan sperti yg kamu dakwa"

"Sy memang tak sukakan dia,ckg. Kl ayah tak kawin dgn dia pun, nenek sy ada. Dia boleh jaga kami adik beradik",sombong sekali Fika melemparkan kata2 tersebut pd saya. Suaranya agak tinggi sdikit sbg tanda mprotes apa yg sy kata. Sy tak ada idea nak mbalas smula kata2 Fika. Patut la selama ini, Fika selalu buat msalah di sekolah....pernah dia mcuri duit pelajar2 asrama. Bila ditanya oleh warden, dengan tegas Fika menjawab,ibu tirinya tidak mempedulikannya.So, duit yg dicurinya itu unt mnampung perbelanjaan sekolahnya. 

Cikgu2 di sekolah sy apa lg....terus je simpati dgn budak Fika ni, tanpa menyelidikinya tlebih dahulu. Kesian Kak Mah,ramai cikgu2 mempunyai persepsi buruk thadap Kak Mah.Sy yg sgt mengenali Kak Mah, rasa tpanggil untuk menyiasat kes ini. Tak mungkin Kak Mah sekejam itu.Sumpah ,sy tidak akan mpercayainya. Bukan sekali dua, Fika buat perangai buruk di sekolah.

Kisah yang blaku pada Kak Mah ini,mnyebabkan sy mula menolak kekejaman ibu tiri. Bukan semua ibu tiri kejam dan bukan semua ibu tiri jahat seperti ibu Cinderella. Sedikit demi sedekit, sy mula menolak cerita klasik ini. Kesian btul nasib ibu tiri ni. Realitinya,ada juga ibu tiri yang ikhlas mjadi ibu kepada anak tiri mereka. Sy mula insaf...lebih2 lagi apabila sy mnyaksikan sndiri bgaimana Kak Mah menguruskan khidupan Fika hinggalah Fika kini sudah pun berumah tangga. Dan, sekarang ini,sy masih lg melihat Kak Mah tetap mengambil berat terhadap Fika. Kadang2, sy pula yang tidak senang dgn kesabaran Kak Mah hingga sy merasakan  Kak Mah hanya  menjadi mangsa dlm pelbagai situasi yang dicipta oleh Fika.

Apa yg pasti...sy menolak fakta yg mengatakan semua ibu tiri kat dunia ni kejam!!!!!!! Jadi, perlu ada juga kisah yang menceritakan terdapat juga anak-anak tiri yang ada kat dunia ni, tak tahu diuntung, tak tahu berterima kasih , dan tidak tahu mengenang jasa. Masyarakat Melayu memang suka pada kebiasaannya sahaja, kerana mereka malas berfikir. Mereka suka menilai apa yang tsurat dan bukannya yg tsirat. Samalah juga dengan istilah anak derhaka,walhal terdapat juga kat dunia ini,ibu-ibu yang sanggup membuang anak kandung sendiri dan ada juga yang tidak mahu mangaku kewujudan anak mereka di muka bumi ini......Dan,masyarakat kita akan terus mjadi hakim atas apa yang mereka nampak.

Aduh.....sedihnya!!!!!!

1 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...