Selasa, 20 April 2010

Hinakah Menjadi Wanita Yang Tidak Bersuami?

Hikmah perkahwinan

  • Cara yang halal untuk menyalurkanm nafsu seks. Melalui perkahwinan, perzinan .liwat dan pelacuran sebagainya dpat dielakkan.
  • Untuk memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman
  • Memelihara kesucian diri
  • Melaksanakan tuntutan syariat
  • Menjaga keturunan
  • Sebagai media pendidikan: Islam begitu teliti dalam menyediakan persekitaran yang sihat bagi membesarkan anak-anak.Kanak-kanak yang dibesarkan tanpa perhubungan ibu bapa akan memudahkan si anak terjerumus dalam kegiatan tidak bermoral. Oleh itu, institusi kekeluargaan yang disyorkan oleh Islam dilihat medium yang sesuai sebagai petunjuk dan pedoman kepada anak-anak
  • Mewujudkan kerjasama dan tanggungjawab
  • Dapat mengeratkan silaturahim
 (dipetik daripada teks Perkahwinan Menurut Islam)

Insyaallah, sy memahami tuntutan perkahwinan dalam Islam cuma, sy berharap orang2 di luar sana  harus memahami soal jodoh merupakan  ketentuanNya juga. Bukan niat untuk membela kaum wanita yg tidak berkahwin kerana sy tahu memang ada segelintir kaum wanita yg tidak mahu berkawin atas sbb2 tertentu Namun, ada wanita yg tidak byk pergaulan sosialnya menerima nasib seperti yg sering ditimbulkan oleh manusia yg suka dgn  isu2  hangat seperti ini.Maka, timbullah gelaran seperti 'andartu' bg wanita2 ini.
 Di bawah ini, merupakan kisah yg berkaitan dgn isu ini dan melibatkan kakak sy sendiri....

1."Mengapa kakak2 Nora tak kahwin? Memilih sangat kot"
2."Berapa umur kakak2 Nora tu? Kenapa diorang tak nak kahwin???"
3."Entah siapalah yang kakak Nora tunggu......sampai sekarang tak kawin2"
4."Macam mana  kalau dah tua,jika anak2 tak ada. Siapa nak jaga????...."

(Wow....tak tersenarai byknya ptanyaan sperti ini diajukan kepada sy.)

Begitulah soalan2 biasa yg saya dngar dan yg akan sy dengar mengenai kakak2 sy yang tak kahwin hingga sekarang. Dah lali telinga saya mendengar pertanyaan2 ni....malah ada yg smpai tahap mengutuk kakak2 saya kerana smpai skarang masih tidak menemui jodoh. Kadang2, sy malas nak layan dngan pertanyaan2 dan komen2 yg  tak diminta ini. Slagi komen diorang tak melampau, sy akan biarkan saja sebab bg saya penat mulut diorang berckp,dgn sendiri mereka akan berhenti. Atau...sy buat pekak je. Tp,kalau dah agak melampau,memang sy 'bodohkan'je org2 mcm ni. Tapi...kalau dh ter'over', elok ditampar je...Baru mereka bhenti bercakap mengenai isu2 yang tidak berfaedah ni. Org2 ni, memang suka berspekulasi daripada mgkaji. Itulah kelebihan mereka.....

Mcm manalah sy tak kata org2 mcm ni 'bodoh'...Kalau mereka tahu qada dan qadar, atau soal jodoh ni memang urusan Allah, dah tentu mereka tidak pertikaikan tentang pkara ni. Sesungguhnya ajal maut,rezeki dan jodoh merupakan ketentuanNya sejak azali lagi. Memang tidak ada seorang manusia pun yg mampu melawan takdir. So, kl mereka kat luar tu faham perkara ni, dah tentu tak byk pertikaian mereka terhadap kakak2 sy. Kesian kakak saya.....adakah mereka kena melawan takdir agar mulut2 celupar orang2 di luar sana berhenti bercakap mengenai mereka.

Pernah satu ketika,sy naik angin di sekolah gara2 mulut seorang 'cleaner' di sekolah sy. Sy selalu mdengar daripada kawan2 tentang tuduhannya thadap kakak sulung sy. Kbetulan,pada waktu itu sy dan kakak sulung sy bekerja di tempat yg sama. Pd awalnya sy mngamalkan sikap "ada aku kesah" tp smakin hari semakin byk pulak fitnah yg dilemparkannya terhadap kakak sy.
Menurutnya,..... kakak sy ni memilihlah....nak tunggu putera rajalah....nak cari orang kayalah...ahh....mcm2 lg lah yg sy dengar.Sikap sabar kakak sy ni, mnyebabkan hati sy pulak yg tbakar.. Melihat kakak sy yg tidak ada respon dgn tuduhan tsebut, sy pula yg naik angin. Bagaikan seorang pahlawan melayu (pembela
kakak la ,kononnya) sy bjumpa dgn si 'cleaner' untuk mengetahui apa masalah dia yg sbenar. 

"Kak, kl kakak sy tak kawin, apa masalah akak? Akak takut suami akak kena ambil ke?"
Soal sy. Dia terkejut juga dengan cara sy mnyoalnya. "Kl akak yg dh berkahwin ni, sy tengok tak senang,masih bkerja mcm ni....lebih baik jd kakak sy. Dan, insyaallah...kakak sy tak kan ambik pun  lelaki  mcm suami akak,takut nanti khidupan dia lebih susah" (Demi Allah, sy tidak berniat pun nak mghina si celupar ni,tp cara dia mghina kakak sy sgt melampu)

Saya jadi sgt hairan apabila soal jodoh ini menjadi pertikaian manusia. Memang manusia ni benar2 pelik...(dan kadang2 tak cerdik) .Kejadian dan ketentuan Allah,berani mereka pertikaikan....Apa istilah yg sesuai untuk orang2 sperti ini?? Agaknya, sebab takut tak bersuamilah maka budak2 sekolah skarang dh sibuk mcari lelaki. Takut dgn tohmahan orang2 seperti yg sy ceritakan di atas tadi. 

Tak pasal2,sy pula yg tention memikirkan masalah 'bodoh' yg dicipta oleh orang2 yg tak cerdik ni. Mulalah byk persoalan yg sy timbulkan....Yang malangnya, sy soal.....sy juga yg jawab.
Soal      :"Orang yg dah kawin ni,  beruntung sgtkah krn mdapat suami?
Jawab   : "Isyh...kdg2, org yg kahwin lg malang bila dpt suami yg tak btanggungjawab,kaki pukul,judi,tlibat dgn dadah...bla..bla...bla...Bila dh tak redha dgn perangai2 suami,dah berdosa. lbih baik tak kahwin tp dia mjaga maruah diri"
Soal      : "Orang yg kahwin ada anak.....rugilah tak kahwin.Esok dah tua, siapa nak jaga?"
Jawab   : " Alah...bukan smua anak2 diorang tu jd orang. Kl dpt anak yg solleh,alhamdulillah. Beruntunglah ibu dan ayah. Tp.apa hal pulak kalau dpt anak yang lbh kurang 'jebon' je. Mnyusahkan mak bapak. tngok jelah berapa ramai ibu bapa dtg ke sekolah bukan nak menyaksikan anak2 dpt anugerah cmerlang,tp berkaitan dgn masalah disiplin yg anak2 mereka lakukan. Lihatlah skarang...berapa ramai anak remaja yg dah mconteng arang ke muka ayah dan bonda??Lbih baik tak ada anak, drp dpt anak mcm ni.Dan...seperkara lg jgn dilupa, anak-anak juga boleh mengheret ibubapanya ke pintu neraka.....
Soal     :  "Tak malu ke,dah tua2 tak kahwin?"
Jawab  :  " Lagi malu kalau ada suami tapi suami masih suka dgn perempuan lain. Dah sah-sah org akan ptikaikan kita sbagai isteri. Jgn ego untuk mengaku berapa ramai suami2 yg masih mcari keperluan asasi mereka di luar? Kan lebih baik tak ada suami..."
Soal     : Kalau ada suami, dah tentu dia dapat melindungi wanita2 dimuka bumi ni.
Jawab   : Eh...mcm mana pula kalau ada isteri yg melindungi suaminya. Yg menanggung makan pakai suaminya? Dah terang2 kita memikul biawak hidup.

Dah...Dah...cukup!!!!!dah mcm orang tak siuman pulak sy. Sendiri soal, sendiri jawab.Malas nak fikir pkara2 yg org lain timbulkan. Masalahnya, ia mlibatkan kakak sy yg tidak bdosa. Hina sgt kah di mata orang2 di luar sana tu apabila melihat ada wanita2 yg tidak bersuami.Bagi sy, wanita yg tidak kahwin, tidak lah hina slagi mereka pandai memelihara adab2 sbg wanita muslimah.....Sy tidak berani nak menyamakan perempuan yg tidak berkahwin ini seperti Rabiatul Adawiyah yg bgitu taat menghambakan diri kepada Allah.Rabiatul Adawiyah ni, seorg wanita tinggi darjatnya.Tak kan sama dgn manusia biasa. Tp, apa yg hendak sy sampaikan, bukan semua wanita yg tidak berkahwin itu hina....that's all. 

 Wlau bagaimana pun, sy akur bahawa bagi kaum wanita, untuk mendapat maqam solehah dan menjadi ahli syurga di akhirat adalah amat mudah. Ia adalah berdasarkan sabda Rasulullah SAW:
"Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga mana-mana yang ia kehendaki."

Apapun...orang2 di luar sana,jgn cepat menuding jari kepada wanaita yg tidak bersuami...kerana apa yg terjadi adalah ketentuanNya dan penuh dengan rahsiaNya. Siapalah kita yang terlalu bijak untuk mempertikaikannya.........Waallahu'alam

DOA RABIATUL ADAWIYAH

TUHANKU..
APA SAJA YANG AKAN KAU KURNIAKAN KEPADAKU
BERKENAAN DUNIA
BERIKANLAH KEPADA MEREKA YANG MEMBURUNYA

DAN APA SAJA KEBAIKAN YANG AKAN KAU KURNIAKAN KEPADAKU
BERKENAAN AKHIRAT
BERIKANLAH KEPADA HAMBA MU YANG BERIMAN
KERANA AKU HANYA MAHUKAN KASIH MU TUHAN

WAHAI ALLAH
JIKA AKU BERIBADAH
KERANA SYURGAMU..
JANGANLAH ENGKAU MASUKKAN AKU KEDALAM SYURGA

ANDAINYA AKU BERIBADAH
KERANA TAKUTKAN NERAKAMU
MAKA LEMPARKANLAH AKU KEDALAMNYA

TETAPI WAHAI TUHAN..
JIKA AKU BERIBADAH
KERANA INGINKAN KEREDHAANMU
MAKA JANGANLAH ENGKAU SIA-SIAKAN DAKU

 



1 ulasan:

  1. Urutan kesihatan lelaki utk wanita yg suka urutan kuat..servis memuaskan ATAU social escort service..
    Whatsapp shj 013 655 7 445

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...