Sabtu, 17 April 2010

Bangau oh Bangau

Pelajar melayu,suka sgt bseluar cikang. Dari jauh,dah nampak kaki2 mereka ni halus mcm burung bangau.
Sampai saya tak kenal, yg mana kaki manusia, yang mana kaki bangau. Kalau pelajar India pula, gemar sangat berkaki seluar lebar. Melebihi had yg ditetapkan oleh pihak sekolah. Kalau mereka berjalan,habis sampah2 dikaut sekali. (hai...mudahlah pekerja swasta di sekolah saya). Kadang2, saya pun keliru yg mana sapu, yg mana kaki pelajar India di sekolah saya. Kan ke susah tu?
Pelajar Cina pula, bab seluar ni tak ada masalah. Tapi yang menyebabkan cikgu2 pening kepala apabila tengok rambut mereka yang kebanyakannya macam artis Korea. Silap haribulan, artis2 Korea pun menangis tengok pelajar cina sekolah saya, kerana fesyen rambut mereka mengalahkan artis2 Korea sana. Kuku mereka pula, mengalahkan kuku hantu Cina.Aduh...susah juga jadi cikgu ni.

Adakah sebaiknya cikgu2 ni ambil pendekatan pejam mata sahaja? Buat tak nampak.... atau,cikgu2 pakat pakai cermin mata hitam supaya semua kesalahan2 yg berlaku di sekolah, cikgu tak perasan....
Atau, cara lain,semua cikgu ambil jalan mudah. "Lantaklah,bukan anak aku pun". 

Yang menghairankan saya,bukankah kesalahan2 seperti ini boleh ditegur oleh ibu bapa masing2. Bukankah cara pemakaian,fesyen rambut mereka boleh dilihat dengan jelas oleh ibu bapa mereka. Kenapa ibu bapa mereka langsung tidak memainkan peranan menegur kesalahan anak mereka? Kalau ibu bapa bekerjasama dengan guru, kan ke mudah kerja guru2 di sekolah? Bolehlah mengurangkan masalah disiplin dan guru boleh fokus pada P&P sahaja.

Bila cikgu buat tak nampak, ada pula mak bapak yang kata cikgu buat tak tahu dengan anak mereka. Cikgu tak main peranan. Kalau macam ni lah gayanya, sampai bila masalah ni akan selesai??Ha...jadilah situasi ini seperti lagu "bangau oh bangau". Saling menuding jari antara satu sama lain.

Perkara seperti ini, sepatutnya tidak berlaku. Kalau tugas guru tu mengajar saja, tentu mudah. Masuk kelas, mengajar saja mengikut sukatan yang telah dirancang. Apa yang berlaku di luar daripada sukatan, pakat main "lantak' je. Pelajar2 tentu setuju dengan kenyataan ni.Mereka pun ada motto sendiri.."mak bapak aku pun tak kesah, cikgu2 pulak yang menyibuk". Tapi, kalau betul2 nak buat macam ni...golongan guru okey je. Tp kena sain agrement dgn golongan ibu bapa. Tak pun kena ada MOU. Anak2 mereka jangan ditegur, jangan dijentik, jangan dimarah, jangan...jangan....jangan.....(segala macam janganlah).
Macam mana?? Setuju??? Kalau macam tu, bolehlah kita duduk di meja bulat.....

Bunyi ayat sy ni,mcm emosi je.....
Sebenarnya, taklah emosi sangat pun....cuma, frustlah apabila melihat pelajar2 sekarang tak ada tanggungjawab sendiri. Ibu bapa pun tak boleh kawal anak sendiri. Bila pihak sekolah tanya, mudah je mereka beri alasan.Ha,contoh alasan yang biasa didengar...
Alasan 1:"saya dah belikan seluar dia ni, besar cikgu. Dia ni pandai2bawa ke kedai kecikkan sendiri."
Alasan 2:"saya mana tau..balik dari kedai je, itu rambut sulah jadi merah. Sudah besar, saya mau hantam ka?"
Alasan 3:"saya pagi juga,sudah pegi keje...malam baru balik.Mana ada masa tengok ini semua. Cikgu sudah nampak,kasi tegurlah"

Ha...kalau dah macam tu punya alasan, serahkan jelah pada pihak sekolah jika pihak sekolah ambil tindakan disiplin dengan niat nak mengajar anak-anak mereka yang bermasalah ni. Jangan ada dakwa dakwi tentang hukuman yang dikenakan.Cikgu pun bukan gila sampai nak mencederakan anak2 mereka. (Ada juga cikgu yang mcm tu...tapi bilangannya tak sampai pun 0.000001 %) Cikgu2 tak ada niat lain selain nak menjadikan anak2 didik mereka menjadi "Manusia"....itu aja. 

Sekarang pun dah ramai anak-anak remaja yang dah rosak akhlaknya. Jangan sampai kita semua boleh berkata : "bagaimana acuan, begitulah kuihnya...bagaimana bayang,begitulah objeknya"

Maaf.....saya sebenarnya mengingatkan diri sendiri...sebab saya pun ada 2 putera dan seorang puteri yang sangat saya sayangi.Dan....saya mengharapkan bantuan orang lain juga untuk mendidik putera puteri saya menjadi manusia.

Wahai guru2 yang mengajar anak-anak saya, Terima Kasih kerana menjadikan anak saya insan berguna..




        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...