Selasa, 11 Januari 2011

Perempuan atau Betina


"Apa bezanya perempuan dgn betina,?"
Wah, marah sungguh teman satu sekolah sy ni. Dari nada dan persoalannya,dah cukup membuat sy mengerti.Sy tahu,dia marah pada kaum sejenis sy.
Sy mengaju pula soalan kepadanya. 
"Jawapannya akan awak peroleh jika awak jawab soalan sy....apa bezanya lelaki dgn jantan?"

"Ah...memang dasar perempuan.... semuanya sama!!!" Kata kawan sy lagi.
"Dasarnya memang sama, tp pembawakannya yg berbeza. Semuanya bgantung kepada pegangan seseorang tu. Salah jika awak rasa smua perempuan itu sama. Kalau awak pandang mcm tu, awak zalim terhadap ibu, kakak, adik perempuan atau anak perempuan awak sendiri ".
Tidak berkelip matanya memandang ke arah sy. Sy tahu dia marah dgn jawapan sy tetapi dia tidak mampu untuk mjawab. Dia terpaksa akur dgn kata2 sy. Kesian dia. Sy tidak berniat untuk mengenakannya tetapi apa yg sy cakap itu, tiada siapa yg dpat menafikannya. Tak pasal2 berlaku perdebatan dalaman antara teori yg dia cipta dgn pendapat yg sy bawa. 

Bukan semua perempuan sama. Pegangan, prinsip dan keimanan, akan membawa seseorang itu ke mana cenderungnya. Bukan semua perempuan boleh cair dgn pujuk rayu jejaka. Perempuan yg ada di muka bumi ini bukan stereotype. Kalau sama....mudahlah semua jejaka dlm perjuangannya.Kepelbagaian ciri2 wanita inilah yg menyebabkan kenikmatan seorang lelaki memiliki cinta seseorang yg bernama wanita dan bukan betina. Makin sukar dimiliki, makin terasa nikmatnya.Makin mahal harganya, makin tinggi nilai kualitinya.

Kesian kawan sy ni. Sy tahu dia kecewa krn tidak dapat memiliki seseorang.Sy tahu, dia puas mencuba utk memenangi hati si dara tp cintanya ditolak oleh si dara krn status kawan sy ni, suami org.Si dara tidak sangka, jejaka yg cuba mdapatkannya sudah dimiliki dan mempunyai 3 org cahaya mata. Atas alasan itu, kawan sy rasa diri dipermainkan lalu merasakan semua perempuan adalah sama.

"Macam nilah, sy rasa awak kena berbalik pd prinsip nikah kahwin dlm Islam. Awak tahu, jodoh, rezeki dan ajal ditentukan Allah.Seandainya awak tidak ada jodoh dgn perempuan atau betina yg awak gelarkan, itu bermakna awak tidak ada jodoh dengannya. Allah tidak mengizinkan awak berkahwin dgnnya.Kalau awak pegang prinsip itu, insyallah awak akan redha.Dan, satu lagi....gadis yg menolak cinta awak itulah yg dinamakan perempuan. So, sy dh jawap pertanyaan yg awak ajukan dari awal tadi".

Itu saja yg dapat sy katakan sebelum meninggalkan kawan sy yg masih belum reda api kemarahannya.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum.
    betul tu cikgu, sy setuju sangat.
    sy ada kawan yg sampai antiperempuan sejak dia dipermainkan.
    walaupun dia tahu x semua perempuan mcm tu tp dia tetap x boleh percayakan perempuan.

    BalasPadam
  2. kebanyakan manusia suka mbuat konklusi bdasarkan pengalaman yg ditempuhi wpun baru sekali.

    BalasPadam