Selasa, 25 Januari 2011

Fikirkan


Sejauh mana,ibu bapa boleh merosakkan anak-anak? 
Di sini, sy ingin memaparkan beberapa situasi bagaimana ibu bapa terlibat dalam merosakkan anak2 yang mereka sayangi. Kali ini, sy hanya berperanan sbagai pencerita situasi, dan para pembaca boleh menilai sendiri.

Situasi 1:
" Saya tidak mahu murid2 dlm kelas saya terlibat dengan sesuatu yg boleh melibatkan maruah diri. Sy mahu, kepandaian yang kamu miliki, selaras dengan maruah dan harga diri. Sy tidak mahu ada mata-mata di luar sana yg bercerita perkara2 yg buruk tentang sikap dan tingkah laku kamu." Begitulah amaran sy kepada murid2 di kelas sy. Memandangkan sy menjadi form teacher kelas yang terbijak dlm sekolah tersebut, maka sy berpesan-pesanlah kepada anak2 didik sy. Sesuai dengan surah 'Al-Asr', ayat 1-3, supaya kita berpesan2 sesama manusia.
Keesokannya, seorang ibu pelajar datang ke sekolah berjumpa dgn salah seorang guru disiplin. Antara katanya :"Sy datang ke sekolah ni cikgu, bukan kerana masalah anak sy bercium di dalam kelas, tapi kerana sanak sy mengadu yg dia disindir oleh guru tingkatan dan ustazah di dalam kelas"
Apabila guru disiplin memberitahu sy, bukan kepalang sy terkejut. Ada juga ibu2 di muka bumi ini yg bersikap seperti ini. Bukan si ibu kesah anaknya bercium dgn pelajar lelaki di dalam kelas, tapi marah pula kepada sy yang kebetulan menegur sikap pelajar secara rambang. Tak pasal2, sy tahu ada pelajar dlm kelas sy terlibat dgn aktiviti yg tidak bermoral.

Situasi 2
Pengawas di sekolah sy dpt merampas sebuah telefon bimbit. Tugas sy, meng'eksplore' isi kandungan di dlmnya. Itu memang sudah mjadi tanggungjawab guru disiplin. Bukan lagi terkejut, malah hampir sesak nafas sy apabila melihat  lebih daripada 40 video kelucahan melampau di dalamnya. Memang hebat pelajar melayu sekarang. Terlalu 'advance'......
Tanpa ditanya, pelajar itu memberi penjelasan : "Ada sebab mengapa sy bawa telefon, ckg"
Sy pula tidak berminat untuk tahu mengapa dia bawa telefon, malah sy lebih berminat utk mengetahui sebab2 dia menyimpan video2 lucah dlm handphone.
Dengan tidak rasa bersalah, pelajar sy mjawab : "Ala, biasalah remaja lelaki buat benda2 mcm ni. Tu perkara biasa la ckg".
Fuh....ringannya tangan sy pd masa tu. Kalaulah kuasa ckg tidak terbatas, dah lama lima jari sy melekat ke pipi pelajar kurang ajar itu. Mudah sungguh dia membelakangkan hukum.
Maka, tindakan badan disiplin memanggil penjaga pelajar berkenaan. Syukur, alhamdulillah........krn mdapat kerjasama yg baik drp bapa pelajar berkenaan.Maka,kami pun bertanya, dari mana pelajar berkenaan meperoleh telefon bimbit secanggih itu. Si bapa pun menjawab:"Sy yg belikan,ckg. Anak sy tak mahu telefon2 biasa ni. Dia nak yg canggih. Ya lah, skrang dah zaman teknologi bkembang. Tak sangka pulak ni jadinya"
Maka, berkata2 lah sy di dalam hati...... ' apa perlunya pelajar yg baru tingkatan 4 memiliki hp skrang? Bukan dia tinggal di asrama pun. Kenapa semua kemahuan anak dilaksanakan?Siapa nak jawab bila blaku sperti ini? Tu lah masalahnya jika ibu atau bapa yg selalu berbaik sangka dgn anak2'

Situasi 3
"Mad, betul ke kamu dah biasa buat hubungan2  haram ni?" Tanya sy kepada seorg pelajar apabila sy dpt tahu dia adalah antara pelajar yg biasa melakukan hubungan intim dgn pelajar2 perempuan di luar dan di dalam sekolah.
"Ya, ckg. Bukan sy je yg nak...kadang2 diorang yg lebih2 dan kadang2, diorang yg minta". Simple je jawapan si Mad, pelajar tingkatan 5. Memang tak ada insuran mulut si Mad ni. Berdesing telinga sy mendengarnya. Bukan main ego si Mad ni. Satu 'side', sy puji sikapnya  krn dia memang telus mbuat pengakuan maut ni.
"Kamu tak kesian ke dgn ibu kamu? Kamu tahu tak, apa yg kamu lakukan ni, dgn tak pasal2 ibu kamu terheret sama ke dlm neraka. Dah lah ibu kamu tu ibu tunggal? Kamu tak kesian ke?" Harapan sy agar tersentuh juga hati si Mad ni. Namun, lain pula jadinya. Dgn senyuman je, dia menjawab:
"Ckg tahu tak kat mana sy buat kerja2 ni????? Kat rumah je, ckg. Emak sy pun tngah melayan nafsunya dgn jantan lain. Tak ada sebab la mak nak marah sy!!!!"
Aduhai.......berasap telinga sy, bergegar jantung sy.......Apa lagi yg sy nak kata melainkan "Astagfirullahalazim"......

2 ulasan:

  1. ya Allah..............teruk betul kisah2 ni ckg... ade jugak bende2 yg cam ni jd... AstaghfirullahalAzim.... Betul lah. dah akhir zaman.... tinggal kite je yg dah berseda atau belum.....

    BalasPadam
  2. Tulah antara sbb knp ckg tention jd 'guru'....kalau la Allah bg kaya semerta, hari ni juga ckg bhenti kerja spy tak nampak apa2 yg belaku di hadapan mata. Smoga keikhlasan ckg menegur, tidak berlaku pd anak2 sendiri dan anak2 didik yg dikasihi.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...