Khamis, 10 November 2011

Ya....Dia Memang Sahabat Saya

Hari ini, sy benar2 tersinggung.....
Bukan sekali dua sy rasa tersindir dgn rakan2 sekerja. Kalau sy melenting atau menjawab kata2 mereka, segera pula mereka memberi respon yg kononnya mereka tidak berniat atau hanya bergurau. Mengapa orang2 'kita' suka bersikap sedemikian rupa? Mengapa orang2 'kita' suka berburuk sangka? Mengapa orang2 'kita' terlalu byk spekulasi dlm minda mereka.



Kak Pah : Ala, Nora tak payah nak isi borang cuti....pengetuanya kan adik beradik?
Kak Joyah: Buat apa Nora minta pindah,? Kan kakaknya ada kat sini....
Kak Limah : Nora bolehlah, pengetua tu kawan baik dia....
Kak Temah: Syyhhh...depan Nora tak boleh kutuk2 pengetua, nanti adiknya marah.
Kak Senah: Cuba tanya Nora, mesti dia tahu kemana pengetua hari ni?
Poni: Kak Nora dtg ke sini (Hospital) dgn pengetua? Mengapa tak bawa PK1 sekali???

Begitulah kata2 yg sering sy dengar sejak sekolah sy menerima pengetua baru. Kebetulan, pengetua baru ni, memang sahabat baik sy. Kami pernah satu sekolah bersama. Bukan setakat sahabat baik, malah pengetua ni merupakan kakak, ibu, atau boleh jadi apa sahaja dalam hidup sy. Kami pernah mengharungi suka duka bersama. Kami pernah menangis bersama. Dan sejak sy mengenali manusia ini, barulah sy sedar akan kebenaran pepatah melayu : 'Kawan ketawa mudah diperolehi, kawan menangis sukar dicari'. Dan ciri2 sahabat sejati itu, ada pada manusia ini......yang kini menjadi pengetua di sekolah sy.

Sy tidak tahu mengapa hubungan baik sy dgn pengetua mendapat liputan begitu meluas sekali. Setahu sy, tidak ada satu situasi pun yg kami cipta hingga membolehkan orang lain rasa meluat atau benci dengan hubungan yg sedia ada. Sy tidak pernah kelihatan ke hulu dan ke hilir bersama dalam kawasan sekolah. Apa yg menyebabkan rakan2 sekerja sy merasa iri atau tidak senang hati melihat hubungan ini? Salahkah sy jika sy baik dengan pengetua? Hubungan kami telah terbentuk sebelum ini, jadi adakah wajar sy memutuskan hubungan baik kami setelah dia menjadi pengetua? Yang paling menakjubkan, begitu pantas cerita tentang hubungan  baik sy dgn pengetua ini tersebar walaupun ketika itu baru seminggu pengetua bertugas di sekolah sy. Kesimpulannya, bukan dunia artis saja yg ada wartawan....malah di sekolah2 juga ada guru2 yg boleh mencari dan mengorek  rahsia seseorang lalu menyebarkannya dgn bgitu pantas sekali mengalahkan tugas wartawan profesional lagi.

Wahai rakan2 sekerja sy....
Sila 'list'kan, apa perbuatan sy hingga menyebabkan ada di antara kalian yg berasa tidak senang dengan hubungan ini. Apa sebenarnya yg kalian rungsingkan? Apa sebenarnya yg ada di hati kalian hingga menyebabkan kalian tidak sedang dgn hubungan sy dan pengetua. Adakah kalian rasa sy akan mendapat keistimewaan kerana mempunyai hubungan yg baik dgn pengetua. 

Wahai rakan2 sekerja sy....
Sy hanya berkawan baik dgn seorang manusia yg kini menjadi pengetua sy. Dia hanya pengetua, bukannya Perdana Menteri. Agak2nya, apa keistimewaan yg boleh seorang pengetua beri pada seorang guru biasa seperti sy????Berhentilah dari berprasangka.....

 Sy teringat suatu ketika dahulu, sy sangat baik dengan seorang insan bernama Miszalin ketika kami sama2 belajar di MPSAH dan hubungan kami juga menjadi hangat satu kampus. Terlintas juga di fikiran sy, mengapa setiap kali sy mempunyai sahabat baik, ia akan menjadi hangat, sehangat gosip artis. Puas berfikir, sy telah mendapat jawapannya....
Apa jawapannya????
Jawapannya: Sy adalah orang yg sangat menghargai persahabatan dan menyayangi sahabat sy smpai bila2. Dan sy juga yakin, sahabat sy juga sama seperti sy. Jadi, hubungan yg tulus itu, pasti mendapat perhatian drp orang2 di sekeliling sy. Mengapa???? Sebab ramai antara kita suka menjadi sahabat yg menikam sahabatnya sendiri. So, mereka yg bersikap seperti ini, merasa pelik adanya manusia spt sy dan siapa sj yg menjadi sahabat sy.

p/s: Miszalin, sy sangat menyayangi awak sampai bila2........Dan, kini Kak Mun yg kini menjadi pengetua sy juga berada di hati sy. Sy rasa, hanya awak saja yg mengetahui apa erti persahabatan itu.


4 ulasan:

  1. Nora.....mulut manusia memang mcm tu. Mereka hanya ingin mencari kesilapan shj. Pedulikan org2 mcm tu dan jgn sama sekali memutuskan hubungan yg sedia terjalin.

    BalasPadam
  2. just ign0re what pe0ple want to talk about this relationship ..
    bcoz all this will make u more greater..

    BalasPadam
  3. Hanya orang2 tertentu sahaja yg tahu erti psahabatan sbnar....abaidkan sj mulut2 longkang yg dh tentu x ada insuran...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...