Ahad, 21 April 2013

Bumi Vietnam

Insaf!!!! Benar-benar insaf sebaik sahaja kaki sy memijak bumi Vietnam. Bukannya apa...terasa sangat negara Malaysia sangat indah dan mewah. Penduduknya lebih mewah jika dibandingkan dengan penduduk di Vietnam. Rata-rata penduduknya menggunakan motorsikal sebagai kenderaan untuk ke mana-mana. Jalan raya dipernuhi dengan motorsikal. Dan penunggangnya menutup hampir keseluruh anggota kecuali mata ketika menunggang motorsikal. (Kalau tutup mata, mcm mana nak menunggang motor...) Bagi mereka, wajah yang  terdedah dek pancaran matahari akan menyebabkan kulit muka rosak. Dan andai kulit bertukar menjadi gelap, kecantikan dan kekacakan juga turut terjejas.

Yang muda-muda mesti menutup hampir seluruh wajah mereka. Dah mcm zoro sy lihat

Menurut pemandu pelancong kami, pengguna kereta adalah orang-orang kaya. Otak sy terus sahaja teringatkan Malaysia. Beruntungnya rakyat Malaysia yang boleh dikatakan rata-rata memiliki kereta  kerana mempunyai kereta  bukan sebagai tanda kemewahan tetapi merupakan satu keperluan dalam kehidupan seharian.

Namun, bak kata pepatah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Tetapi tak salah kalau kita melihat negeri orang. Buat perbandingan. Yang baik, kita jadikan contoh dan yang kurang baik, seharusnya kita mensyukuri kelebihan di negeri kita sendiri.

Di Vietnam, untuk mencari restoran halal, sangat sukar. So, andai ada satu, dua kedai makan halal, dah tentulah si pemilik restoran mengambil kesempatan untuk 'mengetuk' kami. Bayangkan, dengan mengambil sepotong telur dadar, sayur kacang tumis dan air limau nipis ais, harganya RM8.50. Nasi goreng yang tidak ada rencah (cuma rasa sos tiram) harganya mencecah RM 6.00.

Untuk mencari masjid atau surau, sukar sekali. Tetapi tidaklah sy hairan kerana kebanyakan orang2 Vietnam tidak menganut sebarang agama. Menurut pemandu pelancong kami, kebanyakan orang2 Vietnam hanya menghormat agama Buddah tetapi tidak menganutinya. Mungkin ini pengaruh fahaman Komunis yang sememangnya Atheis....tidak percaya kewujudan Tuhan.

Kami sempat menyusuri Sg Mekong, sungai ke 10 terpanjang di dunia. Kalau tak silap sy, panjang sungai ini 4,880 km dan lembangannya seluas 812,000 km persegi. Kami dibawa menaiki sampan yang muatannya hanya 3 atau 4 orang sahaja. Walaupun sedikit cuak menaiki sampan, tetapi sy yakin dengan doa yg sy baca. Selagi belum tiba ajal, inshaAllah perjalanan kami dilindungiNya.

Oklah, tak perlu cerita panjang lebar tentang negara ini. Jom lihat gambar yang sempat sy ambil. Memandangkan sy bukanlah orang yg suka bergambar, jadi banyak situasi menarik sy terlupa untuk menitipkannya sbg kenangan. Hahahaha....

Setibanya kami di Lapangan Terbang Tan Son Nhat yang terletak di Bandaraya Ho Chi  Minh
Hebatkan!!! Kita boleh lihat situasi orang-orang Vietnam mengambil upah jahit manik di tepi2 jalan

Kebanyakan jenis kain yg dijual, semuanya berkilat-kilat dan dipenuhi dengan manik-manik yang melampau

Bergambar sebelum bertolak ke Sg Mekong. Di sebelah sy tu, pemandu pelancong yg sgt ramah
Kami menyusuri Sungai Mekong

Sempat bergambar dengan lebah2 jinak

Tengoklah tu...gembiranya kawan2 sy mendengar nyanyian drp penyanyi tempatan di sana. Mereka menyanyikan lagu melayu bertajuk  "Madu dan Racun ". Walaupun sebutannya kurang jelas, tapi kami tetap terhibur


Kami dihidangkan dgn air kelapa  muda yg segar sepanjang kami pulang menyusuri Sg Mekong

Kepenatan!!!! Tak sabar nak pulang ke Malaysia



Ok, sampai di sini dulu. Kalau ada rezeki dan diizinkan Allah, sy akan ke Thailand bersama sahabat baik sy semasa di MPSAH. Ok Lin.....harap2 kita dapat merealisasikan impian kita untuk kembali bersama-sama mengimbau kenangan lama.


2 ulasan:

  1. Lamo bona ekau x update blog ni nora oiii....
    Tapi best la cerita g vietnam ni....
    hahahahaha...harap2 jadila kita g bangkok tu yerkkk

    BalasPadam