Rabu, 2 Januari 2013

Semoga Tahun ini Lebih Baik

Selamat Tahun Baharu 2013.....Selamat tinggal 2012 yg byk meninggalkan kenangan pahit dan manis buat sy. Dan, satu peristiwa yg paling menyanyatkan hati sy ialah pemergian salah seorang sahabat baik sy, kak Biah yg menderita sakit kuning. Tarikh 27 June 2012, akan kekal terpahat di hati sy.

Sy sangat berharap agar tahun ini, sy menjadi yg lebih baik dari tahun sebelumnya. Semoga Allah membersihkan hati sy kerana penyakit hatilah yg paling sukar untuk dipelihara. Mungkin kita semua boleh berpura-pura baik, tp tk mungkin kita boleh membohongi hati sendiri. Ada kala, bicara di bibir tidak sama dengan apa yg ada di hati. 
Wahai Tuhan, bersihkanlah hati ini!!!!!!

Mungkin disebabkan sifat sy yg terlalu byk memerhati,maka sy tertanya-tanya sendiri. Mengapa ada segelintir di kalangan rakan-rakan sy suka membina permusuhan daripada memelihara ukhwah seagama? Bukankah kita semua tahu, memutuskan hubungan silaturahim itu akan menggegarkan keimanan kita? Dan hukumnya masuk neraka. Disebabkan sy mungkin takut dengan kenyataan ini, maka sy cuba mendidik diri sendiri untuk sentiasa memaafkan orang lain dan berlapang dada dalam menghadapi keadaan seperti ini. Sy cuba sedaya upaya agar hati tidak dipengaruhi dengan hasutan2 jahat yg berlegar di sekeliling kita agar  memutuskan hubungan yg sedia terjalin.

Apapun, sbelum sy mengakhir entri ini, sy tinggalkan sepotong hadis:

"Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa kepada saudaranya lebih dari tigas hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawab salamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu” ( Riwayat Abu Daud , riwayat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari al-bukhari )
Nabi juga sebut : Tidak masuk syurga sesiapa yang memutus silaturrahim ” ( al-Bukhari)

Untuk itu, sy bermohon pada DIA agar peliharalah hati sy supaya tidak mudah menyimpan dendam pada sesiapa sahaja walaupun sebenarnya ia sangat melukakan. Dan buat kawan2 seagama, buanglah sifat ego dalam diri dan belajarlah memaafkan orang lain. Selalu mengingatkan diri bahawa kita tidak semestinya betul dalam serba serbi.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan