Selasa, 31 Julai 2012

Luahan Hati Yang Paling Berani...

Dah lama sy tidak menulis.....kalau blog ini ibarat rumah, dah tentulah berhabuk.
Bukan kerana sy terlalu sibuk hingga tidak ada masa unt menulis, cuma sy ingin mengambil sedikit masa untuk mengupas situasi yg terjadi dalam hidup sy. Banyak perkara yg ingin sy debatkan sesama manusia tetapi sy kurang berani menghadapi satu situasi yg tidak terduga apabila hujah sy tidak disenangi oleh rakan2 yg lain. Tetapi, seandainya rakan2 sy bersikap terbuka, pasti mereka boleh menilai semula apa yg ingin sy kongsikan di sini. Dan, harap2 kenyataan ini tidak menimbulkan kontroversi. Setelah baca, cuba kita bermuhasabah tentang perasaan org lain dan bukannya suka menghentam tanpa sedikitpun penilaian dibuat.

Sy sebenarnya sgt hairan apabila ada di antara kita suka mengukur orang lain mengikut kayu pengukur mereka  sendiri. Tanpa bermuhasabah, mereka akan terus melabelkan org lain sama seperti mereka yg suka  melempar kata2 dan tuduhan terhadap org tersebut. Sebagai contoh, kalau seseorang itu suka menjatuhkan org lain hanya kerana dia ingin cepat naik pangkat, dia juga akan beranggapan org lain yg naik pangkat itu menggunakan tektik atau teknik yg sama seperti dia.
Itulah yg menjadi masalahnya.

Baiklah, sy memberi contoh pada diri sy sendiri. Semua warga sekerja tahu sy agak rapat dgn bos sy. Dan hubungan itu memang sudahpun  terjalin sebelum dia menjadi bos sy. Bg sy dan bos sy, memang tak ada masalah. Walaupun kami rapat, tetapi hubungan di tempat kerja tetap sama dengan orang lain. Bos tetap bos dan sy yakin , tidak ada siapa pun yg boleh memberi satu contoh keistimewaan yg sy peroleh drp bos sy. Kalau orang lain mengajar 20-24 waktu, sy tidak pula dpt 10 waktu. Tidak pula sy boleh tidak masuk ke kelas dan tidak buat kerja yg telah diamanahkan. Atau, sy boleh duduk berbual di bilik pengetua tidak kira masa.

Yg menjadi masalahnya, org lain suka menggunakan sy sbg pengantara untuk menyampaikan sesuatu yg mereka tidak suka atau apa yg mereka hajati melalui sy. Kenapa????? Adakah kerana mereka rasa, sy boleh mempengaruhi bos sy dalam menukar ketetapan yg telah dibuat?

Dan, seandainya sy akur dgn permintaan mereka utk menjadikan sy sebagai pengantara bos, dan hajat mereka pula dipenuhi oleh bos, tentu mereka juga yg akan mengata sy di belakang....'Pssssttt, kalau si ***** tu yg cakap, bos dengar je.....'.  Itulah sebenarnya kita yg tidak pernah telus dalam menjalinkan hubungan.

Untuk itu, sy ingin membawa kawan2 sy ini supaya tidak mengukur sy sama seperti yg mungkin kalian buat jika kalian berada ditempat sy.  Sy bukan org yg suka mengambil kesempatan walaupun sy ada peluang ke arah itu. Sy adalah orang yg sgt menghargai sebuah persahabatan dan atas dasar itulah hubungan sy dgn sahabat selalunya kukuh sampai bila2. Sy selalu berpegang kpd prinsip 'jgn sesekali menggunakan peluang yg ada atas kepentingan peribadi'.

Oleh itu, sy minta maaf jika ada antara kawan2 yg suka menjadikan sy org yg paling layak untuk bercakap dgn bos atas sesuatu rasa dan sesuatu hajat. Anggapan itu sangat salah. Dan sy mohon juga, tidak ada sebarang sindiran drp kawan2 tentang hubungan sy dgn bos sy kerana hubungan kami tidak sama dengan kalian. Hanya 'kami' yg tahu tentang hubungan yg terjalin. Dan, tidak ada lagi kata2 'org kuat bos' , 'org kesayangan bos' dan sebagainya. Bayangkan, sy pernah dijadikan bahan gurauan sbg kawan baik bos dalam satu mesyuarat rasmi. 

Yang paling penting, janganlah mengukur sy sama seperti kalian kerana memang ramai di antara kita yg suka mengambil kesempatan jika ada peluang. 

Andai kata ada yg rasa sy beruntung bersahabat dengan bos, sila senaraikan apa keistimewaan dan kelebihan yg sy perolehi  yg kalian tidak perolehi???? 

Dan, andai kata kawan2 boleh memahami dan bersimpat atas apa yg sy rasa, sy ucapkan terima kasih sgt2 kerana sesungguhnya sy sgt sedih dengan keadaan ini cuma, rasa sedih itu tidaklah sy pamerkan di khalayak kerana sy memang tidak suka mempamerkan kepada umum tentang apa yg sy rasa walaupun hati sy sarat menanggung duka.

4 ulasan:

  1. Satu luahan rasa....sabar kak...

    BalasPadam
  2. terima kasih atas sebuah pengertian....

    BalasPadam
  3. hati mesti kena kuat..huhu

    yang ikhlas
    ady suyud

    BalasPadam
  4. memang ady selalu nampak ckg kuat,kan????? Sedih mcm mana pun, ckg selalu pilih 'cara' ni utk meringankan kepala. Hahahahaha...

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...