Jumaat, 1 Jun 2012

Di Mana Kita?

Rasa nak naik atas puncak gunung dan menjerit.....
Biar semua orang tahu bahawa bidalan orang2 tua dulu,memang ada kebenarannya.
"Kawan ketawa senang dicari, kawan menangis sukar diperolehi" Tidak ada yg tidak benarnya melainkan benar belaka. Bijak orang2 dulu mencipta bidalan dan perumpamaan. Dan pada hari ini, sy menyaksikan sendiri apa yg berlaku pada seorang teman sy yg terlantar di hospital. Di mana kawan2 sy?????

Kesibukan mengejar duniawi, membataskan manusia mendahului apa yg lebih dituntut. Adakah peruntukan masa 2,3 jam mengganggu kehidupan seharian. Adakah masa menjadi alasan untuk memberi sedikit pengharapan kepada seorang sahabat yg sangat memerlukan? 

Alhamdulillah.....sy dapat menyaksikan peristiwa ini dengan jelas bagi membenarkan kata2 bidalan orang2 terdahulu bahawa kawan ketawa mudah kita perolehi. Tetapi tidak sebaliknya. Dan, sesekali sy terfikir begitukah sifat kita sebagai manusia? Mungkin perkara yg sama boleh berlaku pada sy juga. Dan perasaan ini dapat sy redakan  apabila sy terfikir kembali, Allah meletakkan sesuatu itu, memang kena pada tempatnya. Serahkanlah kepada DIA yang maha mengetahui kerana apa saja yg berlaku dalam pengetahuanNya juga. 

Buat kawan sy yg terlantar di hospital ketika ini, hanya satu pesanan sy dan peringatan buat sy juga :
"Sabarlah menghadapi ujian ini kerana sesungguhnya ujian yg menimpa untuknya ini adalah sebagai penghapus dosa. Memang kita tidak pernah terlepas daripada melakukan dosa. Redha dan berbaik sangka kepadaNya kerana setiap ujian yg diturunkan tidak pernah percuma. Ada ganjaran di sebaliknya. "

Buat kawan2 sy, luangkanlah sedikit masa untuk menjenguk sahabat kita ini kerana setiap kali sy melawatnya, sy tahu dia ternanti2 kehadiran kita yg pernah ada hubungan 'sahabat' dengannya suatu ketika dahulu.

"Ya Allah, permudahkan segala urusan sahabat sy ini.....amin"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan