Isnin, 16 April 2012

Kuatkan Semangat Saya

Keluarga saya......ayah,mama,amal,nana dan didi. Semoga kebahagian itu kekal dalam hidup kami
Semalam, sy rasa sedih sangat, tapi apakan daya kesedihan itu hanya boleh dikongsi dengan anak2 sahaja. Setelah pergi ke hospital, sy dimaklumkan oleh pembantu perubatan yang tekanan darah suami sy sangat tinggi. Kena masuk wad selama 3 jam. Jadi, sy dan anak2 terpaksa menunggu di hospital hingga pukul 3.50 pagi. Bukan mengeluh cuma sedih mengenang nasib diri. Kadang2, sebagai manusia kita perlukan seseorang untuk menjadi penguat semangat. Adat manusia biasa, sentiasa memerlukan sokongan untuk membina kekuatan.Sy memerlukan "orang2 itu" tetapi sy tak ada yang itu.Malah, hendak bermimpi untuk memiliki 'orang2 itu' pun, mustahil bagi sy. Mungkin telah ditakdirkan begitu.

Salah sy juga. Suka mengharapkan sesuatu yang sy tahu tidak akan berjaya. Itu pun adat manusia biasa juga. Yang tak dapat itu lah, yg kita suka. Sepatutnya belajar terima qada dan qadar yg telah ditakdirkan. 

Kawan?????
Ya, semua akan kata, sy beruntung kerana sy ramai kawan. Nampaknya memang begitu tetapi hakikatnya sy bukan seperti yang disangkakan. Bukan semua kita boleh berkongsi dengan kawan. Ada kala,kita perlukan  'orang2 itu' juga. Apatah lagi sy sukar untuk berkongsi masalah dengan orang lain. Serik, kerana sy mengalami kesukaran untuk mendapat kawan yg boleh dijadikan sahabat.

Tak mengapalah. Sy yakin Allah menguji memang kena pada orangnya. Sy berdoa, semoga Allah permudahkan urusan sy. Walau sesukar mana, sy harus mengadu pada DIA. Sy harus pasrahkan segala-galanya pada DIA dan meletakkan segala-galanya pada ketentuan DIA juga. Allah maha perancang yg baik
Semoga sy semakin kuat menghadapi segala yang mendatang dengan tidak berprasangka buruk pada Tuhan.
"Sesungguhnya dalam penciptan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran ALLAH) bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat ALLAH sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Rabbana, tidaklah Engkau Menciptakan semua ini sia-sia; Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka""


Tiada ulasan:

Catat Ulasan