Ahad, 5 Julai 2020

Konflik Hati Dan Takdir

Bismillahirahmanirahim

Takdir Allah tidak pernah salah.
Kadang-kadang hati terlalu degil untuk menerimanya. Bukan tidak yakin, tapi pergelutan antara hati dan takdir sering terjadi. Akhirnya hati terpaksa akui bahawa takdir Allah memang terbaik. Allah menyusun sesuatu bukan mengikut logik akal. Dia maha tahu apa yang yang kita tidak tahu . Akhirnya konflik antara hati dan takdir yang kita rasa sangat sakit sebelum ini, perlahan-lahan akan dapat dirawati. Allahu.


Sesungguhnya hidup ini tidak pernah terlepas dari pelbagai ujian. Walaupun kita tahu, tapi jarang kita membuat persediaan dan persiapan. Kita akur, semua yang kita ada, bukan milik kita tapi yang hairannya kita kecewa bila Allah mengambilnya semula. Kita tamak dengan harta yang sememangnya bukan hak kita. Akhirnya kita menangisi dengan sesunguhnya apa yang hilang.   Kita berperang dengan keadaan yang tidak wajar untuk kita perjuangkan.  Dan, apabila kita cuba mencari solusi, Allah dengan baiknya akan peruntukan masa untuk memberi ruang kepada akal supaya dapat menterjemahkan konsep pinjaman itu sendiri. Perlahan-lahan kita cuba lepaskan dan terima segalanya walaupun masih berperang dengan perasaan. Ya Allah sakitnya hanya Engkau yang tahu. Ampunkan aku kerana hampir-hampir kalah dalam perjuangan ini. Terima kasih Allah kerana Engkau masih memberi masa untuk akal menerpa supaya pergunakanlah sedikit iman yang ada. 

Sungguh, manusia itu tidak kuat sebenarnya. Kekuatan memang tidak diukur dengan tenaga tetapi kekuatan sebenar  apabila kita  menerima takdir dengan berlapang dada. Tidak mengeluh dengan ujian yang melanda. Islam mendidik kita konsep redha namun hakikatnya ramai yang hilang semangat apabila berhadapan dengan ujian kehilangan. Iman hadir sekali sekala untuk memulihkan semangat yang hampir hilang. Begitulah situasi yang kita rasai. Tiada apa yang dapat menenangkan hati melainkan kita kembali semula kepada fitrah kejadian. Berdoa kepadaNya kerana Dialah pemegang hati. Mintalah kepadaNya agar pulihkan semula hati yang yang sedang sarat menanggung kesedihan.
Selalu berpesan pada diri, semua yang kita punyai adalah milik ilahi. Jangan sampai kita lupa berkali-kali, semuanya tiada yang abadi. 

Allah....maafkan aku yang tergolong dalam hamba-hambaMu yang lemah ini. Maafkan aku kerana tidak mendidik hati. Rapuh sungguh hati ini. Kuatkan aku ya Rabbi. Jangan Kau tinggalkan aku bersendiri dalam apa juga keadaan sama ada ketika aku berduka dan bergembira. Kau izinkanlah aku mendekati takdirMu dengan hati yang redha.Jauhkan lah aku dari sifat kufur seperti yang dikehendaki oleh syaitan.

Sungguh
Kau Maha baik. Dalam Kau memberi kesedihan, Kau beri juga penawar yang terkandung dalam ayat-ayat suci al Quran. Cuma manusia sendiri yang tidak cuba mendekati dan mendalaminya. Dalam ramai manusia yang alpa terhadapMu, Kau berikan juga sesuatu yang menjadi asbab untuk manusia kembali mengingatiMu. Kau begitu pemurah memberi pahala di atas semua kebaikan walaupun hanya dengan niat yang belum tentu tertunai. Kau berkira-kira untuk mencatat dosa walaupun sebelah kaki sudah hampir menuju ke neraka. Maafkan aku, ya Allah. 

Kurniakan aku hati yang tenang. Kembalikan semula semangatku yang hampir hilang. Dekatkanlah aku padaMu agar tinggi kebergantunganku padaMu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan