Selasa, 30 Jun 2020

Mengapa Tidak Bahagia?



Semua manusia ingin bahagia. Tanyalah pada siapa sahaja.....mereka akan sanggup buat apa sahaja untuk mencapai kebahagiaan. Bagus sebenarnya bagi mereka yang gigih mencari kebahagian tetapi carilah kebahagiaan itu dalam bentuk yang diredhai Tuhan. Bukan mengikut nafsu dan membelakangkan syariat Islam.

Kali ni, saya ingin membawa kalian semua kepada satu persoalan. "Mengapa kita sukar mencapai kebahagiaan?"Persoalan ini kita tidak perlu tanya pada orang lain jika kita sendiri yang rasa tidak bahagia kerana jawapan kepada persoalan itu sebenarnya ada pada diri kita sendiri. Andai di muka bumi ini kita hidup bersendiri, tentulah tidak timbul konflik rasa bahagia itu. Tetapi, hakikatnya kita hidup bermasyarakat maka rasa bahagia itu akan bergetar juga apabila kita selalu membandingkan apa sahaja dengan orang lain. Bukan senang hendak didik hati. Hati tidak pernah menipu diri sendiri walaupun hati mampu menipu orang lain. Zahir nampak bahagia namun hati gundah gulana melihat kelebihan orang lain. Bagaimana kita boleh capai rasa bahagia jika hati selalu berkelana?

Contoh mudah : Kita melihat rakan sekerja. sama 'level' dengan kita mampu memakai kereta mewah sedangkan kita memakai kereta biasa. Hati mula tertanya-tanya kenapa  dan mengapa. Secara tidak sedar, perbandingan ini membuatkan kita mempersoalkan apa yang dia ada, apa yang kita ada. 
Kita melihat pula suami atau isteri jiran sebbelah jauh lebih baik daripada apa yang kita ada. Maka kita akan rasa apa kurangnya kita, dan apa pula lebihnya dia. Pendek kata, semua perkara kita buat perbandingan dan segala yang kita nampak semuanya tidak berpihak kepada kita, Kita kalah setiap kali kita mulakan permainan banding membanding ini dan akhirnya kita akan rasa kecewa dan tidak bahagia.

Sebenarnya, kita kena tahu tidak ada manusia yang ingin mempamerkan perkara yang buruk di khalayak. Apa yang manusia suka tonjolkan kepada dunia luar ialah perkara-perkara yang indah sahaja. Ambil gambar berpelukan dengan pasangan, kemudian ditayangkan di media sosial. Maka kita yang tidak dapat berbuat seperti itu terus melabelkan itulah kebahagiaan. Bolehkah dengan sekali melihat situasi itu, maka kita mampu buat analisis pasangan itu bahagia? Kita hanya melihat pada satu kelebihan sahaja, tanpa kita melihat pula kelebihan yang kita ada. Sebenarnya, kita jangan tertipu dengan apa yang kita lihat. Kebanyakan apa yang orang suka tonjolkan itu adalah berbeza dengan realiti sebenar. Sentiasa melihat kelebihan diri, maka bahagialah yang akan menanti

Hidup ini bukanlah satu pertandingan. Jika kita tetap membandingkan hidup kita dengan orang lain, kita akan berkali-kali berhadapan dengan kegagalan. Belajar mematangkan diri dengan pengalaman kehidupan. Adalah lebih baik kita membanding-bandingkan kehidupan kita dahulu dan sekarang. InshaAllah akan terbit rasa syukur dalam diri kerana kita akan nampak  peningkatan dalam kita menguruskan kehidupan ini. Dari situ, akan terbitlah rasa syukur. Kita akan melihat lebih jauh lagi bahawa bahagia itu ada di dalam diri sendiri.Sentiasa bersyukur dan berlapang dada dengan apa yang ada disamping berusaha meningkatkan diri dalam pelbagai perkara.

Ok semua......
Sebenarnya saya juga bercakap berdasarkan pengalaman sendiri. Selalu melihat kekurangan diri bila dibandingkan dengan orang lain. Terdetik di hati ini, sampai bila saya akan rasa tidak bahagia. Akhirnya saya dapat jawapan itu sendiri apabila saya memandang kelebihan yang ada. Rasa kekurangan dan ketidakcukupan itu hilang bila saya mencapai konsep redha dengan rezeki yang Allah beri.  Saya petik satu ayat dalam surah  ali-imran ayat 139:
' Janganlah kamu berasa lemah dan jangan pula kamu bersedih hati kerana kamulah yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman'.
Cuba perhalusi ayat ini, maka inshaAllah bahagia itu akan menanti.



' sesungguhnya Allah itu maha baik'
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan