Rabu, 20 Januari 2016

Doakan Saya

Tiba-tiba sahaja sy jadi terkejut apabila sorang doktor pakar sakit puan berbangsa cina mengatakan saya perlu di operate segera setelah dia membuat peperiksaan ke atas sy. Dengan tidak memberi penerangan yang jelas, sudah tentulah sy akan terkejut. Sewajarnya, sebagai seorang doktor pakar swasta, haruslah mesra pesakit dan dapat menenangkan perasaan pesakit. Disebabkan sy tidak pernah mendengar penyakit ini, sudah tentulah sy panik dan teruja ingin tahu lalu mengajukan banyak soalan. Malangnya, doktor hanya menjawab ; ' Kalau sy terangkan pun, awak tak faham". Shock seketika mendengar kata-kata doktor tersebut lantas sy terfikir, di manakah hak sy sebagai seorang pesakit? Sudahlah khidmat consultannya dibayar dengan harga yang agak tinggi.Ya Allah, sabarlah wahai hati.

Dari apa yang sy faham, doktor tersebut menjelaskan sebab-sebab berlaku pendarahan berterusan ke atas sy kerana dinding rahim sy agak tebal. Dalam keadaan sedikit panik, sy minta tangguh untuk membuat keputusan samada hendak dioperate segera atau mengambil sedikit masa. Sudah tentulah sy perlukan masa untuk berbincang dengan suami dan anak-anak. Keputusan untuk menangguhkan operation  menyebabkan doktor tersebut sedikit emosi. Sungguh mengecewakan. Sy cuma minta tangguh untuk memberi ruang sy berfikir, malangnya doktor tersebut boleh mengeluarkan kata-kata yang tidak wajar keluar daripada seorang doktor pakar 'swasta'.
" Terpulanglah pada kamu.....sy cadangkan esok je kamu operate. Kalau tidak, kamu makan jelah ubat sampai setahun, dua tahun atau empat tahun. kalau sy nak terangkan panjang lebar pun, bukan kamu faham pun."  Ya Allah, mendesak sungguh doktor ni. Sy benar-benar stress.

Sudahlah layanan sangat tidak mengembirakan, bayaran pulak boleh tahan juga mahalnya. Ubat 4 jenis, scan dan consultan je mencecah RM 435.00. Dalam dompet ketika itu ada dua ratus lebih je. Kenalah sy tinggalkan kad pengenalan dan terus mencari mesin teller berdekatan.

Petangnya juga sy rujuk ke hospital Tanjung Karang. Malangnya, di sana sy tidak banyak dapat maklumat kerana doktor yang bertugas tidak banyak tahu tentang masalah sy. Kena ambil masa untuk mengesan punca sy 'bleeding' begitu lama. So, sy balik dalam keadaan yang sedikit kecewa. Malamnya sy cuba search di google. Di situ sy dapat banyak maklumat tentang apa yang sy hadapi sekarang ini. Anak sy memberitahu mungkin sy  mengalami ' Ensometrial hyperplasia'. Esoknya atas nasihat doktor Tanjung Karang, dan nasihat daripada sahabat baik sy kak Mun, sy pergi ke HUKM bersamanya.  Di sini, sy hanya buat temujanji untuk berjumpa pakar pada 26 Januari ni nanti Doakan semoga sy kuat menghadapi segalanya dan doakan semoga Allah permudahkan urusan sy.

Bila sy toleh semula hari-hari sebelumnya, Allah memberi kekuatan luar biasa kepada sy. Sy 'bleeding hampir sebulan lebih, dan dalam tempoh itu terlalu banyak aktiviti-aktivit sekolah dijalankan pada bulan December. Ketika itu, sekolah sy mengadakan majlis perasmian Pecah Tanah Dewan Serbaguna sekolah dan Sambutan Jubli Emas sempena 50 tahun sekolah sy ditubuhkan. Perasmian oleh Ketua Setiausaha Negara, jadi sudah tentulah banyak persiapan yang hendak dilakukan. Pada masa itu, sy mengalami pendaharan yg sangat serius di sekolah. Namun, Allah memberi kekuatan luar biasa kepada sy. Alhamdulillah, sy dapat melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan sempurna. Terima kasih, Allah.

Mungkin sy tidak biasa berkongsi kesedihan dengan keluarga sejak kecil, maka sikap itu terbawa-bawa hingga ke saat ini. Sy hanya berkongsi rasa dengan dua, tiga orang rakan sahaja. Bagi sy, kawan ketawa memang mudah diperoleh tetapi kawan menangis, memang sukar dicari. Sy redha dengan segalanya dan redha juga dengan keadaan sekeliling sy. Biarlah sy tidak ramai kawan, tetapi sy bersyukur kerana Allah mengurniakan sy dua, tiga sahabat yang sentiasa ada bersama sy selain daripada suami dan anak-anak.


"Ya Allah, sesungguhnya Engkau maha mengetahui akan segalanya. Kuatkanlah hambaMu ini dan permudahkanlah urusanku ".

2 ulasan:

  1. nora.... sori baru baca... mmg dah lama x jengok blog... fb, whatsapp n tele nora.... cmne skrg.. ape perkembangan terbaru... mudah2an bertambah ok...

    BalasPadam
  2. doakan agar segalanya dipermudahkan.....tiada yang lebih bernilai disaat2 ini melainkan kuasa doa

    BalasPadam