Isnin, 15 Ogos 2011

Anak Bangsa Kita

Apa nak jadi dengan remaja sekarang ni???
Kalaulah begini sikap yg mereka tunjukkan, sy pasti keturunan nabi Adam ini akan musnah suatu hari ini. Kalaulah remaja sekarang, dah begitu berani gila melakukan maksiat yg melampau, tidakkah kita terbayang bentuk kelakuan anak2  kecil yang baru lahir pada tahun ini ? Lebih2 lagi bayi2 yg beribu bapakan remaja yang pernah melakukan perbuatan terlarang lagi terkutuk ketika ini.

Semalam, kawan sy bercerita panjang tentang penyebaran video lucah di mana sipelakunya ialah pelajar2 dari sekolahnya. Tindakan awal yg dilakukan oleh kawan sy, melaporkannya kepada Guru Kanan Hal Ehwal Murid. Apabila dipanggil gadis yg terlibat, dia mengaku bahawa pelakon yg tidak dibayar  lg tidak bermaruah  dlm video itu adalah dirinya dan lelaki itu adalah kekasihnya yg juga dari sekolah yg sama tetapi berlainan kelas.

Wah!!!! kagumnya sy melihat keberanian remaja kini melanggar hukum Allah walaupun dalam bulan yang mulia penuh barakah ini. Astagfirullahhalazim......subhanallah......

Memandangkan adegan seperti ini wanita lebih diekploitasi, maka pihak sekolah memanggil bapa pelajar perempuan ini.

Pada awalnya, si bapa menerima kenyataan oleh pihak sekolah tentang anaknya yang dah terlanjur namun selang beberapa hari, si bapa menukar pula pemikirannya dgn menuduh anaknya tidak mungkin melakukan perkara terkutuk itu walaupun video lucah adegan haram itu sudah pun tersebar di kalangan pelajar2 yg lain. 'Hai, si bapa.....adakah anda juga pernah melakukan perkara yg sama semasa muda remaja dahulu hingga sanggup mempertahankan lagi anak yg telah menarik tangan bapa sendiri ke neraka?'

Apa yg paling menakjubkan dan mengejutkan sy, 2 hari selepas kejadian ,si gadis tidak datang ke sekolah. Setelah dirisik drp kawan2nya, maka kawan sy (guru kelas pelajar berkenaan) dan Guru HEM menelefon ayah si gadis agar turut serta ke lokasi yang dijangka si anak dan kekasihnya berada. Setelah sampai ke rumah lelaki tersebut, maka maklumat yg diberi oleh rakan2 mereka, memang tepat dan benar belaka. Lagi mengejutkan dan menakutkan, si ibu lelaki ada di dalam rumah tersebut dan mengetahui maksiat berlaku di rumahnya ketika bulan puasa. 'Wahai si ibu, tidakkah anda tahu bahawa anda turut sama diheret ke neraka kerana membenarkan perkara yang tidak sepatutnya berlaku di rumah anda? Siapa juga anda sebelum ini?'

Inilah kebenaran dan kenyataan yang berlaku pada alaf ini. Manusia begitu berani melakukan maksiat secara terang-terangan.  Sangat menakutkan sy. Sumpah!!!!! Sy sangat takut dengan apa yg melanda remaja ketika ini. Dalam masa yg sama, sy terfikir sendirian, bala apakah yg akan melanda dunia ini apabila maksiat dilakukan secara berleluasa tanpa ada rasa takut kepada Allah. Dan,janji Allah adalah pasti....bala pasti berlaku seandainya maksiat tidak dapat lagi dibendung.

Sy  bukan maksum hingga tidak melakukan dosa tetapi tegarkah kita sebagai ibu dan bapa mengheret sama anak2 kita ke neraka? Seandainya kita pernah melakukan kekhilafan lalu, berusaha dan mohonlah kepada Allas swt agar lindungilah anak2 kita drp melakukan perkara yg sama. 

Wallahualam...........


p/s: Teringat sy akan anak2 didik sy yang tidak tahu mengerjakan solat walaupun dah tingkatan 5. Apabila ditanya, rata2 jawapan mereka : Standard lah cikgu, remaja sekarang tak sembahyang!!!

2 ulasan:

  1. mama doakn laa nana x mcm tu ye =)

    BalasPadam
  2. Insyallah, doa mama selalu mengiringi anak2 stiap kali selesai solat. Nana jgn membelakangkan agama dalm stiap perkara yg nana buat. Ingat selalu pesan mama....

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...