Sabtu, 14 September 2019

Berbaik Sangka Kepada Allah


Musibah merupakan salah satu ujian hidup, maka kita akan cuba mengatasinya dengan pelbagai cara mengikut kemampuan kita. Seperkara yang kita jangan lupa, kita merupakan insan yang DIA pilih untuk menerima ujian dalam bentuk yang dikehendakNya  kerana DIA ingin melihat sejauh mana kita dapat 'handle' perasaan dan emosi tersebut. Apa yang Allah swt beri, semuanya mempunyai sebab tidak kira sama ada yang manis ataupun yang pahit. Analoginya sama sahaja dengan seorang guru yang ingin memastikan anak didiknya dapat atau tidak mengaplikasikan ilmu yang diberi dengan cara memberi ujian dan peperiksaan sebagai penilaian.

Jika semua manusia di muka bumi ini ada sikap kebergantungan pada Allah, inshaAllah sikap berlapang dada boleh diaplikasi. Tapi semuanya itu tidak semudah teori yang kita tahu. Perlaksanaannya sungguh berat untuk membuatkan otak menerima segalanya sebagai takdir walaupun kita tahu semua yang berlaku adalah aturan dan perancangan Allah. Kita boleh menangis kerana  gagalnya dalam percintaan. Kita boleh menangis tatkala berhadapan dengan kesedihan  dan kita juga boleh menangis tatkala dilanda kekecewaan walaupun kita tahu ia merupakan  ujian Allah . Namun jangan sampai kita berprasangka dengan Allah jika ditimpa musibah berpanjangan. Ketika itu, kita lupa konsep redha dan pasrah kepada aturan Allah. Ketika itu kita tidah mahu terima setiap kejadian ada hikmah. 

Saya akui, memang sukar sebenarnya untuk kita benar-benar berlapang dada. Orang yang berlapang dada, tidak ada pertikaian pada setiap kejadian. Dalam keadaan rasional, kita boleh faham segalanya berlaku atas keizinanNya dan ada sebab DIA izinkan sesuatu perkara itu berlaku. Namun, bila kita mengalami sesuatu keadaan itu dalam keadaan yang tidak bersedia, maka kita mula mempertikaikan kenapa dan mengapa perkara ini harus berlaku kepada kita dan bukannya kepada dia. Jadi, kita semua harus sentiasa berpegang teguh bahawa setiap yang berlaku tidak ada yang sia-sia kerana ada pengajaran yang boleh diperoleh daripadanya sama ada kita sedar atau tidak. Marilah kita sama-sama berusaha ke arah itu walaupun sukar. Sekurang-kurangnya kita ada usaha untuk mencuba menjadi yang lebih baik . Berjaya atau tidak usaha kita, itu persoalan kedua.

Buat anak-anak saya serta anak didik di luar sana, kita boleh sahaja menangis andai kita rasa kita patut bersedih tapi jangan sampai kita lupa bahawa Allah tidak pernah menzalimi kita . Ada banyak perkara yang kita tidak tahu tetapi Allah tahu. Jadi, jalan yang paling baik apabila berlaku musibah atau apa sahaja yang membawa kita kepada kesedihan, maka kita hendaklah istigfar, ambil masa untuk bermuhasabah diri dan seterusnya berbaik sangka dengan Allah swt.

Ok semua....kita dengar sedikit tazkirah ni daripada insan yang baru nak cuba-cuba menyampaiakn dakwah. Hahaha







Tiada ulasan:

Catat Ulasan