Rabu, 12 November 2014

Soalan Kertas 2 PSV2014

Kali ni entry sy tentang perbincangan mengenai soalan PSV bagi murid-murid yang akan mengambil subjek ini pada tahun 2014. Jom.....

Memandangkan sy sangat mengenali kekuatan dan kelemahan murid-murid sy, maka secara jujurnya sy tidak menggalakkan murid-murid sy mengambil tajuk nombor 1,3 dan 6. Walaubagaimana pun, jika ada sesiapa yang berminat untuk mencuba bagi soalan tersebut, dipersilakan tapi sebelum itu jom kita adakan sesi perbincangan di studio Pendidikan Seni Visual. Maaf kerana sy tidak memaparkan contoh lukisan/lakaran bagi tajuk no. 1.

Di bawah ini, sy berikan beberapa contoh hasil kerjasama guru-guru PSV daerah untuk calon-calon yang mengambil subjek ini.

Soalan no. 2

Soalan no.2

Lakaran soalan no. 2
Murid-murid harus melukis tajuk ini dalam jarak dekat dan beri penekanan kepada pergerakan serangga yang dipilih. Perlu diingatkan, murid-murid boleh memilih serangga lain seperti rama-rama,lebah, dan sebagainya.

Bagi tajuk nombor3. murid-murid harus berkemahiran melukis figura dengan aksi membelai seekor kucing. Situasi ini juga harus diambil kira, di mana murid harus menggambarkan suasana rumah yang usang. Di bawah ini,sy masukkan contoh gambar bg soalan ini tetapi murid-murid yang memilih tajuk ini harus menukar jantina figura tersebut kepada seorang nenek tua. Gambar yang diberi adalah seorang lelaki tua sedang membelai kucing.

Soalan no. 3


Lakaran soalan no. 3

Bagi sy soalan no 4 merupakan tajuk yang paling mudah. Ini adalah kerana, tajuk ini tidak berfokus kepada figura sebaliknya murid-murid harus memberi tumpuan kepada raksasa yang muncul di permukaan air. Murid-murid boleh memilih samada hendak melukis figura atau tidak. Fokus kepada bentuk raksasa dan percikan air serta ombak yang besar. Jangan lupa, terdapat juga sampan terbalik disebabkan ombak yang kuat itu. Beri tumpuan kepada jalinan yang terdapat pada raksasa serta aksi raksasa yang menggerunkan.

Soalan no. 4

Soalan no. 4

Soalan no. 4

Soalan no. 4

Soalan no. 4

Soalan no.5, murid-murid harus berkemahiran dalam bidang perspektif. Soalan ini tidak memerlukan figura tetapi gambaran yang harus murid-murid visualkan ialah pandangan rumah lama di atas puncak bukit.Jika murid-murid memilih untuk melukis figura yang bertindak sebagai anda yang sedang mendaki bukit, adalah dibenarkan.
Soalan no. 5


Lakaran Soalan no. 5

Soalan no. 6, murid-murid tidak perlu melukis figura tetapi jika murid berkemahiran melukis figura, adalah digalakkan bagi menunjukkan suasana dalam keadaan yang kacau bilau. Fokus diberikan kepada bentuk lipan gergasi yang sedang merayap di celah-celah bangunan. Maksud gergasi adalah, murid-murd harus melukis bentuk lipan yang agak besar dan melebihi daripada seekor lipan.Gambarkan suasana kacau bilau dengan memberi penekanan kepada keadaan yang huru hara akibat kemunculan beberapa ekor lipan besar. Sebagai contoh,terdapat beberapa jenis kenderaan terbalik, beberapa bangunan runtuh, beberapa orang yang lari lintang pukang serta menunjukkan aksi manusia yang dalam ketakutan. 

Namun, situasi ini sebenarnya agak sukar untuk digambarkan kerana murid-murid harus ada imiginasi yang sangat tinggi. Justeru, untuk selamat lebih baik murid-murid tidak memilih tajuk ini. 

Untuk soalan ini, sy minta maaf kerana tiada contoh dipaparkan.

- Selamat Berkarya_

8 ulasan:

  1. 10qqq cikgu this foto help to me.....

    BalasPadam
  2. terima kasih cikgu ,, lukisan ni amat amat membantu saya dan kawaqn kawan

    BalasPadam
  3. terima kasih ats lukisan ...amat membantu saya smsa ppriksaan nnti

    BalasPadam
  4. Soalan 2 boleh lukis karakter kartun tak serangga tu?

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Sangat membantu. =D

    BalasPadam
  7. Boleh x warna pakai crayon?

    BalasPadam