Selasa, 10 Disember 2013

Projek Bulan December 2013

Alhamdulillah...siap sudah projek buat mural sekolah. Sungguh meletihkan sekali kerana cuaca tidak menentu. Kadang2 hujan selebat-lebatnya dan ada ketikanya panas hingga menggigit2 kulit kami. Refleksi kepanasan dari dinding tersebut,menyebabkan bahang panas sungguh terasa. Kulit muka habis kering.  Namun,apabila projek ini siap, rasa puas dan lega itu sukar untuk digambarkan. Sebelum ini, sy sentiasa menolak dan mengelak jika pengetua minta sy menghasilkan mural sekolah. Sy memang tidak banyak masa untuk kerja2 sedenikian kerana kekangan masa yg sangat ketara.

 Nasib baik sy mendapat sokongan daripada cikgu Siti dan cikgu Sharumi. Keyakinan mereka  menyebabkan sy menyahut juga cabaran ini di samping komitmen murid-murid yang sangat tinggi. Memandangkan sy bukanlah hebat dalam bidang seni visual ni, sementelahan pengetua pula berkehendakkan tema tertentu yg harus divisualkan, sempat jugalah sy merasa tention untuk beberapa hari. Hahahaha......

Kami mengambil masa selama 10 hari untuk menyiapkan projek mural ini. Semalam, 9 Disember 2013, pukul 8.15 malam, maka siaplah mural kami yg tidaklah secantik mana pun.. Cuma tinggal 5 % sahaja yg kami tinggalkan atas permintaan pengetua yang hendak mewarnakan dua objek iaitu kuda kepang dan wau bulan.

Sepanjang kami menyiapkan murel ni, perkara yg paling menggelikan hati apabila orang hitam yg kami lukis kat dinding, telah menakutkan jaga berbangsa India di sekolah. Puas jaga tersebut memujuk sy supaya menukar orang hitam tersebut. So, kami kena tukar juga warna orang hitam tu. Kah kah kah...Nak tengok ???

ni la rupa orang hitam tu...

dan sekarang dah berbaju biru...(gelihati betul)

Di bawah ni, proses kerja menghasilkan murel bermula. Ok.....bunyi macam gempak je, tp hasilnya taklah seberapa. Saja....nak bagi suspen.

mula melakar pada dinding

mesti rujuk juga pada lakaran yang telah sy buat di atas kertas

mula mewarna

sempat juga possing...

Hai Siti....mengelat ya
Umi yang tinggi skil lukisan teknikalnya

kereta masa depan....cewah..




yang best dan terharunya, ckg sains pertanian pun turun tangan juga
disebabkan nekad nak siapkan cepat, hari terakhir tu,kami bekerja sampai malam
yeahhhh...dah siap

inilah hasilnya dari sudut kanan

yang ini pula pandangan dari perspektif kiri

Inilah hasilnya walaupun tak secantik mana
p/s : Tkasih kak Lela krn bagi pinjam apron Tkasih kak Min kerana selalu bawa sarapan. Tkasih para pentadbir yg selalu beri sokongan. Tkasih siti, sharumi, sharifah, amir (pbantu makmal) ,encik2 jaga yg selalu menjaga kami, 6 org student yg sgt komited...amirin, fadli, intan, athirah, aisyah dan zafirah. Semoga Allah sahaja yg membalasnya

5 ulasan:

  1. Tahniah Nora..... cantik menarik....

    BalasPadam
  2. Menariknya blog kak nora ni...banyak kenangan..tp muka kak nora xnk di masukkan ye..

    BalasPadam
  3. tkasih lin....t.kasih siti. Malu nak masuk gambar sebb tak cantik

    BalasPadam
  4. Resmi padi...
    Terima kasih...kerana byk mengajar akak ttg sesuatu...ikhlas mamanurin

    BalasPadam
  5. Wah x sabar tunggu kak nora upload projek mural batik plak..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...